Er med 1 åringar.

LaMaya

Trådstartare
Jag undrar ifall ni som har 1-åringar på bete ger dom nåt extra nu med att näringsvärdet på gräset försämras, vad i så fall?

Har en själv som börjar bli väldigt slö. :confused:
 
Nej, han får inget just nu..Betet räcker hos oss en stund till UA. Beroende på vilken hage de går i så kan han under vissa perioder få hö.
Att din blivit slö kan ju bero på många faktorer, gräset som du skriver, men även värmen som vi haft ett par dagar, att han växer m.m. Håll koll på hullet.

MVH/
 
Ja, jag ger min 1 åring som jag brukar göra på vintern. Men bara varannan dag. Vill inte vänta och se tills hästen har magrat av. Då är det redan försent tycker jag.
Lika dant med min 2 åring. Han fordras också som vanligt varannan dag.
Fast jag har mycket bete nu. Har gjort så hela sommaren.
 
när börjar näringen i gräset försvinna märkbart? hur många cm fett är normalt att ett piggt varmblod lägger på sig under betet? hon har 2cm fett just nu... är det för mkt/lite/lagom?
/Ewe Ewe.Has.It
 
Jag har gett min åring hö när hon går i en hage med mkt lite bete (vi måste växla hagar och alltid ha en vilande,så att betet räcker hela sommaren)men annars så äter hon bara gräs,men jag stöd fodrar med 0,5kg havre + 0,5kg groov och sedan 4dl betfor och kalk,just för att hon magrade av så mkt när hon var skadad nyligen,och då vi ej har jätte bra bete så behöver hon få det.Det är bara höet som jag ger beroende på vilken hage hon går i,men kraft fodret får hon oavsett,
Mvh :banana:
 
Vi har inte så där jättebra bete ellerrättare sagt inte så mycket bete..
Så jag stödfodrar med kraft,korn samt lite mineraler och vitaminer.
mvh elshacera
 
när börjar näringen i gräset försvinna märkbart? hur många cm fett är normalt att ett piggt varmblod lägger på sig under betet? hon har 2cm fett just nu... är det för mkt/lite/lagom?
Den här tråden handlar om åringar, starta istället en ny tråd om ämnet så kanske du får svar.
 
Jag har en liten fin Shettisåring som går på stoort bete med min valack. Hon klarar sig ett bra tag till på det som finns i hagen. Senare kommer jag nog att efterhand börja stödfodra med lite hö, både för att hon antagligen kommer behöva lite mer än hon får i sig genom gräset, men oxå för att långsamt tillvänja henne höt hon kommer käka i vinter.

Angående slöheten så skulle jag nog vilja hålla med tidigare svar, det är ju väldigt varmt på dagarna. Min lilla är vääldigt lugn nu p dagarna och gör inte många knop, sen på kvällen blir hon som förbytt, de springer omkring som galningar - hur pigga som helst. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Habina
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp