Er bästa mjukgörande salva?

glitter

Trådstartare
Har en liten efterlysning på bra fet salva. Tanten har ett gammalt sår som nu är ett ärr.
Det vill gärna torka ut och självspricka, typ som våra hälar.
Ha ni nån bra salva eller dyl som kan passa?? Vii gärna få en lite mer mjuk och följsam hud så det slipper spricka så...

Har testat Aloe Vera, helosan och procell utan resultat...:(

Sv: Er bästa mjukgörande salva?

Inityolsalva som används på barn, finns på apoteket, oslagbar salva på det mesta. Funkar på lindrig mugg också.

Jag är väldigt förtjust i Idominsalva, fungerar ofta superb. En salva jag hittills inte provat på hästarna, men som på min übertorra hud är mumma är Locobase Repair. Hade tänkt dra med mig en tub Locobase till stallet nästa gång minnet är med mig ;)

Prova L-Mesitran, den verkar banne mig funka på allt :-)

Har en liten efterlysning på bra fet salva. Tanten har ett gammalt sår som nu är ett ärr.
Det vill gärna torka ut och självspricka, typ som våra hälar.
Ha ni nån bra salva eller dyl som kan passa?? Vii gärna få en lite mer mjuk och följsam hud så det slipper spricka så...

Har testat Aloe Vera, helosan och procell utan resultat...:(

Har exakt samma scenario på min pålla..
Ett stort ärr framsida höger has, mitt i vecket liksom.
Köpte henne i maj och tänkte inte riktigt på hur viktigt det var att smörja.
Mitt i sommaren sprack det sönder och blev ett fult sår som tog lååååång tid på sig att läka.
Nu glömmer jag aldrig att smörja igen!!
Jag smörjer med skillingaryd salva ca varannan dag.
Funkar kanon!

Tack för alla svar!!
Nu gäller det bara att bestämma i vilken ordning man ska testa...
Dessa lite ovanligare salvor, är det apotek som gäller eller hur får ni tag på alla??

Prova ringblomsalva, det brukar finnas på hälsokostaffärer, marknader od. Kolla bara på innehållsförteckningen, där ska bara finnas vegetabilisk olja, bivax och ringblomsextrakt, inga "konstigheter". Min mamma brukar göra egen och den är helt underbar, funkar till allt :bump:

Börjes hud- och karledssalva!

Är suverän till det mesta, funkar dessutom väldigt bra på mugg. Kostar dessutom knappt 30:-.

Är det inte något sår, prova CCS fotvårdssalva! Finns på apoteket till en vettig penning. Använder denna kräm till mina självsprickor jag får under vintern på händerna och vid muggskorvar på hästen.

Jag brukar också göra egen ringblomssalva. Funkar till det mesta, tycker jag. :) På mig själv är det en av få salvor som funkar (= hela jag är ett enda stort eksem) och som inte svider. Sköönt. Smetat på hästen på sår, mugg, eksem m.m.

Här håller jag med, jag gör också egna salvor av bivax och olika oljor. De är feta och väldigt mjukgörande, numera använder jag aldrig något annat!

Vi använder inotyol salva! Den är dunderfet och kanonbra!

Skillingaryd hästsalva tycker jag verkligen att du borde testa!! Prisvärd och väldigt fet och mjukgörande, har den varje sommar på min häst som har sommarexem och då får torr hud! Funkar super bra:)

*kl*

Förutom Skillingaryd så tycker jag Lanolin Collections fungerar bra (köpte min på Granngården), inga konstigheter i heller. Den är lite svårare att smörja på (lite hårdare och grymt fet) men sitter nog lite bättre. Annars kanske Silionsalva (Apoteket, till barn/bebisar tror jag avdelningen var) fungerar, den är iaf superb mot skav (sitter kvar och ger noll friktion).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka