Equitrikerbesök unghästen med muskelprobl och ledinfl + valacken med hasledsdefekten

Alexandra_W

Trådstartare
Bukefalos längsta rubrik? Men det är vad det låter som, en liten lägesrapport från 'Alex konvalescensstall' :devil: För de som är intresserade..

Idag var det dags för equiatrikerbesök för båda hästarna.

Vision (valacken) var en ren rutincheck, nu har jag inte ridit när jag varit så trött men innan kändes han ju tvärfräsch. Skulle eg kollats redan i dec, men då var det så kallt så Bea ville inte ta två hästar så då fick bara Kele. Men idag så.. Och herrn var MYCKET bättre än han brukar, så vi är verkligen på rätt spår och han är fräschare än nånsin och alla mina ansträngningar har verkligen gett resultat. En del fanns det ju såklart på vänster bak där han var något låst kring vä höft och så har han bytt kompensationsben fram (smart häst) och höger fram som i ÅR varit hans 'bekymmerbog' var KANONFIN, däremot hade han lite spänningar (men inte alls lika mycket som man kunde förvänta sig) kring bogen vänster fram. Bea var dock idel positiv och tyckte att med tanke på att han är utdömd och har sin problem i vänster bak så var han väldigt fräsch och fräschare än innan (och man kunde förväntat sig). Kul att få ett till kvitto (utöver böjningen UA och hur han känns) att jag ÄR på rätt spår och gör rätt. Fick ett nästan 'rent' papper. *YAY!*

Bea tyckte förresten inte jag skulle vara så 'rädd' att galoppera uppsuttet utan att han gör mer 'skada' när han röjer i hagen.
Vision njööööt som vanligt, han är bra kär i sin 'massagetant'

Sen var det dags för 'Det lilla eländet'. (kele, unghästen) Det lilla eländet tycker förresten att nu är en utmärkt period att dra iväg i ett tokväxtryck *sliter sitt hår*.

Hon känns bättre överlag muskulärt och det är mer punktspänningar än 'spänt överallt'. Däremot är damen så låst i sin vänster höft att det är tragiskt, och spänningen sitter/satt hååårt, och markant kortare muskulärt höger sida ryggen. Kom fram djupa spänningar runt höft och säte med. Intressant fenomen det här, ju mer vi gör dessto mer hittar vi, ska bli intressant att se vad som gömmer sig i botten.

Sen hade hon lite andra spänningar bland annat på insidan av låren, men det ansåg Bea att det skulle man förväntat sig BARA av det extrema växtryck hon gjort nu så det var inte så mycket att oroa sig över.

Sen pratade vi lite sjukgymnastisk, min förhoppning och tro är ju att jag får en hältemässigt friskförklarad häst vid återbesöket så vi kan börja se om det går att bygga upp henne igen och vad vi har för problem kvar. Hon HAR ju rejäla muskulära problem, men gudana vet vad som finns där under dem, vad är grunden. Och Bea rek att efter klartecken från vet ge Kele djävulsklo i ett par - tre veckor i samband med att jag börjar 'sjukgymnastiken' och så fick jag tips på vad jag kan göra för övningar etc. Fick även en ny stretch att göra för att lossa höften, så försvinner jag plötsligt har jag blivit ihjälsparkad ;)

Men positivt att damen är bättre, men hon dras ju med STORA muskelproblem fortfarande och ju djupare man 'gräver' dessto mer och värre skit kommer fram.. Fast man lär sig mycket =)

Så, tusen kronor fattigare men en massa svar rikare och som vanligt VÄL investerade pengar.

Bea fick se Visions berömda röntgenplåt med, och så gav hon lite tips vad jag kunde göra för hans mage.

/Alexandra - som säkert glömde en massa, trött i huvudet nu

Sv: Equitrikerbesök unghästen med muskelprobl och ledinfl + valacken med hasledsdefekten

verkar som vi har samma equiatriker! :) hon kommer ut och behandlar megin imorron, får se hur mycket det blir på pappret den här gången...

Sv: Equitrikerbesök unghästen med muskelprobl och ledinfl + valacken med hasledsdefekten

megin skrev:
verkar som vi har samma equiatriker! :) hon kommer ut och behandlar megin imorron, får se hur mycket det blir på pappret den här gången...

Skulle tro vi har samma ja med tanke på var du bor och att jag ju skrev (för)namnet =) (Eh, får man fråga var du bor mer exakt? *nyfniken*).

Jag drömmer om ett helt rent papper jag, om det nu är möjligt =) Men är RIKTIGT impad över valackens papper för dagen. Inte fy skam för en T-märkt herre =)

bor i Östervåla...
hästen har haft en hel del problem med rygg/länd av dålig sadel (utpassad efter honom :mad: ) och även med armbågar och bakknän, men nu tycker iaf JAG att det börjar kännas bra, får väl se imorron...
verkar ju jättebra med valacken, har följt dina trådar ett tag och du verkar inte haft det lätt med alla problem...

Nu blev jag intresserad, kan inte du PMa mig om namn och telefon nummer till Bea? Hon br väl omkring uppsala? För då kanske man kan övertala henne att komma till mig eller till väddö också! :d

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 863
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: Spirax
·
Hästvård Vem behöver evighetssåpor på TV, jag har en egen i stallet liksom =/ Återbesök idag igen med unghästen. Som sett tvärfräsch ut, tills...
Svar
14
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar