equiterapeut

L

lusitano

Har låtit behandla min häst nu tre gånger och h*n har bara blivit sämre och sämre, Mer markbunden, sämre rörelsemönster och tom en störning i en bakbenet? Är det ngn som har någon aning om vad det är som händer. Har sett att terapeuten M.P fått ett omdömme som osseriös i ett annat forum och är i desperat behov utav att få veta mera! :cry: :confused:

Sv: equiterapeut

vore det inte enklare att söka klinik o låta dem se på problemet i verkligheten?Deär utbildade,har röntgen o ultra till skillnad från oss lekmän här på Buke.

Klinik. Punkt.

Om hästen tillochmed har blivit sämre så ska den definitivt undersökas av veterinär. En seriös ET hade antagligen redan hänvisat dig till veterinär.

Problemet är bara att det igentligen inte varit något problem ifrån början. H*n skulle bara göra hästen smidigare och mjukare men det blir bara värre och värre och då klagar h*n på min väns ridning som tränat för en b trännare 2 ggr i veckan på denna häst i snart två år. H*n anser bara att hästen kan bli bättre om h*n får ta hand om den och ta hem den till sig. Då kan hästen bli en grand prix häst enligt h****n. Varje gång min vän ställer frågor bemöts h*n av ett skratt dessutom.:mad:

Kan man anmäla en terapeut för "tjänstefel" är liknande?..

Att hästen blir sämre kan mkt väl bero på att låsningarna har släppt - och då kan de rätta felen komma fram.

Åk med hästen till klinik innan du börjar tänka på anmälningar.

vad väntar du på, oavsett vems fel du tycker att det är så ska du åka till vet. med hästen!

Ingen seriös ET behandlar en häst som inte först är kollad av veterinär.

Jag har valt ET istället för veterinärvård mot veterinärens vilja på klinik, men kollade naturligtvis upp flera ET och valde en seriös. Hästen blev senare friskförklarad på samma klinik av samma veterinär som var imponerad.

Har låtit behandla min häst nu tre gånger och h*n har bara blivit sämre och sämre, Mer markbunden, sämre rörelsemönster och tom en störning i en bakbenet? Är det ngn som har någon aning om vad det är som händer. Har sett att terapeuten M.P fått ett omdömme som osseriös i ett annat forum och är i desperat behov utav att få veta mera! :cry: :confused:

Hej!

Det kan vara så att ET tagit bort spänningarna som skyddat ett "ont" och hästen därför visar att den nu har ont!

Jag hade ET på min förra och dagen efter var min halt. Vi åkte självklart till vet (då var det 3 veckor innan första tid jag kunde få) och vi åkte dit och vet. tyckte kotled fram, när hältan klart sagt högt i bak. Vi behandlade iaf och satte igång och höll på i nästan 1 år innan vi hittade grundorsaken till hältan (hon var halt till och från i bak), vilket var en ordentlig spänning/låsning i ländryggen. Det var då inte samma vet som hittade felet. Efter ett par behandlingar blev iaf pållan bra igen. Om det berodde på ET får vi aldrig veta, men vi fick iaf fram att nåt var fel!

/ Lavinia

Om hästen blev sämre efter första behandlingen, varför fortsätta?

Jag skulle inte låta min häst bli behandlad av någon som inte lyssnar på vad jag säger.

vad GJORDE equiterapeuten då?? det är ju en så himla bred betäckning, vissa sysslar med massage, andra med akupunktur, några med laser och elektromagneter och atter andra är kotknackare. låter som det kan vara sistnämnda du råkat ut för? tror inte så många fattar vem "mp" är, särskilt inte sen du inte skriver vart du bor, jag har iaf inte en susning.

som redan sagts så kan gammla saker komma upp när översta laget skalas av sas. men är hästen halt nu och har ont så tycker jag absolut att du ska ta den till veterinären.

Kan man anmäla en terapeut för "tjänstefel" är liknande?..

Nej. Equiterapeuter har inte någon legitimation som tex veterinärer har. Yrkesgrupper som har legitimation har socialstyrelsen som kontrollinstans. När det gäller massörer, equiterapeuter m fl så är det du som ägare som ansvarar för djurskyddet och alltså är ansvarig för att hästen får rätt vård. Det är inte straffbart för behandlaren att en behandling inte hjälper, däremot får behandlingen inte utsätta hästen för lidande.

Både equiterapeuter och massörer har en branschförening som kontrollerar så att medlemmarna har den utbildning som du förväntar dig. Du kan kontakta dem om du har klagomål men det är inte säkert att vederbörande är medlem, det är ju inte obligatoriskt på något sätt. Branschorganisationen har inget inflytande över en enstaka behandlare men däremot bevakar de hela yrkeskårens intressen och en medlem som inte följer de etiska reglerna blir förmodligen utesluten.

Håller med de andra här! Vänta inte, boka tid på klinik!
Jag har bara goda erfarenheter av equiterapeuter men skulle aldrig låta någon fortsätta behandling om de bemötte mig på det viset! Och varför fortsätta om nu hästen blir sämre och sämre, visst kan det bero på att låsningar släpper men det måste man ju kolla upp!
Lycka Till!
:devil:Anmälan måste väl vara en helt annan fråga, ta hand om hästen först! Dessutom kan man ju börja ifrågasätta dig och vilket ansvar du tagit som hästägare i detta fallet, så jag skulle nog tänka mig för innan jag gick vidare.

Jag hade samman problem. Min häst blev behandlad hos en ET några månader sen, för hästen var väldigt stel (jag köpte hästen inte så långt sen)

Det gick inte ens att avsluta behandling, för hästen blev väldigt arg med stretching. Det tåg up till 2 veckor inan det gick att komma i närheten av hennes ben efter detta
Hästen blev värre.

Vet kollada hästen några gånger. Han känner genom huden att hon har KS och han tror att hästen kanske har artros, men hästen blir väldigt lät stressad med transport och när hon är på en främmande plats, så till nu var det inte möjligt att göra Xbildar. Hoppas att det blir något i sommer.

Men jag tycker att en ET ska känna när hon går för långt med stretching och hästen klara inte detta i stället att bara hålla på.
Men det känns om hon inte tåg hästens motstånd seriöst.

Det var det värsta jag hört! Jag skulle absolut inte ha mer med den där ET att göra! En ET ska hjälpa, samarbeta, ge tips, mm så HÄSTEN blir bättre. DET är det som ET ska göra. Oseriöst som 17. FY! Stackars er och häst!

Rycker i benen och bonkar med gummiklubba och trycker på vissa punkter, h
*n mena på att nästan alla hästar får låsningar i sakranleden

Det var det värsta jag hört! Jag skulle absolut inte ha mer med den där ET att göra! En ET ska hjälpa, samarbeta, ge tips, mm så HÄSTEN blir bättre. DET är det som ET ska göra. Oseriöst som 17. FY! Stackars er och häst!

Tycker detta också, de är inte jag som varit i kontakt med denna person utan en mindre person i vår familj, hon har fått svaren att hon inte kan rida, MEN om hon fick ta hand om en hästen i några veckor för 300 så skulle hästen minsan bli en grand-prix häst. hade en knäckt som kom hem på kvällen...

Jag hade samman problem. Min häst blev behandlad hos en ET några månader sen, för hästen var väldigt stel (jag köpte hästen inte så långt sen)

Det gick inte ens att avsluta behandling, för hästen blev väldigt arg med stretching. Det tåg up till 2 veckor inan det gick att komma i närheten av hennes ben efter detta
Hästen blev värre.

Vet kollada hästen några gånger. Han känner genom huden att hon har KS och han tror att hästen kanske har artros, men hästen blir väldigt lät stressad med transport och när hon är på en främmande plats, så till nu var det inte möjligt att göra Xbildar. Hoppas att det blir något i sommer.

Men jag tycker att en ET ska känna när hon går för långt med stretching och hästen klara inte detta i stället att bara hålla på.

Men det känns om hon inte tåg hästens motstånd seriöst.

Det tycker jag också framför allt förklara vad hon gör och hur de kan gå, INNAN hon börjar, hästen blev behandlad för inflamation hb för ca 2 år sedan och varit bra sen dess, nu ville vi bara komplettera eftersom några andra i stallet tyckte hon va sååå bra. kanske mot dem med plånbok större än sig själv som avguda henne, men de va inget trevligt bemötande mot en frågvis tonåring....hm får se vad som händer nu, tränaren har sagt att vi ska slutta upp med denne terapeut nu ialf...hoppas han kan bli fräsh till våren :crazy:

Håller med de andra här! Vänta inte, boka tid på klinik!
Jag har bara goda erfarenheter av equiterapeuter men skulle aldrig låta någon fortsätta behandling om de bemötte mig på det viset! Och varför fortsätta om nu hästen blir sämre och sämre, visst kan det bero på att låsningar släpper men det måste man ju kolla upp!
Lycka Till!
:devil:Anmälan måste väl vara en helt annan fråga, ta hand om hästen först! Dessutom kan man ju börja ifrågasätta dig och vilket ansvar du tagit som hästägare i detta fallet, så jag skulle nog tänka mig för innan jag gick vidare.

Tänkte mest på vilka juridiska rättigheter man har och om möjligheten finns, med tanke på att man inte får svar på vad denne ska göra och hur de kan gå. Och hästen får så mkt omsorg den kan få, bästa foder, bästa hagarna, ridslingor, masage några gånger i veckan, lindas med back on track eftet varje tur i manegen(rider nästan aldrig i den 2 dagar i rad) får tillskott och conqer(ledmedel) allt detta på grund av att han blivit lite sämre behandlad(milt uttryckt) innan han kom till oss.

Liknande trådar

Hästvård Lång historia men så här är det: till och från under hösten kändes min häst konstig, liksom knyckig i rörelsemönstret utan att jag kunde...
Svar
1
· Visningar
1 005
Senast: krocket
·
M
Hästvård Hej! Det finns ju så många visa och hästkunniga här, så jag hoppas att kanske någon har någon ide på vad som kan vara problemet...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: bettysmatte
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18