Equiterapeut/massör/kiropraktor??

S

Sentenced

Det är något som inte står riktigt rätt till i ländryggen på hästen min..
När man drar/trycker med handen över en viss plats på länden så drar hon örona bakåt, viftar med svansen och trampar omkring = vill inte bli berörd där.
Hon har aldrig varit halt eller haft problem överhuvudtaget förr..
Problemet verkar vara muskulärt. Inget sadelproblem.

Jag är inte miljonär så jag vill ha råd och tips om VEM jag ska ta ut..

Massör vore väl bra kanske, men det verkar mest vara förebyggande behandling?
Kiropraktor är ju "kot-knackare" så det vette tusan om det är rätt heller.
Equiterapeuter- vad kan de göra?

Snälla snälla ge mig råd!!:crazy:

Sv: Equiterapeut/massör/kiropraktor??

Hej !!

Vart på ryggen är det hon reagerar ?! Bakåt, framåt, korset ?
Är hon kittlig av sig ? Kan kanske vara att hon tycker det kittlas där..
Prova annars med att börja stryka jämte musklerna..typ "massage".. Du ser ganska fort om hon verkar uppskatta det eller inte.
Jag är ingen utbildad massör, men genom att massera runt på min egen häst så har jag upptäckt vad han gillar och det är oftast ställen där det finns spänningar.
Har en akupunktör som kommer en gång i månaden, och hon har oxå visat vart och hur jag kan massera.
Man får helt enkelt prova sig fram..det är inte alltid det blir rätt första gången.

En Equieterapeut är utbildad inom kiropraktik, massage, akupunktur och laser - kan med andra ord anpassa sin behandling efter vad som bäst behövs för just din häst.

Min häst betedde sig så förra året...
Försökte m massage...blev bara värre...
ET var på besök...sa att jag skulle stretcha och ge jävulsklo...
Blev inte bättre...
Tog en utredning hos vet...höftledsinfl hö sida o knäleds på vä...
Man tror inte att en unghäst skall bli dålig, speciellt när inridningen gått lungt till...men han sa att det va vanligt...
Nu vet jag inte hur gammal din häst är, men det här kanske ger dig något att tänka på...
Ps...nu är hon bra...men har vid brunst fortfarande rätt öm kors...
Det har iof sig avhjälpts m Munkpeppar...:rofl:

Ta ut en ET!! Vi brukar ha en i vårat stall rätt ofta (Norrtuna duvet ;)) han är GRYM! Han har precis fixat detta problem på min häst via kiropraktik! Min häst är heeeelt återställd! (18 år och förmodligen gått med detta sen han var unghäst)
Pm:a mig om du vill ha numret till honom! Han bor i Eskilstuna och har ofta vägarna förbi så det är nog lätt för dig att få ut honom också! Dessutom är han den enda i hela landet av dessa ET som jag skulle lita på öht! ;)

Den normala gången är först veterinär, och därefter kiropraktor eller ET. Ingen av dessa grupper skall om de är seriösa ta sig an en häst som inte är genomgången av veterinär.

Veterinärer har oftast ingen som helst koll på sådana här typer av skador så jag tror tyvärr att många hästar blir utdömda av veterinär som egentligen skulle hjälpts av en ET! Så jag tycker Inte att man ska gå den här vägen som du beskriver!

Senast ändrad av en moderator:

Veterinärer har oftast ingen som helst koll på sådana här typer av skador så jag tror tyvärr att många hästar blir utdömda av veterinär som egentligen skulle hjälpts av en ET! Så jag tycker Inte att man ska gå den här vägen som du beskriver!

Och på vad baserar du detta påstående? Vilken typ skador menar du? Hästen har ju ingen diagnos.

Var kommer forskningen om muskler, ligament, skelett och leder huvudsakligen ifrån?

Visst är det bra med duktiga ET och andra "alternativare", men som sagt, de seriösa ska inte ta sig an hästar med hälta eller annan sjukdom utan att de är genomgångna av veterinär.

En kombination av yrkenas olika specialkunskaper ger bäst resultat, i rätt ordning. :)

Fler och fler veterinärer vill ha ett ökat samarbete med massörer och ET. Väldigt positivt tycker jag.

Senast ändrad:

Hej!

Och många ET´s har inte en aning om hur de ser en ledinflammation, de behandlar med sina metoder, som i sej är smärtstillande (akupunktur, massage ibland även kiropraktik) och hästen känns bättre ett par dagar och blir sen sämre och eftersom man inte åkt in från början blir ledinflammationen MYCKET sämre än den skulle blivit om man tagit tag i den från början (för oftast tar man ju ut et flera gånger innan man åker till vet.)

En ET som behandlar utan att hästen är kollad av vet. är ingen seriös ET. Sorry!

/ Lavinia, vars häst med knäledsinflammation båda bak blivit ET behandlad för "muskler" när det satt i lederna

Jag har anlitat två olika ET:ar med namn som är kända, ena har refererats till i Ridsport flertalet ggr. Ingen av dem har behandlat min häst utan att först fråga om den är genomgången av veterinär första gången. Det känns seriöst tycker jag!

Nu sist åkte jag istället till Helsingborg där veterinär och kiropraktor tittar på hästen ihop och sedan beslutar om eventuell behandling - kan det bli bättre? :bow:

kl

Jag vill bara förtydliga lite...

Vi ET betraktar oss inte som alternativare, på skolan får vi inpräntat från dag 1 att vi är "komplementärare" till veterinärvården!
Alltså: Ingen behandling utan veterinärbesiktning, om alla sen följer det kan jag naturligtvis inte svara för.

Lavinia
Alla kan göra misstag - vi har fått en grundlig utbildning i hur man hittar hältor och när man ska misstänka ex inflammation.

Hej!

jo jag vet att ni har en utbildning i att se skillnad och jag vet aatt det finns sämre o bättre.. (undrar varför jag råkar ut för dom sämre hela tiden??) Det enda jag ville ha sagt är ju precis som du säjer.. att vet. först och sen ni, inte tvärs om. Sen att jag sett ET förklara att min har bakknäsinflammation när hon haltar på fram det är en annan sak..

/ Lavinia

Oj, kan det vara möjligt att göra? Det är ju en i det närmaste stel led trodde jag.

De jag haft erfarenhet genom åren har frågat om veterinär. Har man velat kolla igenom en häst för säkerhetsskull när de redan är där och de hittat något så är det att åka till vet och sedan återkomma. Ska en häst kollas för säkerhetsskull innan tex igångsättning som inte visat något så kan jag hoppa över vet men inte annars.

Håller med om en duktig kiropraktor kan vara guld värd. Mitt blivande sto åkte de skyttetrafik med till strömsholm under ett år utan att hitta felet (hon är stentuff och visar inget i första taget). Redan efter ett besök av kiropraktorn (visade sig att han var ET men det visste jag inte då) så var det en annan häst och tappade inte rumpan mer. Kan rek den killen har för mig han bor i eskilstuna men åker runt i sverige.

Ska testa en annan som kommer regelbundet till ett stall i närheten. Han använder kiropraktik och akupunktur men samarbetar med hon som har stallet som masserar och använder laser.
Stoet ska gås igenom igen innan hon sätts igång. Skönt att få in en rutin att kolla både munnen och resten av hästen 1 gång per år även fast det inte varit några problem.

På Åby (Göteborg) har de en veterinär som även utbildat sig till kiropraktor. Det känns toppen. Vår häst blev bra direkt. Har förmodligen haft problem i ländryggen i flera år. Har iofs fått upprepa behandlingen några gånger, men det känns som det går åt rätt håll.

Det låter som det optimala och har sökt efter en både och. Tyvärr är det inte många.

Det låter som det har blivit lättare att kombinera för en del år sedan (innan jag slutade med travet) hade stallet jag jobbade i en vet som började arbeta mer om mer med kiropraktik men fick en rejäl reprimand av veterinärförbundet. Så han fick lov att sluta med att använda sig av det för att inte riskera att mista licensen

Eskilstuna-- Jag vill jättegärna ha numret!!?? har en häst som är öm i ryggen.. Vad tar han då?
Tack på förhand..:bow:

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 767
Senast: pews1972
·
I
Övr. Hund Får man bli arg på folk som är rent lata och slappa? Jag skällde ut en gubbe i parken idag för att hans hund kom fram och hälsade på min...
2
Svar
29
· Visningar
2 696
Senast: IrishDraft
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka