Equi teurapeft

B

Bull Dozers Am. Bulldogs

Vad gör en equi teurapeft, mer ingående? Var får man tag på dem och vad brukar det kosta på ett ungefär?
Är det bättre med equi teurapeft än en vanlig massör?
 
Sv: Equi teurapeft

Beror på vad du är ute efter?

Jag tog ut en till min häst för att hon var lite ojämn i sidorna. Och sen tyckte jag att det var spännande och ville ha en genomgång av hästen ;)
Hon var där ca 3 timmar, kollade rörelsemönster, masserade lite, satte på magnettäcke mm och det var super, hon hittade dessutom var felet satt :D Det kostade typ 750 kronor, och hon var där 2 gånger med nån månads mellanrum. Värt pengarna !!

En massör är ju mer inriktad på muskelproblemen, medan equiterapeuten är lite bredare. Och en massage på nån timme kan man få för 300 kronor kanske.
 
Sv: Equi teurapeft

Det är ju lite olika vilken inriktning dom är inne på. Men dom kan allt från kotknäckning, massage, akupunktur, laser och stretching. Säkert mer. Självklart är det bättre at ta ut en eq. Dom kan mer och det är ju inte säkert att massören kan åtgärda hästens problem om det sitter tex i leder eller kotor som behöver rättas till. Jag hade min eq ute idag pga min hästs spända muskler och kotor som inte vill ligga där de ska pga tidigare bäckenbensrotation. Hon masserade, lösgjorde kotorna, och till sist gjorde hon "bryggan" där hästen skjuter rygg. Då knäckte det genom hela ryggraden på min häst och sen drog han en lättnande suck och hade sen en helt annan hållning. Dom hjälper så bra och är så underskattade, equiterapeuterna!!
Dom kan ta allt från 300-1300 kr vad jag hört. Nu går ju min under utbildning så hon tar bara bensinpengar. Men hon har gått Axelssons massageskola innan så massagen kan hon! :love:
 
Sv: Equi teurapeft

Bull Dozers Am. Bulldogs skrev:
Vad gör en equi teurapeft, mer ingående? Var får man tag på dem och vad brukar det kosta på ett ungefär?
Är det bättre med equi teurapeft än en vanlig massör?



Equterapet är mer seriöst i mina ögon, en sådan tar jag ut när jag vet att jag har hästar med problem som ska rättas till eller underhållas, dom kan massera, känna och annvända både laser och nålar, hos oss kosstar en sådan runt 500 kr i timmen,
medans en massör tar jag ut mest för att ge hästen stimulans och få en genom körare för kroppen, vilket dom verkligen uppskatar och kosstar runt 300 kr gången. :)
 
Sv: Equi teurapeft

Den jag tog ut höll på med ört behandling akupunktur akupressur och massage han var riktigt duktig. Han åkte 15 mil enkel resa och tog 300 kronor för behandling men inget mer, tror att han var lite korkad också.. 300 kronor täcker inte ens bensinen för 30mils resa. men duktig va han så ingen var gladare än jag:)
 
Sv: Equi teurapeft

Mer seriöst :confused:
Vad grundar du det på ?
Jag anser inte att du inte kan säga att den ena är bättre än den andra.
En massör är specialicerad på just muskler och har en betydligt djupare kunskap inom just sitt område. De jobbar i första hand med friska hästar som ev. bär på gamla problem och skickar hästen vidare till veterinär, kiropraktor, ET eller vad som kan behövas när de anser att hästen är i behov av annan behandling än massage, stresspunktsbehandling eller akupressur.

En ET är inte lika duktig på just massagen men har en bred utbildning och kan hjälpa hästen om den är "paj".
De har alltså även kiropraktisk utbildning och använder sig av akupunktur (medans massörerna kör med akupressur).

Vill du alltså jobba med musklerna och att få ut max av din hästs rörelser tycker jag att en massör är bäst att kontakta i första hand, är din häst halt eller skadad på annat sätt kontaktar du veterinären och tror du att din häst behöver få skelettet kollat anlitar du kiropraktor eller ET osv osv osv.

Inte svårare än med oss människor. Ibland behöver man en sjukgymnast, ibland en kiropraktor, ibland en logoped, ibland en läkare och den ena är inte mer "seriös" än den andra, eller hur ?
 
Sv: Equi teurapeft

Lazy Lady skrev:
Den jag tog ut höll på med ört behandling akupunktur akupressur och massage han var riktigt duktig. Han åkte 15 mil enkel resa och tog 300 kronor för behandling men inget mer, tror att han var lite korkad också.. 300 kronor täcker inte ens bensinen för 30mils resa. men duktig va han så ingen var gladare än jag:)

Jag bor inom ditt område och har funderat på att göra en genomgång av min pålle. Hon har inget egentligt problem, men att förebygga är alltid bra. Hästmassör är jag själv så det gör jag alltid själv. Villl du vidarebefodra var jag hittar en tex den du hade?
 
Sv: Equi teurapeft

Eller som min ET brukar säga...

"Att anlita en massör för att underhålla muskulaturen under återuppbyggnaden av muskulaturen efter en korrigering är superbra!"

Jag väljer en massör om jag vet att problemet enbart handlar om muskulaturen, en ET om jag misstänker låsningar som massören inte klarar av (förr använde jag även ET till "vanligt underhåll") och veterinär om hästen är oren i gången.

I vissa fall kan alla tre grupperna vara inblandade. :idea:
 
Sv: Equi teurapeft

ghost skrev:
Eller som min ET brukar säga...

"Att anlita en massör för att underhålla muskulaturen under återuppbyggnaden av muskulaturen efter en korrigering är superbra!"

Jag väljer en massör om jag vet att problemet enbart handlar om muskulaturen, en ET om jag misstänker låsningar som massören inte klarar av (förr använde jag även ET till "vanligt underhåll") och veterinär om hästen är oren i gången.

I vissa fall kan alla tre grupperna vara inblandade. :idea:

:bow: Jättebra förklaring :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp