Eques Sella Soft....

Alfakrulls

Trådstartare
Ja, en fråga till er där ute som har lite koll på denna sadel.
HUR är de i storlek? Enormt tacksam för svar. :D

Är ni nöjda över sadeln? Hur är kvaliten?
Bilder när de ligger på hästen? :)

De är ju väldigt takformade, vilket många haft problem med. Men det är ju inget som är fel i sig utan problemet ligger ju i att de inte provats ut ordentligt. Jag har hört flera som köpt sadeln för att den är skön, men som inte kollat så mycket på hur den ligger på hästen tyvärr.

Jag personligen trivdes inte i den rent sitsmässigt. Den passade inte min kropp riktigt. Sen tycker jag det är svårt med passform på många sadlar med utbytbara koppjärn, eftersom bomvidden ofta blir för smal även om man kan öka bomvinkeln. Men passar det så är det ju ingen nackdel, bara det att de inte passar på många. Men det är ju bara att prova som med alla andra sadlar.

Kan man få fråga varför du är intresserad utav just den sadeln? :) Jag har nämligen provat runt lite bland Eques och tycker att modellen "Forma" är svårslagen vad gäller ALLT. Men det är ju min åsikt, berätta gärna.

Jag har provridit i den på en häst den satt bra på. Själv tyckte jag den kändes som de flesta islandssadlar -bred!
Min kropp föredrar smala säten för att jag ska komma åt ordentligt och inte dra upp knäna.
Annars en snygg och skön sadel.

Jag har en Sella och är supernöjd. Passar mig med långa ben utmärkt och ligger riktigt bra på min häst (utprovad). Jag har förstått att sitsen är ganska lite i storleken! :)

Jag har provat den 2 gånger, en gång utav min stallchef och en gång utav en sadelutprovare och nu är den på väg hem!
Jag är inte expert men varför jag valde just den istället för de andra Eques sadlarna är främst för hästens skull. Sadeln är byggd för att ge hästen maximal rörelse frihet och jag upplevde STOR skillnad på min häst när han reds under den i jämnförelse med de andra. Sadeln är otroligt mjuk och skön och har halvdjupt säte vilket jag ÄLSKAR. Största problemet jag har är att jag sitter och spänner mig i sadeln men tack vare stödet den ger för både knä, skänklar och rumpa så upplevde jag mig själv som mer avslappnad och behövde inte tänka lika mycket på min sits utan den föll naturligt tack vare stödet sadeln har. :)

Jeg har Eques Sella Soft og liker den godt, men skal likevel bytte den i en Eques Forma siden jeg ønsker mer støtte. Er utrolig spent på den, håper den er like god som det ser ut til! Har også Eques Levis til en annen av hestene mine og elsker den! Fantastisk sal!

Har du forresten bilder av Forma på ryggen til hesten din @Askur ? Hvordan form har ryggen? Rett etter svai? Hesten min som skal prøve den har kort, relativt rett rygg, men er litt overbygd bak.

Inga bilder @Dona. Under ser du en (relativt gammal) bild på honom.
img_4872_534573f22a6b2251b9c3ddba.jpg

Jag har provat den 2 gånger, en gång utav min stallchef och en gång utav en sadelutprovare och nu är den på väg hem!
Jag är inte expert men varför jag valde just den istället för de andra Eques sadlarna är främst för hästens skull. Sadeln är byggd för att ge hästen maximal rörelse frihet och jag upplevde STOR skillnad på min häst när han reds under den i jämnförelse med de andra. Sadeln är otroligt mjuk och skön och har halvdjupt säte vilket jag ÄLSKAR. Största problemet jag har är att jag sitter och spänner mig i sadeln men tack vare stödet den ger för både knä, skänklar och rumpa så upplevde jag mig själv som mer avslappnad och behövde inte tänka lika mycket på min sits utan den föll naturligt tack vare stödet sadeln har. :)

...och jag tycker att det där stödet som du älskar får mig att känna som om jag "sitter fast" i sadeln och inte kan röra mig - klaustrofobiskt! Så olika det kan vara! :-)

Oppdatering; jeg byttet jo ut Sella Soft og kjøpte Forma, supergod sal som gir masse støtte for rytter og skulderfrihet for hesten, men passer dessverre ikke lenger, så må selges. Så da er jeg på saljakt igjen. Sukk. Skal prøve Geysir Gold, håper den vil passe.

Liknande trådar

Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 234
Senast: Tossa90
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 557
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama