Epilepsianfall hos äldre häst

Ponsse

Trådstartare
En valack i stallet på 21 har fått två epilepsianfall under vintern, ett igår och ett för några månader sedan. Dom tror att han har fått det innan med, med tanke på konstiga sår som bara funnits där en morgon, och ovanlig trötthet.

Är det någon som har haft en häst med såna anfall? Hur farligt är det och hur såg den hästens framtid ut?

/ Rebecca

Sv: Epilepsianfall hos äldre häst

Har haft en ponny inackorderad som fick epilepsi. Med facit i hand så började den få anfall vid transport (fast det förstod ingen då), sedan fick den även i hagen och i boxen. Den drog staketen vid anfall ute och trillade ihop bland bebyggelse och folk. Det går ju inte att låta någon rida på den av säkerhetsskäl. Den skadade sig vid anfallen och avlivades pga anfallen.

Oj, hur täta var dom anfallen? Dessa är väldigt sällsynta, så det är kanske inte lika farligt då?

För mig känns det som en självklarhet att man måste avliva en häst med EP?
Just eftersom de är så pass stora, och de kan orska väldigt mkt skada på både sig själva och folk runtikring!

Jo, jag skulle också överväga den tanken.. Vill dock inte säga något till ägaren, då det är känsligt. Hon är väldigt duktig vid hästar, och jag tror att hon gör det beslutet om hon vet att det behövs.

Jo, jag skulle också överväga den tanken.. Vill dock inte säga något till ägaren, då det är känsligt. Hon är väldigt duktig vid hästar, och jag tror att hon gör det beslutet om hon vet att det behövs.

Vad tråkigt att hästen fått epilepsi.
Jag tror också som ovanstående skriver att det tyvärr är svårt att behålla en häst som har epilepsi. Det är riktigt farligt för både hästen och människorna som hanterar den då anfallen kan komma plötsligt.
Då en häst är ett stort och tungt djur kan de orsaka stor skada när/om de faller ihop i ett anfall.
Har själv en hund med epilepsi, han får medicin dagligen men har trots det anfall ibland..usch det är en otrevlig sjukdom!

7 anfall som vi såg under ett par månaders tid.
Ena gången höll ryttarens mamma i hästen (van människa) och hann knappt undan när anfallet kom. Efter det var det färdigridet för dottern för om hästen fått ett anfall med tjejen på hade det inte gått väl. Ponnyn har i det läget ingen som helst koll på oss människor. Den är i en helt annan värd. Den hade skadat sig så pass att avlivning hade varit enda alternativet förr eller senare. De valde att ta bort den innan någon annan skadats allvarligt och jag stöttade det beslultet.

De hörde sig för hos flera veterinärer och försäkringsbolaget och alla ansåg att avlivning var rätt alternativ och de avrådde från medicinering pga att det var näst intill omöljigt att kunna ställa in medicineringen (tror det bara fanns humanpreparat).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 688
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka