I

Isidor

Är det nån här som kan förklara hur en hund som får epilepsi har för symtom ? och om dom kan leva med det ?

Sv: epilepsi

Ett anfall kännetecknas i regel på att hunden blir frånvarande, okontaktbar, krampar, kissar "på sig".
Det beror lite på hur kraftiga anfall hunden har och vad som orsakar Ep´n.
Efter ett anfall brukar hunden vara medtagen och lite förvirrad.
Om hunden har lätta anfall med långt mellan gångerna, kan dom leva länge och normalt, men om hunden har kraftiga och täta anfall (flera ggr/vecka) tycker jag det är snällast mot hunden att avliva den..

Det finns två typer av epilepsi.

Äkta = primär epilepsi
Ärftlig ep.
Ingen påvisbar orsak dvs inga tecken på organisk sjukdom i nervsystemet / andra organ
Debuterar vid 1- 3 år.

Sekundär epilepsi
Förvärvad ep
Bakomliggande sjukdom eller organförändringar finns
Drabbar alla åldrar

Vid primär ep, behandlas med krampdämpande medicin.
Om anfaller stammar från sekundär ep, så behandlas orsaken( skadan/sjukdomen)

Sjukdomar som ger sekundär epilepsi:
1. Förlossningsskador t.ex syrebrist till hjärnan
2. Hydrocephalus eller annan missbildning
3. Hjärtsjukdom
4. Lungsjukdom
5. Leversjukdom
6. Njursjukdom
7. Skalltrauma
8. Lågt blodsocker
9. Låg blodcalciumhalt
10. Hög blodkaliumhalt
11. Intoxikation
11. Tetenus

Vi hade en valp en gång som föddes liten å klen, vi fick mata honom med flaska och pyssla om honom lite extra. Vetrinär hitta inget fel på honom vid 8 veckors ålder så vi sålde honom, till personer som visste att han varit liten och svag vid födseln...
han levde och var pigg å glad i ca ett år, då han en dag plötsligt bara ramlade ihop i trägården och krampade. Ägarna tog honom till vetrinär som kom fram till epilepsi, han fick testa mediciner, men han fick ofta anfall ändå, och mådde inte bra, så de tog bort honom...

Vet att det finns hundar som kan leva med ep, bara de får mediciner, men det är olika från fall till fall.

Man kan få anfall om man har använt sig av fästingmedel också...

Min mamma har en blandrashund mellan Border Collie och Irländsk Setter och han blir 14 år i oktober ( eller egentligne 8 veckor innan den 10 oktober) och han har epilepsi. Han har troligtvis haft det sedan liten. Runt 1 års ålder blev han sjuk och togs till veterinär. Olika prover togs och han röntgades och allt sånt, allt gjordes, men hundne var hur frisk som helst enligt alal prover och alla undersökn ingar. Tillslut skickades hundnen hem med order om att ge honom en halv magnecyl när han blev hängig och det är vad han har levt på i flera år. Han brukade gå undan när han inte mådde bra och stanande där tills han mådde bättrr igen. Vid 9 års ålder fick han sitt fölrsta riktiga anfall av epilepsi och nästan genast skrev det ut medicin till honom. Han anvädner nu två olika sorters medicin och är i stort symptomfri nu. Nu börjar åldern ta ut sin rätt, men än vill han itne ge upp. Han är pigg ochj glad och lever som om han vore ung på nytt.

Lånar tråden istället för att starta en ny.

Min hund är 9 år och fick för ca ett år sedan sitt första ep anfall, vet. sa då att det inte är någon fara så länge det inte blir för ofta. Men både igår och idag har han fått anfall. De varar inte länge utan efter att han ramlat omkull krampar han i ca 10 sek och sen springer han vidare oberörd. Men båda dagarna har vi haft kallt, -15 och anfallen har börjat med att han får köldkramp i tassen. Kan det vara att det blir för jobbigt för hjärtat när det är kallt och samtidigt få kramp i tassen?

MVH Sanna

Liknande trådar

Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Asko
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej, Min ena hund har troligen fått epilepsi och ska utredas av veterinär på onsdag. Jag är inte hemma utan det är min man som pratat...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Scata
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka