M

Moneypenny

Är det vanligt?

Brorsans hund höll på att dö i måndags, när dom kom in på djursjukhuset så sa dom att det var i sista minuten, en halvtimma till och hunden hade defenitivt varit död. Till saken hör att det var av en slump vi upptäckte anfallet, tänk om ingen gått ner i källaren där hunden låg...

Hunden är tre år gammal och har alltid varit fullt frisk, och helt plötsligt fick han ett riktigt kraftigt EP anfall utan förvarning. Vet trodde att det kunde vara grannens snigelgift som utlöst det. Vi har inte haft mördarsniglar förrens iår, och inget gift tidigare heller då såklart. Man blir ju lite rädd med tanke på att vi har två hundar till som är lösa rätt så mkt (brorsans är aldrig lös om han inte rymmer), fast grannen (gudasnäll granne) lär nog inte lägga ut mer gift nu, men ändå liksom.

Idag så börjar han piggna till lite är uppe och går, man får klappa honom igen. Innan har han bara legat och sovit och vart alldeles stapplig, stel och skakig ryckig i hela kroppen liksom. Han har morrat på oss allihop och vi har knappt fått titta åt hans håll. Vet sa att det är normalt att det tar flera dagar för dom att återhämta sig efter ett sånt här anfall och han ska bara ligga och vila.

Föhoppnigsvis så var det en engångsgrej, men hur stor är sannolikheten för att det kan komma tillbaka? Nån som har erfarenhet av hundar med epelepisi?

Sv: Epelepsi

Min fick samma symptom som vi EP,men det visade sig vara en förgiftning,tyvär så klarade han sig inte över natten...

Låter konstigt att den är såpass dålig fortfarande, jag har haft en EP hund och han var ju "tagen" några timmar/halvt dygn efter sina anfall. Jag tycker man ska fokusera på snigelgiftet och inte på <EP anfallet.

"ett anfall är inget anfall, två anfall är epilepsi" brukar man säga. det gäller dock inte kramper som utslöses av förgiftningar eller feber, det är inte epilepsi.

ep beror på en skada i hjärnan som osakar "kortslutningar" och de elektriska impulserna sker okontrollerat. dessa kortslutningar kan ske i delar av hjärnan (partiella anfall) eller över hela hjärnan (generella anfall/grand mal). i sällsynta fall går inte anfallen över av sig själva, och då har status epilepticus inträffat och det är mycket allvarligt. det hävs vanligen med stesolid rektalt.

obs att detta gäller människor, men mycket av det går att föra över till hundar. enda medicinen till hundar är fenemal, en gammal humanmedicin.

Håller med dig.. En gammal klasskompis hade en EP hund,efter anfall så sov han i några timmar,men sen var han som vanligt efter han fått vila..Det längsta var väll att han kunde vara lite dåsig ett dygn (MAX) eftersåt,men som sagt,det var inte ofta det tog så lång tid,utan efter vila några timmar så var det bra..

Tycker att TS borde kolla upp förgifftning,ta blodprov,leverprov m.m. Har han temp? Har han kräkits något? Bajsat?

Senast ändrad:

Vi har en tax som påstås ha epilepsi. Det hela började med att hon fick ett anfall på kvällen. Åkte upp med henne till veterinären som sa att vi skulle avvakta och se om det återkom. Hon fick ett anfall till och medicinerades därefter. Nu har hon ätit medicin i ett par månader och inte haft något mer anfall.

Jag tror dock inte att hon lider av epilepsi. Det var nämligen så att pappas sambo bytte foder, varpå taxen satte i sig 3 ggr dygnsransonen på en gång. Detta foder visade sig innehålla ett ämne som kunde framkalla epilepsianfall, särskilt hos taxar. Jag tror att det var detta som framkallade det hela. Det som övertygar mig ännu mer är att dom säger att en epilepsihund är jättekänslig för medicineringen, att man inte får missa eller så vilket även det kan framkalla anfall. Våran hund är mästare på att spotta ut tabletterna, så hon får inte alla så punktligt som hon borde, men hon har inte fått något mer anfall för det.

Snigelgift :S våran granne har precis tatt det i våran häck och v¨åran lilla valp bara älskar att äta sniglar.. kan han kanske dö om han äter en förgiftad snigel :O:confused:

obs att detta gäller människor, men mycket av det går att föra över till hundar. enda medicinen till hundar är fenemal, en gammal humanmedicin.

Fenemal är inte den enda medicinen man ger till hundar med epilepsi. Min förra hund fick Fenemal, Tegretol och slutligen Kaliumbromid mot sin epilepsi.

då har det hänt en del sedan ämnet var uppe sist, eller så ger olika veterinärer olika mediciner. de jag har pratat med har bara fått fenemal, och fått reda på att det är den enda medicinen. dvs funkar inte det så är det bye bye med jycken.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 593
Senast: martha
·
Övr. Hund En av våra tikar har fått 2 mystiska anfall som vi inte vet vad dem beror på 1:a anfallet: pappa sa att hon krummade rygg... Pappa...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Pi Pi
·
M
Övr. Hund Läste en tråd nyss om ett hundslagsmål o blev irriterad!! Min stackars Bobby blev anfallen i sommras av en stor Irlänsk setter, Bobby...
Svar
3
· Visningar
1 028
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka