zilla

Trådstartare
är det farligt att ge ensilage till hästar som är till kossor???jag har bara hört att det innehåller klöver. :confused: :crazy: :D
 
jag har analys ,,,men det jag undrar är om det finns olika ensilage ,,en till häst och en tll kossor????
 
Jag har hört att man inte ska ge det pga att ensilage är mycket mera "syrat" än tex hösilage. Och att det därför inte är bra att ge till hästar.
 
Nej men det finns ensilage och hösilage.Hösilaget är i princip torrt. När man gör en anlys får man värdena för både klövdjur och häst. Vi tar alltid en sådan analys då vi använder ensilaget till båda men de behöver ju olika mycket. :bump:
 
Nej det är inge farligt...
Men det bör kanske inte vara allt för blött, för då måste du ge så himla mycket och det kan bli riskt för dassig mage! TS bör gärna inte vara mindre än 50, tycker jag då :)
Klöver är inte farligt...
 
Det är inte bra att ge ensilage till hästar, ensilage inehåller alldeles för mycket "syror" (kommer inte exakt ihåg allt) men hästen har i alla fall för lite saliv för att neutralisera syran,, kossor produserar mera saliv.

Sen så spelar det nog ingen roll vilken ts ensilaget har eftersom man har olika konserveringsmetoder för ensilage och hösilage.. (om jag minns rätt) när man konserverar ensilaget tillsätts det väll myrsyra?? :confused:

A ja,, allt kanske inte är rätt, men det är i alla fall inte bra att ge ensilge till hästar,, men hösilage går bra..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
844
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: screen
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp