Ensilage vs Hö.

Sv: Ensilage vs Hö.

Eftersom vi har hosthäst i stallet finns det mest bara positivt med silage. :smirk: Bortsett från hanteringen, här är det nästintill omöjligt att få tag i småbalar med silage, och de stora är otympliga att hantera och man måste ha tillräckligt med hästar så det förbrukas innan det blir dåligt.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Skulle gärna höra mera om åsikter om skillnaden att ge hästen hö eller ensilage. I näringsmening altså!
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Hö: större mängd TS per kg foder = torrare
Ensilage: mindre mängd TS per kg foder = blötare

Alltså behöver man generellt ge mera grovfoder om man ger ensilage, än om man ger hö för att komma upp i rätt mängd TS.

Eftersom ensilage är blötare, kan det vara bättre för hosthästar. Ensilage är också bättre att ha som "transportfoder", också eftersom det är blötare och samlar mycket mindre damm än hö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensilage vs Hö.

För-och nackdelar med hö eller ensilage beror mycket på vad man har för förutsättningar själv. Har man många hästar och ingen torr byggnad att lagra hö i är ju ensilage bra, har man få hästar och en bra loge passar hö bättre (framför allt om man inte kan få tag på ensilage i småbalar). Gör man iordning hästens foderportioner kanske flera dagar i förväg är det ju bättre med hö, men ensilage blir inte lika lätt "dammigt", så det passar ju bra om hästen hostar. Näringsmässigt är de väl ofta ganska lika, men man ska ju komma ihåg att de är olika "utspädda".
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Näringsvärdet i ensilage och i hö varierar lika mycket mellan olika ensilage, som det gör mellan olika hö. Det går alltså inte utan analys att säga att hö eller ensilage skulle vara bättre ur näringssynpunkt. Nu talar vi per kilo ts alltså.
Dock kan man generalisera och säga att en stor del av ensilaget skördas ganska tidigt, då gräset är spätt, varför man generellt kan tro, att ensilage har bättre energi, och framförallt proteinhalt?!
Men som sagt, KRÄV ANALYS, man ska inte anta någonting. Har själv råkat ut för mycket dåligt ensilage, likaväl som dåligt hö, ur näringssynpunkt, även om hygienen var bra. Det går inte att se det på fodret.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Det är mest för min egen skull. Jag har blivit överkänslig/allergisk mot hö, men ensilage verkar gå bra. :)
Har lite funderingar kring om ensilage verkligen är så bra mot hästarna, just pga det lägre ph? Mot magen menar jag.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Hästars ph-värde i magen är ganska surt har jag läst så ensilaget är inget farligt för dem... Jag har sett själv att mina mår bättre av hösilaget men det är ju klart olika från häst till häst.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Hej
Har talat med SLU idag om ph-halten i ensilage. Det finns ingen forskning som visar att detta skulle ha en negativ påverkan på hästen. Hästen har normalt ett ph på 2-2,5 i magsäcken, och ensilaget ligger på 4-5, dvs högre.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Jag tror inte att det ska vara någon skillnad näringsmässigt på hö och silage, men jag ska inte uttala mig så mycket för jag är ingen expert ;) Men jag har hört någonting om att de är mer protein i silaget? :confused: Vad säger ni om det? Så kan det väl inte vara, det måste man väl ha en analys för att veta, kan hö innehålla mindre protien?
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Det kan vara mer protein i ensilaget, men det kan också vara mindre... Proteinhalten blir högre ju tidigare man skördar, så om ensilaget är tidigare skördat än höet (vilket ofta är fallet) så är proteinhalten ofta högre i ensilaget. Men det varierar väldigt mycket, ett hö med hög proteinhalt kan ha många gånger mer protein än ett ensilage med låg proteinhalt. Det går alltså inte att generalisera...
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Vi fodrar ensilage pa vintern, pa sommaren ar det svart att fa tag pa tillrackligt bra ensilage for att jag vill fodra det, sa pa sommaren fodrar vi hosilage (fast de flesta gar ju pa bete sa de behover verken ensilage eller ho).

Vad man har for varden ar olika fran ensilage till ensilage, men nagonting jag kan garantera ar att hastarna gillar det battre och ater battre. Vara hastar ater ensilaget mycket battre an vad de ater ho tex.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Egna hästen hade problem med lös mage längs hösten, blev bra vid årskiftet då ensilaget tog slut och stallet övergick till tort hö. Frågade personalen om ensilagets kvalitet och de påstod att det var bra. Hörde dock av veterinären min att ensilaget hade haft jäst :( . Antar altså att den dåliga magen berodde på detta, eftersom hästen tidigare ätit ensilage och magen har varit bra. Åsikter ?
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Hösilage är torrare än ensilage. Det heter egentligen bara ensilage, men vi hästmänniskor kom på att kalla torrt ensilage för hösilage.
Utfodrade med ensilage till min första häst utan problem, han såg alltid fin ut och hade inga problem med hosta. M en när jag flytade till ett annat stall så blev det hö istället och då började hon hosta. Föredrar egentligen hösilage, men det är ju ganska svårt när man har en stor häst och en liten. Dessutom har vi ingen plats för att förvara en storbal heller. vi förvarar ca 20 balar hö i stallet, det är allt vi får in. Så resten av vårt hö och halm har vi haft dels hos en granne, men också hos en bekant 3 mil bort.
I sommar ska vi ta hö och ha det hos grannen, men kom på att vi nte har någon halm inplanerad, så det får vi lösa.
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Uttrycket hösilage började i Sverige användas om förtorkat ensilage i gastäta silos till kor redan på 60 talet (tror jag).
PL
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Är det vedertaget att kalla ett torrare plastat gräs för hösilage istället för ensilage?

Jag har unghingsten på lösdrift och vi tar in hö själva. I år ska vi dock bara göra rundbalar, det börjar bli tröttsamt med det dåliga vädret när man ska ta hö, samt att man får lassa upp massor på loftet för att efter en fuktig och varm vinter får bära ner allt då det möglat :crazy: .

Jag har dock sagt att om vädret tillåter, så vill jag att gräset ska få torka några extra dygn före inplastning, då hästen lätt bli lös i magen när det är för blött. Är detta då ett hösilage och inget ensilage, är det TS som bestämmer vad det är och vart går gränsen?
 
Sv: Ensilage vs Hö.

Ja det är vedertaget. Det finns ingen riktig gräns, jag skulle sätta gränsen ngnstans mellan 40 o 50%.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
730
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
918
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
489
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp