Ensilage: TS över 65% rekommenderas inte...

HannaZ

Trådstartare
På hippocampus fodersida står att läsa att Ts-halter över 65 % inte rekommenderas eftersom mögel (och jäst) lättare kan börja växa i sådant ensilage.

Vad säger ni om detta?
Vårt ensilage har enligt analys TS 70,5
(har inte sett/luktat nåt misstänkt i det)

Svara gärna snabbt för vi ska ha stallmöte ikväll...
 
Sv: Ensilage: TS över 65% rekommenderas inte...

Betydligt lättare att få mögel och skit i det efter öppnandet. I vårt stall har vi problemet att så torrt material drar fukt både från golv och väggar. Luktar päckel efter ett par dagar.

Risken att få plastskador är också större då materialet är styvare och lättare sticker hål inifrån (små hål som inte syns).
 
Sv: Ensilage: TS över 65% rekommenderas inte...

har inte upplevt att en öppnad bal luktar annorlunda efter några dagar. Vi gör slut på en bal på kanske 3-4 dar max. Rätt små balar. Man kan nog flytta dem om man är två personer.

En häst i stallet har lite problem med magen sedan vi bytte till hösilage men dom andra har inga som helst besvär.
Det är bra värden på det, dammar inte och det känns inte direkt motiverat att byta några månader innan sommarbetet.

Vad säger du?
 
Sv: Ensilage: TS över 65% rekommenderas inte...

Eftersom ensilering av grovfoder över 50 % ts i princip innebär luftätlagring löper säkert balarna större risk för mögel och jästtillväxt vid öppning av balen vid plus Celsius temperaturer. Se till att ni har tillräckligt många hästar som delar på varje bal så snabbt att hösilaget inte behöver ligga öppnat i flera dagar.
 
Sv: Ensilage: TS över 65% rekommenderas inte...

Tack för svaren!

Blev bestämt att hästen som varit lite dålig i magen ska få hö en period och sedan vänjas in väääldigt långsamt på hösilage samtidigt som han får mag-tarmbalans.

En bal går åt på några dagar och grannstallet använder precis samma hösilage utan problem.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö Igår var jag och köpte hösilage för första gången. Har aldrig fodrat med det tidigare, men har läst en hel del om det här på Buke. Jag...
2
Svar
26
· Visningar
3 372
Senast: SaraXX
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 102
Senast: Alexandra_W
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp