Ensilage till häst?

Iddefixen

Trådstartare
Har någon gång hört att man inte ska ge hästar ensilage för att deras magar inte klarar det. Hästar ska ha hösilage och kor ensilage (om man hårddrar det).

Stämmer detta? eller vad tycker ni om att ge ensilage till hästar?
 
Allt beror på hur blött det är. Jag vet hästar som får ensilage, men jag har ingen aning om hur blött just det har varit. Finns riktmärken på hur högt TS man ska ge till hästar, något som jag inte har i huvudet just nu tyvärr.
 
Det finns väl eg inget som heter hösilage. Hösilage är ett 'smeknamn' på ett torrt ensilage, som gör att de som producerar ensilage även kan sälja sin produkt till hästfolk som är skeptiska mot 'komaten' ensilage.

Det som gör att man vill ha ett torrare ensilage är väl att i det torrare ensilaget är det mindre risk för att botulismbakterier ska växa till.

Jag tycker att ensilage är ett ypperligt foder till häst.

/trassel
 
Nej, det stämmer ej. Ensilage är ett utmärkt hästfoder.

Som redan sagts, det finns egentligen inget som heter hösilage. "Hösilage" är ett torrare ensilage men principen och tillverkningssättet är precis desamma.

Vid hög ts-halt växer bakterier dåligt vilket naturligtvis hämmar "botulismbakterierna". Dock hämmas även de mjölksyrabakterier som är tänkta att stå för konserveringen. Principen med ensilage är att de ofarliga mjölksyrabakterierna skall växa till så att all annan mikroflora slås ut.

I en preferensstudie utförd vid SLU visade det sig att hästar som fick välja mellan ensilage med tre olika ts-halter föredrog det med en ts-halt runt 35%. Samtliga hästägare hävdade dock att deras hästar föredrog det torraste ensilaget...
 
Enligt en undersökning av SLU, bör ts ligga på mellan 60-75 % inte mer, för precis som du säger så hämmas då mjölksyre bakteriernas tillväxt.

Sen ska man veta att ts 84% och över räknas som hö...
 
Mjölksyrajäsningen har hämmats långt innan dess. Vid ts-halter över ca 50% är det huvudsakligen fråga om en lufttät lagring där cellandning o mikroorganismer gjort slut på syret.
Över 70% ts brukar inte rekomenderas, själv vill jag nog inte ha mer än drygt 60%. Högre ts fodrar bättre inplastning för att hålla sig.
PL
 
ett bra hästfoder ska innehålla minst 40% ts.. ensilage innehåller generellt 30% ts...
 
ensilages ts är ofta under 30 % och i ensilaget tillsäts syra,
I hösilage så ska ts halten vara över 50 % och då tillsäter man ingen syra,,
 
Det är viss skillnad på hösilage och ensilage. Ensilaget packas direkt efter att det är slaget. Därav att det är så mycket blötare.

Hösilaget skall om man vill ha absolut bästa resultat ligga tre dagar innan det packas, skall även vändas under dessa tre dagar.

Ger man hästar ensilage skall man även stödfodra med halm. Varför vet jag faktiskt inte, glöämde att fråga om det :o, eftersom det ändå inte var aktuellt med annat än hösilage.
 
Kan tänka mig att det beror på att tarmen blir irriterad av *silage och att halmen dämpar inflammationsprocessen...?
 
Tre dagars torkning i bra väder ger nästan färdigtorkat hö. Två dagars torkning förra sommaren var för mycket för att ge bra hösilage däremot lagom att lägga på hötorken.
Blött ensilage är ofta tidigt taget o finhackat, detta är av större betydelse än vattenhalten.
PL
 
Så hur mycket brukar du låta det torka om du vill ha en ts-halt på ca 50%? En och halv dag, eller mindre? Vänder du i det (och i så fall hur många gånger) eller stränglägger du bara?

Vildvittra
 
Och förresten en fråga till: när man slår hö brukar man ju vänta ett tag på morgonen för att daggen ska gå ur, har det nån betydelse om man tar silage som ändå ska vara blött? Jag skulle gärna vilja få det slaget tidigit på morgonen då energihalten är lägre.

Vildvittra
 
Slår inte själv, en lantbrukare inärheten brukar min mark o jag får ta det grovfoder jag behöver o beta återväxten. Torkningstiden är helt beroende på vädret, temperatur luftfuktighet o vind samt om man använt slåtterkross eller inte. Mot slutet av torrkningen ändras ts-halten väldigt fort om det är bra väder. Det är bra om man slipper vända eftersom både bladspill o jordinblandning blir mindre då.
PL
 
hej.jag tycker att ensilage är ett bra foder. min häst får fritillgång på vintern och torrhö på kvällen när hon kommer in.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
487
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Sesca
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp