Ensilage - svar önskas!

C

Cathrine

Jag ska kanske börja med att berätta att mitt ensilage har en ts på 70%...

*Hur vet man att en bal har varit öppnad för länge? Syns det? Man brukar ju säga att den ska förbrukas inom 3-7 dagar beroende på temperaturen.

*Vad händer när man öppnat en ensilagebal?

*Kan en öppnad bal börja brinna? Märkte här om dagen att det var väldans varmt i mitt ensilage...

*Hur förvarar man bäst en öppnad bal? Jag öppnar balen, tar bort all ytterplast, tar bort nätet, rullar ut hela balen och luftar ensilaget (ser till att det inte ligger packat) och sprider ut det på träpallar. Är detta OK?

*Var gör man av plasten (både ytterplasten och nätet)?

*Om en bal går sönder - ska den förbrukas direkt då? Eller kan man sätta på silvertejp och använda den senare?

MVH
Cathrine

Sv: Ensilage - svar önskas!

Med tanke på ditt torra ensilage bör du låta plasten sitta kvar och inte sprida ut det som du gör. eftersom du har 70% ts så har det inte skett någon ensilering i dina balar utan enbart lufttät lagring. Sånna balar är mycket känsliga för hålstick i plasten och innebär ökad risk för tillväxt av jäst och mögel eftersom det inte finns någon konservering i form av mjölksyrebakterier. Hål i plasten lagas med en speciell lagningstejp..inte silvertejp. Ang plasten kolla här vart du slänger den http://www.svepretur.se/

Tack för svaret - tyvärr får du utveckla lite (trög... :o ):

*Hur ser/vet jag att ensilaget är dåligt?

*Om plasten ska vara kvar: hur öppnar man då bäst balen? Ska den stå på högkant (rundbal) och så skär man av plasten hur?

*Ensilaget luktar som ensilage brukar lukta - menar du att det inte är tillsatt ensilering ändå?

*Om det nu är så att det finns ökad risk för mögel efter öppning - är det då inte bättre att se till att luften verkligen kommer åt överallt?

*Vilken är den optimala torrsubstansen för ensilage?

*Finns det brandrisk i öppnad bal eller ej?

MVH
Cathrine

Senast ändrad av en moderator:

Om ditt hösilage börjar bli varmt så börjar det bli dåligt. Men det kan aldrig börja brinna.

Tyvärr hittar jag inga svar i den artikeln - mer än att hög ts innebär sämre konservering.

MVH
Cathrine

Gav inte heller svar på något av det jag undrar. Jo, förresten: värmeutveckling sker när balen börjar bli dålig.

MVH
Cathrine

Tack för det! Är det då så att enda sättet att vet om ensilaget är dåligt är om det är varmt

Vad tror du då om att sprida ut ensilaget - är det i så fall inte bättre när nu ts är så hög som den är i mitt fall?

Övriga tips och funderingar mottages tacksamt - jag har alltid haft hö tidigare och inser att jag inte vet ett skvatt när så mycket om ensilage som jag borde göra.

MVH
Cathrine

Det du framför allt behöver se upp med i ett så pass torrt ensilage är mögel. Mögel kräver syre för att utvecklas, alltså är det bäst att försöka hålla balen lufttät så länge som möjligt. Det som händer när det blir varmt är att jästsvampar växer till och producerar värme. Det försämrar kvaliteten på fodret och kan dessutom underlätta för mögelsvamparna att växa. Du bör inte fodra med ensilage som är varmt. Hur fort gör du av med en bal? Det brukar funka att "klä av den" helt och rulla upp den lite i taget, om man har tillräckligt stor åtgång så att den tar slut på ett par dagar.

Nej det kan ju bli vita prickar i det och så. Lukta illa bl a. Ang att sprida ut det har ju fler skrivit om här på buke så antar väl att det är rätt. Jag har aldrig behövt gjort det med mitt. Har haft så många hästar som äter av det så den har gått åt fort.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta tillräckligt små balar för att göra gång på dem på ett par dagar. Letar dock fortfarande. De jag har nu räcker en hel vecka. Det har bara hänt vid ett tillfälle att det varit varmt (kastade det). Ingen bal har luktat illa eller haft synlig mögel i sig. Hur som helst är det ju ingen bra lösning att ha så stora balar, så jag fortsätter leta efter mindre.

MVH
Cathrine

Tack för infon. Fråga: är det fler som sprider ut ensilaget? (Jag har inte läst om det.)

MVH
Cathrine

Ja, det är många som svarar att dom gör så när dom har rundbal. Men det bästa är om du hittar fyrkantsbal. För då öppnar du bara framifrån och tar kaka efter kaka. Det längst bak är ju slutet av plasten. Låt det stå mörkt och gärna kallt. Absolut inte i solen. Blir ju sämre kvalitet av att sprida ut det. Jobbigt också.

Liknande trådar

Foder & Strö Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid...
Svar
14
· Visningar
2 782
Senast: Nielaa
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 877
Senast: Magnum
·
Anläggning Hjälp, tips, idéer ang fuktproblem, tack tack! Nu när det är skitväder är hela stallet blött! Det är kallstall, gammal ladugård med...
Svar
19
· Visningar
3 291
Senast: Texaz
·
Däggdjur För någon vecka sedan kom grannen hem från polisen med en kanin, den var upphittad, inlämnad och alternativet var ett djurhem typ 30mil...
Svar
3
· Visningar
1 038
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama