Ensilage sjukdom?

S

Skuggis

Jag ska troligtvis börja ge min häst ensilage resten av vintern då jag inte fått tag i hö.
Min kompis har sagt nått om att hästar kan få nån sjukdom av ensilge, och att man borde vaccinera hästen mot det, stämmer det?

Hur länge kan 700 kg ensilage räcka till en d-ponny på ett ungefär?

Sv: Ensilage sjukdom?

Botulism heter sjukdomen. Man kan vaccinera hästen. Men man skall ändå kolla att ensilaget är bra. En bal bör förbrukas på ca 3 dagar och håller sig längre när det är kallare. Man bör fodra med mer ensilage än med hö.

Man vaccinerar mot något som heter botulism. googla det så får du hur mkt info som helst.
Ensilage har ganska kort hållbarhet så frågan hur länge det räcker till en D-ponny är inte hur lång tid det tar för honom att äta upp hela balen, utan hur många dagar balen kan stå innan den blir dålig. Det skulle säkert ta flera veckor för hästen att äta upp den, men i minusgrader kanske den håller upp till 2 veckor kanske.. De bör göras åt på ett par dagar upp till en vecka.

Tillägger att det absolut inte är någon idé för dig med så stora balar till en ponny!
De kommer ju räcka i flera veckor/2 månader och det är alldeles för länge.

Försök få tag på småbalar av ensilage istället, så behöver du inte fundera på att det ska hålla. Har du bara en häst, eller kan du inte dela med någon annan om du inte får tag på småbalar?

hästar kan få botulism av ensilage /hösilage som man kan vaccinera mot,dock är det inte en garanti att vaccinet är hundraprocentigt för att hästen inte får botulism.Sjukdomen är fortfarande ovanlig i sverige
själv har jag inte vaccinerat mina,en del tycker att man ska vaccinera hästen,andra tycker det är onödigt.Är upp till var och en hur man gör.

ensilage är ett blötare foder som lämpar sig bäst för kor och hösilage är ett torrare foder som lämpar sej bättre till häst,hösilage är kanske det som du bör ha till din häst.

hösilage finns vad jag vet i 35-kg balar,hundrafemtio kg balar eller 350-400 kg balar.Kanske finns fler varianter.

lagom för mej med mina två är hundrafemtio kg balar,går åt på 5-7 dagar och är inga problem med hållbarheten ens på sommaren då jag ruskar upp allt så det får torka och håller då lika bra som hö om man är noga med att lufta det.

Får du värme i balen skall den kasseras.

hur länge 700 kg räcker är svårt att veta beroende på hur mycket din häst äter om dan, mina äter tio kg /dygn per häst.
räkna med några kilo mer än vad du brukar ge i hö då hösilaget har en annan torrsubstans.
Hö har i snitt en torrsubstans på 80% och hösilage ca 65-75% dvs lite mera vatten i hösilaget därav en lite större giva än höet.

blir säkert bra om du inte köper för stora balar /k

Ä detta va för krångligt för lilla mej, köpte hö istället ;)

lagom för mej med mina två är hundrafemtio kg balar,går åt på 5-7 dagar och är inga problem med hållbarheten ens på sommaren då jag ruskar upp allt så det får torka och håller då lika bra som hö om man är noga med att lufta det.

Ingen bra idé att ruska upp och torka hösilaget. Den hygieniska kvalitén försämras även om du inte märker det.

Botulism får hästen av ett gift som sätter sig på nerverna och som bryter ned hästen muskulatur, till slut drabbas andningsorgan och hjärta och hästen trillar ihop och dör av andnöd. Inkubationstiden, d,v,s tid från insjuknande till död kan vara 72h.
Det går att vacinera emot, men vaccinet är INGEN garanti, vilket veterinärerna erkänner om du frågar.

En öppnad ensilagebal håller 3-4 dagar, i minusgrader upp emot en vecka.
Ensilage är skarpare och mer näringsrikt gentemot mängd foder, vilket innebär att hästen behöver inte äta särskilt mycket för att den ska få i sig det den behöver, näringsmässigt. Dock har ju hästar ett stort tuggbehov! Så när man utfodrar med ensilage eller hösilage bör man tänka på mängden foder de får, så att de verkligen får tugga ordentligt.
Hösilage är torrare, mindre ensilerat och mindre näringsrikt gentemot mängd foder, vilket gör att det lämpar sig bättre till hästar. Men har du ett väldigt näringsrikt hösilage kan du behöva komplettera med annat grovfoder ändå. Just för tuggingens skull! :)

Hösilage i praktiska småbal kan du köpa, ett bra märke är HorseHage, jättebra kvalitet, lagom stora påsar och bra pris!!
Finns många återförsäljare... Använt det själv, och det var jättebra!

Var noga med att du kollar kvaliten på grovfodret, det måste lukta fräscht och se bra ut. Håller du noga koll och är uppmärksam så är det ett bra foder!

Botulism får hästen av ett gift som sätter sig på nerverna och som bryter ned hästen muskulatur, till slut drabbas andningsorgan och hjärta och hästen trillar ihop och dör av andnöd. Inkubationstiden, d,v,s tid från insjuknande till död kan vara 72h.
Det går att vacinera emot, men vaccinet är INGEN garanti, vilket veterinärerna erkänner om du frågar.

Ensilage är skarpare och mer näringsrikt gentemot mängd foder, vilket innebär att hästen behöver inte äta särskilt mycket för att den ska få i sig det den behöver, näringsmässigt.

Nja.
Botulinum bryter inte ner hästens muskulatur, det orsakar paralys, dvs förlamning.

Erkänner? Menar du att veterinärer försöker undanhålla detta i någon form av eget vinstsyfte?

Och Nej, ensilage är inte skarpare och mer näringsrikt, i synnerhet inte per kg foder. Allt beror på grödan som ensileras eller, för den delen, skulltorkas. Problemet är snarare att folk inte är medvetna om att det krävs betydligt fler kilon ensilage än hö beroende på torrsubstanshalten.

Ensilage är skarpare och mer näringsrikt gentemot mängd foder, vilket innebär att hästen behöver inte äta särskilt mycket för att den ska få i sig det den behöver, näringsmässigt

Fel! Näringsinnehållet i Ensilage/hösilage eller i hö, beror helt och hållet på skördetidpunkten, dvs hur tidigt el sent skördat på sommaren det är.

Det som skiljer sig åt på de olika sorterna är vattenhalten samt torknings och lagringsförhållandena. Näringsinehållet är det samma i alla tre olika "namnen" om de är skördade på samma fält och samma dag. Pga den högre vattenhalten i ensilage och hösilage så måste man fodra med högre giva av ensilage/hösilage än med vanligt hö som har Ts 84% för att hästen skall få i sig rätt mängd torrsubstans/dag (1-1.5 kgts/100kg levande vikt på hästen).

Senast ändrad:

Vad bygger du denna teori på? Finns INGET känt fall i Sverige där en fullt vaccinerad häst insjuknat.
Däremot krävs de 3 grundvaccinationerna för fullt skydd.

Vad bygger du denna teori på? Finns INGET känt fall i Sverige där en fullt vaccinerad häst insjuknat.
Däremot krävs de 3 grundvaccinationerna för fullt skydd.

Detta har veterinärer sagt till mig under alla år jag vaccinerat mot botulism. Får du in ett dött djur och inte upptäcker det, så visst finns risken. Tur att det iallfall inte finns några kända fall där det hänt. vet dock en som dött som inte var vaccinerad.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar