Ensilage och hässjat hö!

Sv: Ensilage och hässjat hö!

Så visst är skördetidpunkten viktig men du kan med innehållet styra till en viss del. Värdet är inte oförändrat oberoende på vad det innehåller.

Jag har också islandshästar och har förmånen att få odla mitt grovfoder själv. Håller med om att man kan påverka kvalitén med sortval. Experimenterar själv ganska vilt med vallblandningar som förutom "grundblandning" med sex olika gräs även innehåller kärringtand, kummin,pimpinell och andra örter. Vallväxtvalet styrs ju även av jordmån och klimat. Däremot har vi inte av analyssvaren sett någon större skillnad i mineralhalter när vi har bytt från "traditionell" klövervall.

Här uppe är det timotej med inslag av klöver som är det vanligaste. Och givetvis så styr man ju även med grässorter, men de i sin tur styrs ju av när man slår ut o.s.v.

Men trots det så ser jag jag inte det som att man bör betäckna något som "koensilage" t.ex. Och att fodret måste specas för att passa en häst kontra en ko.

Vad gäller fruktanet så är dygnstidpunkten viktig samt att det ger störst utslag för fång vid betning iom. att det i stor utsträckning är ett betesgräs.

Kicki :laugh:

Håller med om att det är i vilket växtstadie som man skördar som är det mest avgörande när det gäller energi och protein. Men man kan även påverka med vilket innehåll vallen har. Olika grässorter har olika egenskaper att lagra näring (ex. fruktan i rajgräs och protein i luzern) men gällande fruktan kanske framför allt vilken tid på dagen man skördar. Kan vara viktigt om man vill ha låg fruktanhalt till fånghästar.
Sedan är frågan vad vallen ska användas till efter skörd. Betesputsas eller efterbetas av hästarna.
Här nere i sydöstra Skåne är det en eller två grässorter i kovallen, inte sällan rajgräs. Jag tror på att anpassa vall efter vilken typ av mage-tarm/ar som ska bearbeta det.

Hästar är särdeles goda grovfoderjäsare och Islandshästar i synnerhet. Det innebär att jag i första hand är intresserad av att få lågt energiinnehåll och lagom med protein. Det gör att jag vill ha hög kvot med lågt energiinnehåll. Använder statens jordbruksverks blandning (7 sorters gräs) för häst som även tål betning med inslag av vitklöver för att buffra proteinet.

Så visst är skördetidpunkten viktig men du kan med innehållet styra till en viss del. Värdet är inte oförändrat oberoende på vad det innehåller.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Precis så är det. Man kan styra innehållet mer än de flesta vet;)

Rödklöver tex vill man inte ha till hästar men ges till kor. I övrigt kan jag inte själv längre men lärde mej en hel del förr av bönder som hade lång erfarenhet och mycket kunskap. Det ensilage de hade till sina kor var inte lämpligt till hästar.

Rödklöver tex vill man inte ha till hästar men ges till kor. I övrigt kan jag inte själv längre men lärde mej en hel del förr av bönder som hade lång erfarenhet och mycket kunskap. Det ensilage de hade till sina kor var inte lämpligt till hästar.

De måste isf. ha haft ett märkligt ensilage! Vet inte hur långt bort förr är för dig och lång erfarenhet och kunskap är!? Men att ensilera grovfoder til kor är ju inte något som förhållandevis gjorts så länge, vi har hållit på i 25 år att ge våra kor enbart ensilage. Och även till kor så vill man inte ha en alltför stor klöverinblandning, man vill ha finstråigt i större utstrckning, så det är inget som brukar vara stordominant i ensilaget.

Finns väldigt mycket fördommar om det som av många kallas för "koensilage", skulle man måsta ha ett speciellt ensilage til hästar, så skulle det bli rätt svårt för alla hästägare att kunna köpa foder av oss bönder. Har än inte ensilerat något som inte har fungerat bra på mina hästar, och de har ätit ensilage långt längre än de flesta, iom. att vi övergick helt till ensilage från hö till korna, så gick det samma väg för hästarna.

Precis så är det. Man kan styra innehållet mer än de flesta vet;)

Innehållet kan man styra, men näringsvärdet som vallen innehåller styrs ju av när det slås ut, och det mot de grundförutsättningar som finns. Och att det skulle vara "dåligt" för en häst att äta den sammansättningen som är i "vanliga" vallar till nötkreatur, anser jag är fel!

Senast ändrad av en moderator:

De måste isf. ha haft ett märkligt ensilage! Vet inte hur långt bort förr är för dig och lång erfarenhet och kunskap är!? Men att ensilera grovfoder til kor är ju inte något som förhållandevis gjorts så länge, vi har hållit på i 25 år att ge våra kor enbart ensilage. Och även till kor så vill man inte ha en alltför stor klöverinblandning, man vill ha finstråigt i större utstrckning, så det är inget som brukar vara stordominant i ensilaget.

Finns väldigt mycket fördommar om det som av många kallas för "koensilage", skulle man måsta ha ett speciellt ensilage til hästar, så skulle det bli rätt svårt för alla hästägare att kunna köpa foder av oss bönder. Har än inte ensilerat något som inte har fungerat bra på mina hästar, och de har ätit ensilage långt längre än de flesta, iom. att vi övergick helt till ensilage från hö till korna, så gick det samma väg för hästarna.

Jadå, många vallar funkar för båda, men det jag pratar om är nog mer än 25 år sen, dåvarande grannar som v ar kobönder samt bönder sen generationer som hjälpte oss med odlingen av vårt hö förr. (har inte egen gård numera) Dom lärde oss en hel del värt att veta om olika grässorter bla.

Dessutom är det sant att ensilage numera används till både och. Säkert inte alls skadligt, men då sk hösilage började användas i våra trakter (till hästar) hade de man köpte av odlat speciellt för häst. Sen började höbönderna gå över till att göra ensilage allt mer, pga väderproblemen vid skörden främst, enklare än att slå och vända och vänta på bra väder:crazy: Fler och fler skaffade möjligheten att plasta in och då tog man de vallar man hade, samma för kor och hästar. Så nej, numera görs nog ingen skillnad, det stämmer.

Sen tror jag det var mera mjölkbönderna som ville ha mycket klöver i alla fall förr, man hade t o m vissa vallar med enbart klöver till kossorna. Köttkor vet jag inte vad man vill ha till.

Klöver liksom många andra baljväxter är ett bra och miljövänligt sätt att minska behovet av kvävegödning. Att hästägare inte såg klöver i sitt foder förr berodde nog mest på att man i stort sett bara använde hö. Klöver är svårt att torka till hö och den förlorar också mycket näring under torkningen på grund av skördeförluster (de små bladen ramlar av och man får bara pinnar kvar).
Vi använder inte mycket klöver i våra vallar till hästarna utan har istället kärringtand som kvävefixerare.

Klöver liksom många andra baljväxter är ett bra och miljövänligt sätt att minska behovet av kvävegödning. Att hästägare inte såg klöver i sitt foder förr berodde nog mest på att man i stort sett bara använde hö. Klöver är svårt att torka till hö och den förlorar också mycket näring under torkningen på grund av skördeförluster (de små bladen ramlar av och man får bara pinnar kvar).
Vi använder inte mycket klöver i våra vallar till hästarna utan har istället kärringtand som kvävefixerare.

Nej rödklöver var inte till hästar utan kor - mjölkkor.

Sen tror jag det var mera mjölkbönderna som ville ha mycket klöver i alla fall förr, man hade t o m vissa vallar med enbart klöver till kossorna. Köttkor vet jag inte vad man vill ha till.

Mycket klöver i vallen är ingen större hit, varken i hö eller ensilage. Som Strajder skriver så är klöver svårtorkat, samt att bladen ofta pyser i väg vid torkning. Och att det inte är så finstråigt att det är kul att ge det till mjölkkor i alltför hög procent. De behöver ett finstråigt foder som går lätt och snabbt att äta, annars blir idisslandet lidande och kon producerar mindre.

Dagens produktion av foder och den utfodring som man nu vet att en ko behöver går inte att jämföra mot t.ex. 35 år sedan. Märker ju vilken skillnad bara det är sedan jag började som lantbrukare för bra mycket över 20 år sedan, min man har hållit på 35 år ganska precis, tog över när han var 20+. Så vad som gällde bortom det är nästan fosilhistoria i mångt och mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
510
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
620
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka