Ensilage-mage

Trissa

Trådstartare
Ett antal hästar verkar ju inte fungera så bra på hösilage/ensilage, om man tittar i trådarna här; dålig mage, bajsvatten osv. Så när jag nu såg en annons för ett tillskott som skulle lösa det blev jag nyfiken på det, och kollade på produktbladet. Enligt det så ger tillskottet stöd till minskad produktion av magsyra och tar hand om ev. överskott av sådant. Dessutom så bromsar det upp fodrets passage genom tarmen.

Är det för stor produktion av magsyra samt hastig fart genom tarmen som är bekymret med hösilage? Eller är det tillverkarna av det här tillskottet som tycker det?
 
Är det hay balancer du kollar på innehåller det nästan bara kalk. Som för all del kan buffra pH i magen den del. Dock så har man vid mätningar inte sett någon skillnad i pH varken i mage, tarm eller träck på hästar utfodrade med silage, hösilage eller hö. Och normalt pH i magsäcken är surare än silage.

Sen varför vissa hästar blir som beskrivet (haft sån själv), det har ingen riktigt kommit på. Pågår forskning om det faktiskt. En del hjälper det byta till hö på, andra är lika ändå.

Några saker som nog ofta men INTE alltid är boven är tveksam kvalitet i balarna, dålig hantering, skiftande TS mellan balarna osv. Men de övriga fallen, tja.. Det är hemskt olika för de hästarna (fanns en låååång tråd ett år) vad som hjälper. Vad som hjälper en hjälper en annan, och vissa verkar ingenting förutom när sommaren kommer hjälpa på. Andra blir bra bara snön kommer och det blir kallt. Osv osv.

Så det är nog tillverkarens egen åsikt om vad som orsakar problemen som återspeglas på burken...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte lite snabbt att man kunde göra en sida där man skriver om olika tillskott och varför & när dem används för att underlätta för...
Svar
6
· Visningar
1 763
Senast: Allevo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 913
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp