Ensilage fråga!

S

Skiona

JAg är absolut inte van vid ensilage och måste fråga. Vi har en STOR bal som står utanför stallet och så har vi en skottkärra där vi lägger en "kaka" och tar från skottkärran. Nu har folk börjat ställa in denna skottkärra i stallet så att ensilaget blir varmt och torrt. Är detta bra? Jag har fått för mig att ensilage ska hålllas blött, att det annars typ jäser?! Men kanske är en myt jag gått på...? Mina hästar har nämligen fått lite diarré och jag tänkte att det kanske kan vara så att det är ensilaget eftersom vi inte har gjort några andra förändringar i maten...

Sv: Ensilage fråga!

nej, nej. Det jäser inte för att det blir torrt. Vad jag vet så är det absolut inget farligt att hösilaget torkar. På sommaren torkar det ju tex jättefort när man måste öppna en hel bal för att det just SKA torka (annars blir det dåligt jättefort när det är varmt)

Jag skulle tro att dina hästar blir lösa i magen eftersom att hösilaget trots att det torkar lite när det kommer in, ändå är blötare än hö. (om de har fått hö innan alltså)

Malu

Sv: Ensilage fråga!

Många hästar blir lösa i magen av silage.
Kvarstår problemet så pröva att fodra med hö istället.
Tänk på att göra av med öppnade silagebalar inom någon dag efter att den har öppnats och köp aldrig silage som är torrare än 65% torrsubstans efter som det då finns risk för att ensileringsprocessen inte har funkat som den ska.
Annars finns det överhängande risk för mögeltillväxt i fodret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Är hästtjejernas tid, som fanns när en annan var så där 30 år yngre borta. Gäller allt PENGAR idag och inte kärleken till hästen i sig...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 426
Senast: IngelaH
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 587
Senast: Cheeserica
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar