Ensamstående småbarnsförälder...

H

Hot Shot

Okej, riktigt så illa är det väl inte även om det kändes lite så när jag fick beskedet om att min sambo ev (troligen) kommer vara tvungen att jobba i Göteborg varannan vecka framåt sommaren.

Våran bebis kommer i juli om allt går som det ska och de första veckorna kommer vi vara hemma båda två. Men sen har han alltså tänkt jobba borta varannan vecka och vara helledig varannan. Försökte bita mig i läppen men jag kunde inte hjälpa det, jag blev skitsur. Jag vet ju att han måste jobba och att det är ett välavlönat jobb men ändå.

Det här är mitt första barn och jag skulle kanske känna att det vore skönt om han kom hem på eftermiddagarna som "vanliga" pappor.

Har även en hund att ta hand om och även om jag har en tjej som hjälper mig med hästen fyra dagar i veckan så hade jag ju tänkt komma igång med min ridning igen så snabbt som möjligt, eller iaf kunna åka iväg ett par timmar till stallet och pyssla lite under mina tre stalldagar. Det går ju knappast med en liten bebis om man inte har någon med sig som kan passa.

Iof så är ju han hemma en hel vecka i streck sedan vilket skulle vara jätteskönt men ändå...

Överreagerar jag?
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Är också "ensamstående" varannan vecka. Min sambo jobbar på hemmaplan men gör ca 84h de veckor han jobbar, så han sover mest när han är hemma. Hästen jobbas varannan vecka och kommer försöka hitta en medryttare som kan hjälpa mig nära dagar i veckan och helst fler dagar den veckan sambon jobbar. Fördelen med att han är ledig varannan vecka är att då tar han hand om våran dotter mesta delen av tiden och jag kan få lite ensamtid. För oss fungerar det bra, var lättare att hinna med hästen när dottern var nyfödd. Hann då rida el tömköra medans hon sov i sin vagn. Nu när hon är 10 månader sover hon inte så mycket längre...

Allt fungerar om man bara vill :banana:
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Nej det tycker jag inte att du gör. Det är jättejobbigt att få barn
och att ta hand om dem, omställningen är stor och det kommer att bli jobbigt för dig. Hoppas att du har någon annan avlastning
för att vara nyförlöst, ta hand om bebis, hund och häst.

Det är jobbigt att göra det 24 h/7 dagar. Lycka till kramar Petra
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Jag vet hur det känns. Fast jag hade ju dotters far hemma. Men han ville hellre vara ute med sina kompisar och inte hemma. Så man kan säga att jag var ensamstående ifrån början. Jag hade aldrig en ledig tid. Vi gjorde slut när dottern var 1 år. Men det var ingen skillnad var ju fortfarande ensam med att ta hand om henne.
Det var jobbigt eftersom det var sitt första barn. Men man kämpade på. Man klarar mer än vad man tror.

Mvh
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Tack för era svar! :bow:

Tror det känns lite extra jobbigt och nervöst iom att det är första barnet, vet ju inte alls vad som väntar och vad det innebär att ha en liten knodd att ta hand om dygnet runt.

Får väl försöka så att halvfodervärden tar honom de veckor sambon jobbar så tar jag de veckor han är ledig. Jag har ev möjlighet att följa med till Göteborg och bo där varannan vecka, vore ju en lösning kanske!
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Jag var "ensamstående" i 13 veckor i höstas/vintras (min man fick nytt arbete på annan ort 30 mil bort och jag bodde kvar med dottern, då 1½år, tills vi hade fått huset sålt och köpt nytt på nya stället). Han åkte hemifrån på söndag em/kväll och kom hem sent på fredagkvällen, efter att dottern gått till sängs.
Jag tyckte att det var jättejobbigt, jag hade ingen egentid, och kunde inte hitta på något alls på kvällarna eftersom jag inte ville lämna henne själv (barnvakt funkade bra dagtid, men inte alls på kvällarna tyvärr). Kan du följa med din sambo de veckor han jobbar vore det ju kanon, men å andra sidan så antar jag att du har ett ganska bra kontaktnät där ni bor nu, och det betyder också väldigt mkt... Svårt läge, hoppas det löser sig till det bästa för er alla
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Det jag kan undra är om han tänkt igenom allt så bra, tänk om du snittas tex, då räcker det inte att han är hemma 10 dagar eller 2 veckor.
Man ska inte lyfta & inte bära annat än sin bebis första månaden efter.
Skriver detta då det faktiskt kan bli akutsnitt, sånt tänker inte folk på, & hur gör ni då?
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Det jag kan undra är om han tänkt igenom allt så bra, tänk om du snittas tex, då räcker det inte att han är hemma 10 dagar eller 2 veckor.
Man ska inte lyfta & inte bära annat än sin bebis första månaden efter.
Skriver detta då det faktiskt kan bli akutsnitt, sånt tänker inte folk på, & hur gör ni då?

I ett sådant läge kan väl mamman sjukskriva sig så pappan kan ta ut VAB? (enl föräldrakursen jag gick på för ett par år sedan)
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Men hur känner han själv? Alltså, att bli förälder är ju omvälvande och de flesta vill ju vara nära sina barn.
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

om det hade varit min partner hade jag förklarat att bebisar är en övergående period, och att denna korta tid i hans liv och karriär får han helt enkelt uppoffra för att finnas till hands och vara den pappa han har valt att bli.

(ps! har du läst "bitterfittan"?)
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Vi har haft det så med alla tre barn det bästa jobb han haft är ledig fre-sön och jobb mån-tors.
Det funkar fint, man blir lite deppig ibland när allt är upp och ner, men det är det klassiska att inrätta sitt liv efter situationen som gäller. Med en bebba så har du det lugnt, risken är bara att du blir egennyttig och tycker att karln är ivägen och sabbar dina rutiner när han är hemma;)
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Förstår absolut hur du känner dig.

MIna var 1 o 2 när deras pappa fick jobb, jag blev jätte glad han hade ju varit arbetslös i ca 1år , glädjen varade inte så länge, han arbetade tolvtimmars pass mån-fredag varje vecka(sov borta hela veckan), vi hade precis skaffat oss en ny hund som var 1år, du mån tro att jag var slut när helgen kom han sov han nästan hela dagen påem vaknade han till och gick på krogen med arbetskompisarna.

Vi är fortfarande tillsammans och har en liten på 1,5 år men jag har allt ansvar för barnen skjuts till träningar, kompisar och att matenstår på bordet och kläderna är tvättade, han arbetar inte kvar på företaget längre utan har egen firma sedan några år.

Jag är ensamstående med tre barn + ett vuxet barn(sambon) att hjälpa med allt vill jag själv ha hjälp så får jag be mina föräldrar om det för han lyter inte ett handtag, omdet inte är hanns egna intressen.

Vet inte vad jag ville säga med detta men jag vet att VI tjejer klarar mycket mer än vi tror.

lycka till o ta vara på kärleken!
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Låter som om den "kärleken" inte är värd din kärlek...

Men han kanske har någonting annat som gör att du stannar kvar!
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Man får inte sjukskriva sig efter snitt.
Det räknas som normalt helt enkelt, mamman förväntas vara hemma med barnet första tiden & får föräldrapenning istället för sjukpenning enligt fk.
Vi hade planerat klart så min sambo kunde vara hemma en månad efter jag hade snittats.
Vet andra som snittats som oxå haft hästar där pappan har fått ta ut sin semester för att ta hand om allt efter snitt då det inte räknas om vård av anhörig, barn & liknande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Man får inte sjukskriva sig efter snitt.
Det räknas som normalt helt enkelt, mamman förväntas vara hemma med barnet första tiden & får föräldrapenning istället för sjukpenning enligt fk.
Vi hade planerat klart så min sambo kunde vara hemma en månad efter jag hade snittats.
Vet andra som snittats som oxå haft hästar där pappan har fått ta ut sin semester för att ta hand om allt efter snitt då det inte räknas om vård av anhörig, barn & liknande.

Konstigt med olika info... Typiskt att aldrig kunna få rätt info.

Logiskt borde mamman kunna sjukskriva sig, om mamman inte kan ta hand om barnet så har ju pappan rätt att VABba, men men, FK har så många kryphål överallt...
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Du kanske mest är besviken att det inte blev som du hade tänkt dig? Men jag förstår att du blir sur. Jag hade nog inte heller sprudlat av glädje direkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Jag undrar också hur har han själv ser på saken? Vill han vara från sitt lilla barn så mycket?

Jag kommer också att tänka på boken Bitterfittan, som redan nämnts.

För egen del är jag rätt säker på att det skulle ha lett till allvarliga problem i förhållandet om min man jobbat borta på det sättet under bebistiden. Jag tror inte ens att jag skulle vilja vara ihop med någon som bryr sig så lite om vårt gemensamma barn, särskilt när det är en bebis.
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Min syster är ensam med två barn vardagligen i månader. Hennes man jobbar inom det militära (högre uppsatt) och måste ut på övningar med lumparen.

Redan vid det första barnet så var han borta i cirka 3-4 månader, samma sak när deras andra son kom. Just nu ar han varit borta sedan Januari på vardagarna, är dock hemma på helgerna.

Med en bra planering funkar allt bra!
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Varför målar ni allt med så mörka färger??

Visst, det är inte det man längtar mest efter, att vara ensam som nybliven mamma. Men jag har faktiskt själv erfarenhet av just det. Min man jobbade i Stockholm när vårt första barn föddes och efter att hans 10 dagar var slut var han tvungen att börja jobba igen. Och det var inga större problem att själv ta hand om barnet och de hästar vi då hade (och fortfarande har) på gården. Jag fick lite hjälp med mockningen från min mamma, men resten löste sig.

När tvåan kom - även hon med snitt - föll det sig så bra att en massa helger drygade ut de 10 pappadagarna, så han var hemma nästan en månad efter tvåans födelse. Nu jobbade han "bara" 10 mil bort och kom därmed hem på nätterna. jag tog hand om två barn och alla våra djur.

Det är inte idealiskt med barnets pappa jobbande på annan ort, men det funkar faktiskt. Första månaderna är inte särskilt jobbiga och när det sen blir lite mer krävande så har du blivit varm i kläderna som mamma.
Jag är övertygad om att du kommer klara det galant, precis som de flesta andra mammor också skulle göra om de blev tvungna
 
Sv: Ensamstående småbarnsförälder...

Dels funderar jag på hur han tänker? Vill han vara borta från sin bebis så mycket?

Sedan funderar jag hur du tänker om du sulle bli ensam på "riktigt"?

Man klarar såååå mycket mer än man tror, mina barns pappa var visserligen hemma med sonen ett tag, men han var verkligen "barnvakt" när jag kom hem stod frukost och lunch disken kvar på bordet och i dörren möttes jag inte av hej, utan varsågod här är ditt barn:smirk: sedan lade han sig på soffan och rörde sig inte förren han skulle lägga sig i sängen...jag pluggade, fixade hemmet och tog körkort under sonens första år, jag lagade mat till kvällen och lunch till dem så att det bara var att värma dagen därpå.

Dottern bytte han på första gången när hon var över året, då hade jag för länge sedan flyttat ifrån mitt "tredje barn" och gud vad skönt det var att slippa fixa allt åt honom:D

Så jag tycker att ni ska fundera igenom det här både en och två och tre gånger, risken finns att du enbart tycker det är jobbigt när han kommer hem och stör dina rutiner:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 433
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Brist på empati
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp