M
mardley
Jag har borjat trana min valp (dvargschnauzer, 14 veckor) att vara ensam sma stunder nu. Vi har tranat i nagra veckor, borjade med nagra minuter i taget. Sa fort hon inser att hon ar "ensam" (aven om jag ar pa toa) sa borjar hon skrika som en stucken gris. Jag lamnar henne instangd i hennes horna i koket med sin bur (oppen) och kompostgaller runtom. Hon ar trygg i sin bur annars, den brukar vara hennes lilla "dra sig undan"-plats. Problemet ar att hon ylar och skriker som en galning nar jag stanger dorren. Jag sager glatt "hejda, nu gar jag, vakta huset" och stanger dorren. Hon ylar sa hogt att jag hor henne nere vid bilen (vi bor pa andra vaningen). Hon ylar i ca 5-6 minuter och sen blir hon tyst. Har lamnat henne i ca 20-30 minuter max, och nar jag kommer tillbaka ligger hon lungt i sin bur. Vad ska jag gora? Backa i ensamhetstraningen eller fortsatta? Hon blir ju tyst efter ett tag, men hon stressar upp sig sa enormt de forsta minuterna, och jag som matte tycker att det later som att min lilla valp "dor".