Ensamhetsfobi....

Hera

Trådstartare
Min häst är regelbundet Nh tränad, även periodvis "lektion" varje vecka hos sin tidigare ägare. Min medryttare är duktig på detta och håller på att lära mig....All NH träning funkar jättebra och vi kan lasta nu osv.

Nu till problemet. Han går inte att rida ut på själv, han blir jättestirrig och kastar sig och reser sig, alt tar bettet och rusar iväg. Min måste alltid köra lite NH innan vi rider och iblan lite efter att ha ridit en bit.

När man rider i manegen så får han fullkomlig panik om de andra går ut så han blir själv kvar. Då hjälper ingenting.

Ska vi ta in honom själv från hagen så måste repgrimman på och han måste "linas" lite innan vi kan ta in honom i stallet.

Det känns nu som att vad vi än ska göra så måste vi ta till lite NH först. Detta verkar också vara det ända han vill göra.

Jag har inte haft hästen så länge, han är 14 år och har bara haft en ägare tidigare. Jag vill tävla dressyr vilket inte kommer att gå då han inte kan vara själv i ridhuset/paddocken. Skriker oavbrutet, har panik och är inte kontaktbar....

Vad tror ni? Finns det nåt sätt att träna bort detta, han har varit sån hos förra ägaren oxå....

Tacksam för svar

Sv: Ensamhetsfobi....

Ett tips!

Gå in på NNHA:s hemsida, så får du information om vad NH är. Det kan hjälpa dig i din framtid med hästen.

LIA

Du har nog missuppfattat det här med NH. Följ rådet så får du se.

LIA

NH är hur du hanterar hästen ALLTID! :mad: ('vifta' INTE med ett rep om du inte vet vad du gör!) Inte bara när repgrimman kommer på. En som vet vad NH är använder det hela tiden eller försöker... :angel:

Nämen det här med hästar som är flockbundna, alternativt stallbundna är ju ganska komplicerad grej.
Det kan gå att komma till rätta med det här att hästen hela tiden vill tillbaka hem till kompisarna. Ganska enkelt genom att ridpassen blir roliga. Båda mina hästar älskar - numera - när man rider iväg med dem. Däremot blir hästen som är kvarlämnad lite stirrig. Men när jag läste ditt inlägg så kom jag ihåg att det inte alltid har varit så. Utan att jag faktiskt haft det som du. Gör ridningen till en ganska kul och kort grej i början. Det är min rekommendation. Han är fjorton år skriver du, och det spelar säkert in. Du vet ingenting om de vanor han haft tidigare. Men i det du berättar så verkar det som om han inte är van att bli riden själv. Varför skulle han i såna fall protestera.

Om du lyckas forcera det hindret som ni nu har - att rida honom själv, så kan du ju göra allt det du vill på honom. Och om till och med jag lyckats åtminstone få bukt på det, så bör ju även du klara det, för jag är faktiskt inte särskilt duktig. Mao du måste rida honom så aktivt att han glömmer att han är ensam. Du är ju där.

Här viftas inte med några rep av någon som inte vet vad hon gör.....Jag själv håller på att lära mig!!!

Min medryttare har gjort detta i många år och hon vet vad hon gör. Hon har tränat och lärt sig av instruktörer. Ber om ursäkt om jag formulerat mig okunnigt....Med att ta till/köra lite Nh menar jag att man måste varje dag "göra upp" om ledarskapet.

Har nu pratat med förra ägaren och det har kommit fram att hästen alltid varit så här. Köpet kommer att gå tillbaka.....

Tack för att ni tog er tid....

om inte hästen är trygg med er från marken, så kan man inte begära att han ska funka med ryttare på...
Var alltid lugn, gör ingen jättehistoria av det som sker, beröm så fort han gör allra minsta rätt...
Rom byggdes inte på en dag - ha tålamod.

Tycker du är duktig som försöker å som du säger å skrev i första inlägget att du håller på att lära dig,sedan att du uttryckte dig klumpig är ju en annan femma.
Tycker du inte hästen är värd att sattsa på så lämna tillbaka,annars så är detta ett problem du kan komma över med tålamod och markarbete. Lycka till!

Jag har ett mindre handikapp så jag klarar inte riktigt av honom.

Vi har börjat med min tvååring och det går jättebra, hon e sååå duktig :love: Vi har anmält oss till en kurs i mars, det ska bli kul.

Förra ägaren har gått efter Nh filosofin (hoppas att jag uttryckte mig bättre nu :D ) i flera år med denna hästen, den som jag inte ska ha kvar. För att hon haft stora problem med honom. Har pratat med hennes NH tränare om det nu heter så och han säger att hästen är ganska "svår"

Det blir nog bättre så här för både mig och hästen...

Då tycke rjag du gör rätt som lä,nar tillbaka honom! finns många hästar som är lätt att hantera ochgenom att du skrver själv att tränaren sagt att hästen är svår låt då bli :D klokt beslut tycker jag.
Kul att de går bra med två åringen! hoppas du får mycke glädje av henne :D

kram

det är kanske bäst för hästen att den får åka tillbaka till förra ägarna.
Tyvärr har det över lag blivit alldelles för enkelt att bara lämna tillbaka hästar om de inte funkar... Jag meanr att en okunnig hästmänniska kan fördärva uppbyggd arbete bara på några veckor.
Jag vet en ung tjej som haft ett femtontal hästar bar de sista åren!!!
Det verkar aldrig vara någon som funkar för henne, kanske det är dax att skaffa gubghäst för henne istället. Jag tycker det är konstigt att det kan vara "bara problemhästar" som hon köper/lånar mm.
Hoppas din pålle kommer till ro igen hos sina ägare, annars kanske det humanastaste är att ta bort en sådan.

ett bra sätt att få bort den är att hästen får stå uppbunden där det både kommer och går hästen hela tiden tills den lugnar sig. Nu är ju inte alltid det så lätt, en del drar sig ur grimman och om man inte har ett bra ställe att binda upp den på kan den skada sig. Om man gör det första gången kan ju det också vara skönt att ha någon som vet hur det går till med sig. Det allra bästa sättet att binda upp en häst för att den inte ska skada sig är i en vajer. Två höga stolpar som det är en tjock vajer emellan som är högre upp i luften. då knyter man fast grimskaftet i vajern, då kan den inte trassla in sig runt någon stolpe och kan inte heller fastna i grimskaftet. Jag vet en som skulle kunna hjälpa dig med detta. John Moore kommer till sverige emellan åt och har clinics. Han är väldigt duktig. Om inte annat kan du gå in på hans hemsida och maila honom och fråga vad du ska göra. Hoppas det löser sig för dig! Johns hemsida: www.johnmoore4horses.com

Nu har han åkt tillbaka till sin gamla matte....och tänk han är precis som vanligt. Varken bättre eller sämre, än vad han var innan jag köpte honom. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 861
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar