Första frågan - hur gammal är valpen?
Jag skulle inte lämna en valp själv överhuvudtaget innan den är minst 4 månader gammal och upp till 6 månader max en halvtimme. Sedan kan man öka på.
Jag anser att en valp ska klara 3-4 timmar själv när den är lite över året, i alla fall inom min ras men jag anser inte att någon hund ska behöva tillbringa halva dagar själv när de är valpar. De har nog med hormoner och hjärnspöken när de är små.
Börja med att du t ex går in i köket och sätter ett kompostgaller i dörröppningen. Då ser han dig men kan inte komma fram till dig. Gå inte och släpp in om han ylar utan ignorera honom. När han är tyst kan du berömma honom.
Till slut kommer han att lägga sig ner - då är han avslappnad. I början kommer han att lägga sig precis vid gallret och vakna direkt om du går iväg etc men han kommer vänja sig vid det och fatta att du aldrig försvinner.
När han är trygg med den situationen kan du gå ut ur rummet så att du är kvar i huset men han kan inte se dig, bara höra dig dvs stäng inga dörrar utan ha bara gallret där.
När det fungerar så kan du gå ut till t ex brevlådan 5 minuter etc. Öka sedan på pö om pö.
Tänk bara på att inte gå för fort fram för har valpen en gång förlorat förtroendet så kan det ta lååång tid att reparera det, om det överhuvudtaget går. Vet hundar som blev lämnade länge för tidigt och de kan inte vara själv överhuvudtaget som vuxna. De fårångest och skäller, ylar och förstör hemmet.
Lycka till