Iddefixen

Trådstartare
Hur lär man en valp att vara själv?
Har provat att gå ut korta små stunder när han är trött, men han blir som tokig och ylar och gnäller. Han kan inte ens vara själv i ett annat rum.

Så hur ska man gå till väga?

Börja med att tränad detta inomhus. Förbered massa gott godis och dela i små små bitar. Ta fram grinden som du ska sätta för dörröppningen med. Kasta in godiset i det rum där hunden ska vara och när valpen går in så sätter du för grinden. Låt valpen sitta där inne tills godiset är slut och sen får den komma ut. Se till att din valp ser men inte når dig. träna sedan att valpen får sitta lite längre efter att godiset tagit slut, dock ska du hela tiden synas för valpen. Sen när det fungerar bra kan du för någon sekund försvinna ur dess synfält och så får du öka ditt försvinnande alltefter att det går bra.

När det går bra att lämna valpen inomhus så kan du börja att kasta godissök i hallen och så går du utanför dörren och så innan godiset tagit slut öppnar du igen. Så fortsätter du att stanna lite längre för vajre gång.

Vår hund var så förr.Vi gick ut och stängde dörren.
Han ylade och skällde en stund med ledsnade sedan och la sig och sov.
Nu när vi går ut så gnäller han bara lite.

Vi är ganska hårde :o
Våran valp är 3 månader och vi brukar lämna honom en halvtime medans vi går och handlar, och inte har han dött av det :D
Det är bsät att börja i tid.
Det är föresten den enda stunden som han kan ligga och vila.
Annars så är han uppe och far hela tiden :smirk:

Skulle inte rekommendera den metoden. Visst kan det fungera, men har du otur så får du en hund som aldrig mer kommer att kunna lämnas ensam. Låt det ta tid och gör rätt från början så får du en hund som är trygg i sig själv och som kan lämnas själv hemma utan att känna sig stressad över sin ensamhet.

Första frågan - hur gammal är valpen?
Jag skulle inte lämna en valp själv överhuvudtaget innan den är minst 4 månader gammal och upp till 6 månader max en halvtimme. Sedan kan man öka på.

Jag anser att en valp ska klara 3-4 timmar själv när den är lite över året, i alla fall inom min ras men jag anser inte att någon hund ska behöva tillbringa halva dagar själv när de är valpar. De har nog med hormoner och hjärnspöken när de är små.

Börja med att du t ex går in i köket och sätter ett kompostgaller i dörröppningen. Då ser han dig men kan inte komma fram till dig. Gå inte och släpp in om han ylar utan ignorera honom. När han är tyst kan du berömma honom.
Till slut kommer han att lägga sig ner - då är han avslappnad. I början kommer han att lägga sig precis vid gallret och vakna direkt om du går iväg etc men han kommer vänja sig vid det och fatta att du aldrig försvinner.
När han är trygg med den situationen kan du gå ut ur rummet så att du är kvar i huset men han kan inte se dig, bara höra dig dvs stäng inga dörrar utan ha bara gallret där.
När det fungerar så kan du gå ut till t ex brevlådan 5 minuter etc. Öka sedan på pö om pö.

Tänk bara på att inte gå för fort fram för har valpen en gång förlorat förtroendet så kan det ta lååång tid att reparera det, om det överhuvudtaget går. Vet hundar som blev lämnade länge för tidigt och de kan inte vara själv överhuvudtaget som vuxna. De fårångest och skäller, ylar och förstör hemmet.

Lycka till :)

man han tar ju inte skada av det nu, lär han sig i tidig ålder så ......
Så här har vi typ alltid gjort och det fungerar alldeles utmärkt.
Det är också ändå gången han tar det lungt.För att vara en valp så sover han inte mycket alls.

Min lilla har aldrig varit helt själv än.

Dock har de varit inne allihopa utan människor, men hon har ju två "systrar" som håller henne sällskap. Det har inte varit några problem, men som Zoya sa, det handlar om att gå ut och hämta posten eller som för mig, ta in hästarna (vill inte ha valpen om benen på hästarna).

När de är inne så får de vara i köket (inga saker på bord eller diskbänkar eftersom weimaraners är utmärkta klättrare) varsett tuggben och om det skulle bli väsen så väntar jag att gå in tills det är tyst (gruff om tuggben oftast som missuppfattas av labben som är halvdöv och tror att ryssarna står för dörren)

Hon är med min mamma på dagarna (dagis :angel:), det får hon nog vara tills sommarlovet (har dock inte berättat detta för mamsen än :crazy:), sen får hon hänga med mig till kyrkogården och jobba!!

//E

Han är visserligen bara 9 veckor. Men man måste ändå kunna lämna honom en liten stund, för att hinna slänga sopor eller hämta tvätt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 198
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 901
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar