ensam i stallet på natten?

U

Uddatyp

vet inte om tråden ligger rätt..?

men iallafall..min häst ska stå inne på nätterna pga av skada.
nu är dom andra i stallet snälla och låter sina hästar vara inne som sällskap till min..
min häst står utan problem ensam i stall och har inga som helst problem med att vara ifrån dom andra hästarna men ja är så feg och tror att han kanske blir mörkrädd ensam på nätterna i stallet annars?

men ja har ju aldrig testat att ha pållen ensam på natten eller så länge som 11 - 12 timmar ensam ens på dagen..

ja vet att dom andra inte direkt tycker om att låta sina vara inne på natten på sommarbetet och att dom får mocka och fixa hö och sånt så ja tänkte att min häst kunde vara själv på natten..slipper ja ha dåligt samvete för de iallafall..

vågar man lämna hästen ensam i stallet över natten? de borde väl hästen klara? eller hur skulle ni gjort? skulle ni lämna hästen ensam under natten?

Sv: ensam i stallet på natten?

ingen som kanske vet om man vågar lämna hästen ensam på natten?

hur gör ni med hästar som har boxvila annars..? står dom alltid med sällskap i stallet?

ingen som kanske vet om man vågar lämna hästen ensam på natten?

hur gör ni med hästar som har boxvila annars..? står dom alltid med sällskap i stallet?

Det beror lite på hästen.
Vi har en box där hästarna kan stå inne och ha huvudet ute i hagen och då se/nosa på kompisarna. Kanon om hästen tycker det är ok när de andra går sin väg... Fast det gör de sällan.
Vissa hästar skulle vi aldrig kunna ha själva inne.
Men om hästen är lugn så skulle jag inte vara rädd för det. :)

Jag har svårt att tänka mig att han skulle bli mer upprörd över att vara ensam på natten än på dagen. Du får väl prova lite längre stunder och se vad som händer.

Hur många hästar är ni i stallet, räcker väl annars om han har 1 som sällskap så kan de ju turas om att ha sin häst inne (om det inte istället blir en som är ensam kvar ute).

Min häst får i vanliga fall panik om han får gå ut sist ur stallet men när han var skadad för ett par år sedan och beordrad boxvila så gick det faktist riktigt bra ändå. Han blev lite tjock bara för jag gav hon mycket att äta så han hade något att pyssla med i boxen;).

Är hästen lugn att ha ensam på dagarna så bör det nog gå bra även på nätterna.
Äter hästen inte ihjäl sig så kan det vara en fördel att ha den på halm (om du inte redan har det) då den kan plocka och vara sysselsatt med något.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar