Ensam i liten hage vid skada?

kryckan

Trådstartare
Hur resonerar ni angående om en halt häst ska stå ensam i en liten hage eller gå kvar i sin vanliga med kompis/kompisar?

Jag tänker då på hästar som inte är jättehalta utan de som t ex är halta i trav men inte i skritt eller haft reaktioner på böjprov och blivit behandlade för det. Tanken med att de ska stå själva är ju att de ska röra sig "under kontrollerade former" men hur gör man med de hästar som blir olyckliga eller busar allt de kan under de "kontrollerade" promenaderna?

Jag antar att det försämrar läkningen att de springer i hagen men en pigg häst verkar hitta sätt att bli av med energin ändå t ex vid promenader eller så busar de i sin lilla hage.

Så tar ni "risken" att de springer i hagen men är gladare mentalt? eller försöker ni hålla dem så lugna det går trots att de står själva?

Sv: Ensam i liten hage vid skada?

Skulle håll mig till vets ordinationer. Dvs säger han lugn liten hage så skulle jag gjort så, oavsett vad hästen tyckte. Han får väl skriva ut lugnande till promenaderna i början annars. :)

Om hästen har blivit behandlad och veterinären säger att hästen ska stå i en liten hage. Så är de det man ska följa. :)

En behandlad häst ska inte ta ett enda trav steg, helst då, och det kan vara svårt att hindra hästen det om hästen står i en större hage.
Man måste ju ge hästen alla möjligheter för att kunna läka ifred och inte riskera en längre period som "sjukskriven".
Sen ska inte hästen belasta benet mer än nödvändigt om man säger så. Det bästa är om man har så mycket is i magen som möjligt trots att man tycker att skadan är inte så stor och hästen är så lugn i en stor hage. Bättre och ta de osäkra med det säkra. :)

Om man har en häst med mycket energi kan man alltid be sin veterinär att få ut lugnande medel. Och de kan man använda både i självaste "sjukskrivningen" och i igångsättningen. Om man som hästägare känner att hästen vill för mycket än vad som är bäst för den.

Jag följer också veterinärens inrådan angående hagstorlek och rörelsemängd, men man får ju bedöma från häst till häst hur mycket den rör sig i olika lägen. När hagkompisen var skadad samtidigt som min häst fick de gå tillsammans i en liten ruta, vilket var väldigt uppskattat. De rörde sig inte mer för att de var två, snarare tvärtom.

Det beror väldigt mycket på vad det är för typ av skada.
Min veterinär är av åsikten att de i princip alltid ska kunna gå ut i hagen, så länge det inte handlar om benbrott eller andra stora skador.

Jag hade en stor sårskada på ett ben på en av mina ponnyer tidigare i höstas (fastnat i staketet - vad hon nu skulle in bland trådarna och trampa om :crazy: ) och hon fick stå inne ihop med sin syster första tiden, sen fick de gå ute själva i en hårt nerbetad hage (med hö att äta) där hon kunde gå utan att skava bandaget mot en massa högt ogräs så att det blev blött och smutsigt. Två månader efter skadan fick hon gå ut i stora hagen med flocken igen.

Om hästen blivit behandlad finns det ju en konkret orsak till varför man vill att den inte ska röra sig så mycket första dagarna, och det är ju för att medlet man sprutat den med ska stanna kvar lokalt så länge som möjligt för att kunna göra verkan, istället för att spridas ut i kroppen via cirkulation när hästen rör sig mycket.
Handlar alltså inte bara om att hästen inte ska röja runt i hagen, utan den ska heller inte skritta runt massor och länge i hagen under den tiden.

Svarar alla:

Man borde följa veterinärens rekommendation, ja. Jag tycker bara att vissa veterinärer tycker att hästen ska stå i sjukhage för allt medan andra är lite mer realistiska. Och det går ju inte att hindra en pigg häst från att trava/galoppera om man inte har den i boxen.

Att de ska vara så stilla som möjligt dagarna/veckan efter behandling tycker jag med, men sedan?

Att ge lugnande känns som en nödlösning och inget jag vill ge varje dag i flera veckor, och det går ju inte att ha hästen drogad hela dagarna= lite spring i hagen blir det iallafall, även i egen hage.

Nu undrar jag generellt men började fundera på det här när min häst är behandlad i hovleden. Han ska promeneras 30 minuter/dag, stå i mindre hage och blir han pigg sa veterinären att jag skulle promenera mer istället för att ge lugnande eller släppa ut honom med kompisar. Jag vet inte om jag så sugen på att gå minst 30 min med en stegrande och hoppande häst på kvällarna i mörkret... ridhuset funkar inte heller för rider någon förbi så drar min igång direkt. Ridhusunderlag är väl inte heller det bästa för behandlade leder.

Just hovledsinfl. är ju jättebesvärlig läkningsmässigt då det är så himla viktigt att hovleden hela tiden belastas exakt jämnt. så jag hade inte velat släppa ut i vanliga hagen.

Jag har en häst som verkligen inte klarar av att vara ensam och som kan bli rastlös om hon inte får röra sig som hon vill. Med henne har jag gjort en bedömning från fall till fall. Boxvila är uteslutet, att lämna henne inne när andra går ut funkar inget bra inte ens med sällskap. Om det blir så att hon ordineras liten hage kortare stund skulle jag göra en liten hage i den nuvarande, det tror jag att hon skulle fixa om hon hade fritt på mat.

Skulle det bli så att hon skadar sig och boxvila är enda alternativet tar jag bort henne, hon är 23 år.

Jag har även hennes två unga döttrar som är lugnare till sinnelaget än sin mamma. De skulle klara liten hage men den ena skulle vara arg och den andra skulle vara sur. I varje enskilt fall skulle jag diskutera med veterinären om liten hage är det enda alternativet eftersom jag helst vill ha dem i flock som de är vana vid.

Är hästen ny behandlad så låter jag den stå i liten hage 2-3 dagar eftersom då känner hästen inte smärtan och risken för att den "brallar loss" i hagen är då större. Sen brukar den få gå i sin gamla hage med kompisar. Jag har hästarna på lösdrift och det är väldigt sällan som jag ser min häst göra något annat än vila, äta, eller gå lugnt för att leta mat ;)
Dock lät jag förra min valack stå i liten hage med en kompis (som också var skadad) för att han lekte väldigt mycket med de andra hästarna. :) och ska hästen vila så gynnade det inte honom att gå i sin befintliga flock. Stot som jag har idag skulle jag släppa ut till de andra hästarna efter nån dag i sjukhage.

Jag ser alltid vad det är för individ. Vart är den som lugnast och mest stilla? och sen hur den mår mentalt är också viktigt. Såklart ingen häst tycker det är kul att stå i liten sjukhage,! men vissa klarar det bättre än andra. Man kan ju också låna in en kompis från gamla hagen och ha kompis + skadade hästen i mindre hage tillsammans. :) (beror på hur liten hagen är vill säga..)

Hur resonerar ni angående om en halt häst ska stå ensam i en liten hage eller gå kvar i sin vanliga med kompis/kompisar?

Jag tänker då på hästar som inte är jättehalta utan de som t ex är halta i trav men inte i skritt eller haft reaktioner på böjprov och blivit behandlade för det. Tanken med att de ska stå själva är ju att de ska röra sig "under kontrollerade former" men hur gör man med de hästar som blir olyckliga eller busar allt de kan under de "kontrollerade" promenaderna?

Jag antar att det försämrar läkningen att de springer i hagen men en pigg häst verkar hitta sätt att bli av med energin ändå t ex vid promenader eller så busar de i sin lilla hage.

Så tar ni "risken" att de springer i hagen men är gladare mentalt? eller försöker ni hålla dem så lugna det går trots att de står själva?

Det beror på vad det är för skada, och hur hästen beter sig.

Jag har en häst som fått gå med kompisarna i hagen vid hälta, inga problem och skadan läkt på ett par veckor.

En annan får stå ensam i sjukhage eftersom han springer efter de andra även när han är halt, och därmed har förvärrat sin muskelskada kring ena bogen. Han behöver nog vara ordentligt igångriden innan jag släpper honom med de andra. Han står å andra sidan för det mesta lugnt i sjukhagen.

Jag har en häst som verkligen inte klarar av att vara ensam och som kan bli rastlös om hon inte får röra sig som hon vill. Med henne har jag gjort en bedömning från fall till fall. Boxvila är uteslutet, att lämna henne inne när andra går ut funkar inget bra inte ens med sällskap. Om det blir så att hon ordineras liten hage kortare stund skulle jag göra en liten hage i den nuvarande, det tror jag att hon skulle fixa om hon hade fritt på mat.

Skulle det bli så att hon skadar sig och boxvila är enda alternativet tar jag bort henne, hon är 23 år.

Samma här fast min är 25 år. Och hon skulle nog inte ens gå kvar i en liten hage om hon trodde de andra skulle gå ifrån henne.

Vid ett tillfälle gjorde jag en hage på kanske 40*60 och lät henne gå med den lugnaste hästen i flocken medan de andra gick bredvid i en stor hage.

Däremot så har jag en gång helt struntat i veterinärs råd :o Men det är lite OT då det inte handlade om hälta som behandlats

Min häst blev ormbiten i mulen och veterinär ordinerade boxvila i tre dygn :eek: för mitt rastlösa vävande fullblod för att inte riskera att giftet spred sig till hjärnan. Och morgonen efter höll hon på att riva stallet fullständigt så då fick hon gå ut då hon var betydligt lugnare ute ;)

Senast ändrad:

Beror helt på hästen tycker jag. Min häst skulle leva rövare i en liten hage, går ok på boxvila om hagkompisen med är inne.
Min häst har fått ordinationen liten hage just nu, ska stå på 10*10 pga av en kotledsvrikningdär ska hon stå i 3 veckor, helt uteslutet. Hon är van att gå på lösdrift, så jag stängde av hagen så nu kommer hon och kompisen bara till ligghallen och foderhäcken, ca 50*50. Och de är lugna, mycket lugnare än om hon skulle gå i 10*10 då skulle hon fara runt som en stolle.

Men har man en häst som inte är så Flockbunden och klarar av de så är ju de bästa att följa vad vet säger.
Men som sagt vissa hästar är nog lugnare att få gå i en begränsad hage med kompis. Tycker att de räcker om de går med en häst till och att den sjuka hästen är ledare, då den inte behöver gå iväg om den har ont eller är begränsad, bara för att den är lägre i rang.

Där hästen håller sig som lugnast ställer jag den om det inte gäller sår som riskerar att infekteras eller att hästen måste stå absolut stilla av någon anledning, typ boxvila.
Däremot kan jag begränsa ytan de första dygnen om det är nödvändigt, men inte i veckor om det behöver undvikas.

Men till saken hör ju att står den inte still i sjukruta men kan hålla sig lugn med sina kompisar så är ju det ett bättre alternativ att man förändrar så lite som möjligt för vill dem springa eller hoppa runt av någon anledning så gör dem, oavsett på hur liten yta (japp,hästar kan springa i en box också).

Jag tycker man får överväga vad som är lämpligast i samråd med veterinär..en del är ruskigt duktiga på att ordinera boxvila för struntsaker också.

I slutändan är det ju hästägare som måste avgöra vad som är lämpligast.

Senast ändrad:

Absolut . Men å andra sidan så har hästen en verkligt akut skada som ordinerar box och inget annat så får man lösa det i den kategorin om man vill rädda hästen och även sig själv i fråga om komplikationer ytterligare .

Det svåraste med häst på box är just box i hemma miljö om man har en häst som inte köper det lätt i fråga om brytandes av rutiner och grövre skada som verkligen behöver stillhet .
Det är anledningen att det rekommenderas i svåra skade tillstånd med långvarig box vila att man bryter rutinerna och stallar hästen på nytt ställe - gärna i ett aktivt livligt stall där människor och hästar rör sig inne dagligen .

Ja det är besvärligt oavsett . Och Ffa för hästägaren att byta plats snabbt . Men skillnad blir det och det är ekonomiskt i helhets perspektiv om vi räknar långsiktigt och inkluderar att stress/ångest/oro och fentielva koller i panik i sig" kostar" . Oavsett hur man räknar valuta .

Senast ändrad:

KL

Där hästen håller sig som lugnast och mår bra måste ju vara bäst för hästen. Sedan beror det såklart på vad det är för skada men jag tycker resonemanget " där hästen är som lugnast" känns väldigt vettigt.

Om hästen inte kan stå i liten hage och är hyfsat lugn i stor hage så får den gå ute med kompisar i stor hage, hellre att den är lugn i stor hage än vild i liten. Jag har en med kot och hasledsinflammation för tillfället och han står i liten hage ensam nu iallafall i två veckor, han tycker det är helt ok och har kompisen i hagen brevid, men skulle han inte gilla det så hade jag släppt ihop dem igen för de busar inte så pass ofta att det hade varit mer skadligt för honom :)

Jag ser ingen anledning till att inte följa veterinära rekommendationer.

Att kunna stå inne ensamma är ett av det första dom får vänja sig vid hos mej och hoppar dom omkring vid promenader vid skada ber jag vet om lugnande, skadad häst kostar både pengar och lidande så jag ser ingen anledning till att dra ut på det i onödan.

Troligen är jag enligt många känslokall som gjorde som vet sa och lät inte en av hästarna ta ett steg utanför boxen på 8 veckor.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 915
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 769
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit