ricca

Trådstartare
Nån som kan förklara varför man ska ha pannband+tränsbett och enöras+stångbett?
Är det förbjudet att ha pannband+stångbett?

Sv: Enöras?

enöras träns åker lätt av om man har tränsbett, då stång sitter "tajtare" och kan inte snurra runt.

du kan ha pannband och stång, de allra flesta har det

Ska ha o ska ha. Det väljer man själv efter tycke o smak! En fri värld !:angel:

Kan jag inte tänka mig...att det skulle vara förbjudet... Jag har enöras med snaffle och pannband med stången...:cool:

Har funderat på samma sak och tror mig faktiskt ha kommit fram till någon sorts svar. Jag tror inte det handlar så mycket om pannbandet som om käkremmen, en käkrem sitter oftast stabilare med ett pannband än med ett enöras. När man tar i tyglarna på ett tränsbett så lyfts bettringen och då lättar trycket i nackstycket. Ett träns med pannband+käkrem sitter då kvar bättre än ett enöras. Eftersom tränsbett dessutom används mest till outbildade hästar kan det bli lite krumbukter och rörelser man inte riktigt hade räknat med, och då är det också bra om tränset stannar på plats. När man tar i tyglarna på ett stångbett däremot så stramas nackremmen åt, och tränset sitter bättre.

/Ida, tänker för mycket...

:bow:

hade tänkt å skriva samma sak, men jag är så dålig på att uttrycka mig, för det är just så jag har lärt mig att det "ska" vara!

men jag tror att det finns en regel om detta i tyskland... men inte här i sverige än...

Det är möjligt...alazzi vet nog. Dock undrar jag vad man gör om man inte får grejorna att sitta bra? Har inte några som helst problem med enörastränset och snafflet och då har jag en yster unghäst som provar det mesta i hyssväg...:cool:

men jag tror att det finns en regel om detta i tyskland... men inte här i sverige än...

I Sverige finns det mycket riktigt inte någon sådan regel. Och lär väl knappast bli någon de närmaste åren heller iomed att det inte blir någon ny regelbok förräns 2009.

mvh Eva

Och jag har en gammal travhäst som lyckades slingra sig ur ett enöras när jag hade det till tränsbett, använder numera endast vanliga träns med pannband och käkrem...

Och jag har en gammal travhäst som lyckades slingra sig ur ett enöras när jag hade det till tränsbett, använder numera endast vanliga träns med pannband och käkrem...

Jag skulle aldrig våga rida min häst med enöras utan käkrem:angel: Han kliar snabbt av sig det mesta så på honom måste man ha ett huvudlag med pannband och käkrem, även med stångbettet.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: dukie
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på...
2
Svar
37
· Visningar
2 871
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar