Enögd katt

Lager

Trådstartare
Frågar för en bekant.

En äldre (12 år) kattmadam har skadat sitt öga, är nu hos vet och kommer snarast att opereras. Ögat plockas då bort, och Fru Katt förväntas komma hem relativt snart och påbörja sin rehabilitering.

* Är det någonting man ska tänka på i början innan hon vant sig vid sitt halverade synfält? Tar för givet att bekanten får info om det rent medicinska av vet, men jag tänker på hemmiljön, och liknande.

* Detta har tidigare varit en utekatt med inneprivilegier - hur lång tid tar det innan hon lämpligen kan släppas ut igen?

* Det är en hel del andra katter i området - kan det orsaka problem, nu när Fru Katt varit sjukskriven från den sociala arenan på ett tag?

Tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Enögd katt

Jag skulle inte tro att det kommer behövas så mycket anpassning. De får väl tänka på att hon inte ser på ena sidan och kanske anpassa sig efter det när de ska klappa eller lyfta på katten så att hon inte blir överraskad och rädd. Men hon har ju hörsel och ofta hör de ju oss före de ser oss ändå.

Jag tror inte hon kommer bli särskilt handikappad av att vara enögd.
 
Sv: Enögd katt

Ok - tack för snabbt svar! :)

De ska alltså i princip bara vänta tills såret är läkt, och sedan ska hon kunna släppa ut igen och funka som vanligt?
 
Sv: Enögd katt

De kan ju försöka vara med ute till en början och se hur det går, men jag gissar att katten kommer anpassa sig väl. Är hon osäker och rädd kommer hon hålla sig mer hemmavid.
 
Sv: Enögd katt

tror inte den får ngra problem alls. vi rovdjur som har våra ögon placerade mitt i ansiktet får ju inte så stora begränsningar som ett annat djur med ögonen på sidorna.
 
Sv: Enögd katt

Tack både Sol och mackan för svar!

I min värld är det en ganska stor förändring, men (som ni skriver) Fru Katt verkar anpassa sig snabbt.

Hon har ännu inte varit ute i vida världen, men skulle kanske få gå ut nästa helg.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en katt jag sett flera ggr när jag brukar promenera, sett den på ungefär samma ställe jämt. Alltid jättekelig och slänger sig...
Svar
16
· Visningar
1 353
Senast: vallhund
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 637
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp