Enköping anybody?

Novali01

Trådstartare
Någon förutom jag som ska dit? Åker med skräckblandad förtjusning efter alla berättelser om förra årets tävling....:eek:;)

Sv: Enköping anybody?

Jag ska dit och rida lättklass rider Utopia en brun häst med bläs. Startar dressyren 11.04. Hästen är super duktig så terrängen blir inga problem för henne men är lite orolig för mig då jag fött barn med akut kejsarsnitt för 7 veckor sen och började rida förra veckan så vi får se om jag lyckas orka rida ordentligt i alla 3 grenarna :) men som sagt hästen är en klippa går som tåget i terrängen så är bara för mig att sitta å åka med :)

Men dyrre! Är du säker på att du ska rida såpass nära inpå barnafödandet? Syrran får inte rida på 3 månader efter hon gjort kejsarsnitt. Var försiktig!

Jag åker inte till Enköping, min häst pensionerades från fälttävlansbanorna förra helgen.
Får se om jag kommer igen nästa år om jag hittar någon unghäst eller annan häst att rida fälttävlan på.

Hoppa fram i ridhuset om det finns möjlighet i Enköping, man fick tydligen det förra året med men det var ingen som visste om det.. :S

Jag var där!
Debutant i år och det blev en rätt lång dag. Startade dressyren 9.24 och terrängen 18.11 ...
Framhoppningen i ridhuset fungerade jättebra. Jag skulle bara hopat fram lite bättre/mer... Som tur var var vädret ok och man kunde köpa glass i shopen.

Grattis igen dyrre! Ni var duktiga!

Estivuz! Hoppas du hittar en ny stjärna!

KL
Det är alltid svårt med såna beslut, Estivuz, men du har ju kämpat på bra o det har inte gett önskat resultat så jag tycker du gör rätt.

Enköping var väl ok i år även om jag har lite åsikter...t ex bör ju hinder personal informeras om att det bara får vara 95 cm i debutant hoppningen. Insprånget till kombinationen sänktes aldrig o när jag gick banan låg det på 100+...sa till personalen, som bestod både av vuxna o småflickor, men dom visste inget...

Hoppbanan i sig var ju på en liten trång grusbana, bansträckningen lämnade en hel del att önska, t ex två brytsvängar som inte var o leka med i 100-klassen, men inget som inte gick att rida. Framhoppning i litet ridhus var ok men inte mer.
Dressyren gick på stenhård gräs/lerbana men det lever jag hellre med än att hoppa på sånt underlag.
Terrängen var också ok även om jag inte är förtjust i brytsvängar där heller, (till banken som var nr 3 i 100-klass), ända fram till coffin o trahkenern som var samma hinder i *-ig klass. Vi mätte bakbommen på trahkenern till ca 110 cm....Dessa två hinder var ju enormt mycket större än alla andra på banan o då undrar jag, hur tänkte banbyggaren då? De var ju dessutom höj o sänkbara så varför inte ändra lite? Jo, jag kom runt banan, hade jag inte gjort det så hade jag inte skrivit här för då blir det ju bara "surt sa räven"!

Avstånden mellan terräng o parkering gjorde det ju ganska omöjligt att hinna se så mycket, ansvariga att fråga lyste med sin frånvaro.

Summa summarum, ganska ok tävlingsplats som behöver se över lite detaljer här o var så kan det bli väldigt mycket bättre!

Jag var där och startade min andra debutant med min häst. Jag är nöjd med resultaten från dagen. Men det var lite strul här och där, jag hoppade trippelbarren på samma höjd som 100klassen (gör inget för min polle som hoppar allt) men tråkigt att dem inte kan hålla koll. Det var väldigt långt mellan dressyrbanan, till parkeringen, till framhoppningen så det vart knappt om tid men det gick ;) Terrängen var det väldigt enkla hinder men alla red typ för fort som jag fattade det. Dem strulade en massa med resultaten spec i debutantklassen efter terrängen så vi var väldigt länge då dem fick räkna ihop alla resultat och tider manuellt då datorn inte funkade eller nått. Sen fick jag höra att en som startat 100klassen fått 40sp i terrängen fastän hon ridit felfritt. Och då hade dem satt fel ruselutat på henne :grin:
Sen när äntligen resultaten var räknade fattade inge resultatlistan och dem sa att jag vunnit Junior DM, super glad vart jag men 15min senare kommer min tränare och sa att jag kom 2a jag var ju lika glad nästan för det men ingen av prisutdelarna kom och bad om ursäkt eller liknande :mad:
Så kanske inte den bästa tävlingsdagen men ok.

Jag startade min första debutant. Var en av de som red alldeles för fort och känner mig nu väldigt osäker på vilken hastighet jag ska hålla i framtiden. Tydligen så var ju banan eventuellt för kort? Ska det ens vara möjligt att en massa rider runt 45 sekunder för fort? Och detta utan att ens känns att hastigheten var extrem? Jag frågar helt ärligt för jag har verkligen ingen aning, var ju som sagt min första terräng..
Mitt nästa köp blir helt klart en klocka för att undvika sådant i framtiden:)

Nova: Ja det känns som rätt beslut, ett tag tänkte jag sälja men har inte riktigt hjärtat till det. Är för fäst vid hästkraken och delar ju honom med syrran. Han får bli hopphäst. Men det blir som sagt nog en till :)

Det är ovanligt att så många rider såpass för fort. Kanske var väldigt snällt mätt.
Nu har jag iofs haft en häst som stått emot i terrängen men annars har jag bara lyckats rida drygt 30 sek för fort i en lättklass en gång.

Senast ändrad:

Det måste varit något väldigt tokigt med hur man mätt debutantbanan? I Plönninge 100-klass förra året var det också fel, de flesta red alldeles för fort och så är det ju inte i "verkligheten".

Klart du kan skaffa en klocka men inte för att använda den på tävling utan för att du ska mäta upp ett avstånd hemma o sen lära dig att känna igen känslan när du rider i rätt tempo. Testa sen på tävling utan klocka o kommer du då in på lagom tid så har du fått tempot i kroppen!

Det var ju det jag trott mig göra, alltså fått in tempot i kroppen. Har tränat hemma med en gps. Kan ju dock inte svära på att det var tempot jag höll på tävlingen dock, man är ju lite mer uppjagad när det väl gäller:P Äsch men jag får fortsätta träna hemma och hoppas på att det stämmer bättre i Örebro helt enkelt.
Hade det bara varit jag som ridit så mkt för fort hade jag trott på det, jag vet att jag har en het och storgalopperad häst, men när folk som har lite mer koll även de rider för snabbt så blir man ju lite misstänksam..

Min häst var super fin i enköping kom 5 av 40 starter i lättklass.
Utopia känndes super fin i dressyren gick var mjuk och lösgjord fick 55.7 i straff trodde att jag skulle få lite bättre då hon känndes otroligt fin men men man vet ju aldrig vad dressyr dommare gillar :)
Hoppningen nollade vi trotts att jag red som en kratta la henne antingen i botten på hindrena eller bad henne hoppa ifrån flera meter ifrån:) ja ja skuller på att det faktiskt var 6 mån sedan jag hoppade.
Vi låg 10 efter avslutat dressyr och hoppprov red sedan upp mig till en 5 plats i terrängen som min fina häst inte hade några problem med hoppade alla hinder utan att tveka :)
Känns som det var en bra debut efter barna födandet.

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: shebeen
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: _Taggis_
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 431
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka