Enklaste sättet att driva in pengar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Chipmärkte några travarföl i höstas och hästägaren hade ju inte läst pappren från avelsföreningen och därför inte fattat att det var hon som skulle betala för chipmärkningen. (frysmärkningen har ju ingått i reg-avgiften tidigare, nu har de sänkt regavgiften för att kompensera lite för chipmärkninskostnaden.
Blev ju då så illa tvungen att lämna en räkning till dem - som jag ju då självklart inte har fått betalt för. :meh:
Inte för att jag är särskilt förvånad, men det är lika tråkigt varje gång.

Har skickat påminnelse före jul där jag vänligt men bestämt bad dem betala omgående för att slippa vidare åtgärder.
Fortfarande inga pengar... Och jag behöver ju liksom få in mina pengar för att kunna betala mina egna räkningar. :arghh:

Nu är då frågan hur man löser detta enklast?
Jag känner lite att oavsett hur jag gör så förlorar jag en del pengar på detta, så nu är det mer principen som är viktig för mig - att de alls betalar är viktigare än pengarna.
Så, ska man kontakta någon form av inkassobolag först? Eller skicka till fogden för indrivning direkt?
OM jag ska göra det senare så funderar jag på om man ska skicka en liten not till dem att pengarna ska finnas på mitt konto senast sista januari, annars överlämnas det till fogden utan dröjsmål. Då har jag ju ändå varit snäll...
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Jag tycker du ska prova med att hota dom med KF direkt ibland hjälper det så att du inte behöver gå vidare. Annars så får du skicka det till Inkasso. De extraavgifter som Inkasso tar lägger dom på räkningen till den som dom tänker driva in kostnaden från.
Sen finns det ju inkassoföretag som du kan sälja fakturan till, då förlorar du lite pengar på det men får pengarna direkt av inkassoföretaget.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Har ägaren beställt att fölet ska chipsmärkas eller har det skett på ditt initiativ? Om du gjort det utan beställning kan ägaren hävda att denne inte önskade tjänsten.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Har du gått ST's kurs för att få chipmärka föl? Inte ens min egen stuteriveterinär, som får chippa alla andra raser, är godkänd för travfölen.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Enklaste sättet att få pengarna är att först skicka ett brev där du skriver att om inte fakturan är mig tillgodo på BG xxx-xxxx senast 2014-0x-xx så kommer skulden att överlämnas till Kronofogden med ytterligare kostnad för er del.

Det är mycket enklare och i längden billigare att vad et via KF än via inkasso. Även om inkassobolaget tar alla avgifterna så kommer du ändå troligen inte få hela kapitalbeloppet från dem. KF däremot ger dig ränta på pengarna och du kan dessutom få hela avgiften för att få fakturan betald uttagen från kunden. Dvs det kostar dig ingenting att få fakturan indriven.

Om fakturan inte blir betald eller om den är tvistig kommer du antagligen få stå för KF/inkasso kostnaderna oavsett vem du lämna över fakturan till.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Kolla med din bank, många banker har inkassotjänst som tillägg när man har konto där.

Vi hamnade i en liknande sist för några år sedan då en kund inte betalade (trots flera påminnelser och telefonsamtal) för att vi kört ut gödsel till hen.

Visade sig att banken hade inkassotjänst (hade då swedbank) den tjänsten kostade 300 kr om året och sen behöll de inkassokostnaden, men de fakturerade med ränta från första förfallodagen och drev ärendet hela vägen till KF om det skulle behövas. Tog 4 dagar så hade kunden betalt. :)
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Chipmärkte några travarföl i höstas och hästägaren hade ju inte läst pappren från avelsföreningen och därför inte fattat att det var hon som skulle betala för chipmärkningen. (frysmärkningen har ju ingått i reg-avgiften tidigare, nu har de sänkt regavgiften för att kompensera lite för chipmärkninskostnaden.
Blev ju då så illa tvungen att lämna en räkning till dem - som jag ju då självklart inte har fått betalt för. :meh:
Inte för att jag är särskilt förvånad, men det är lika tråkigt varje gång.

Har skickat påminnelse före jul där jag vänligt men bestämt bad dem betala omgående för att slippa vidare åtgärder.
Fortfarande inga pengar... Och jag behöver ju liksom få in mina pengar för att kunna betala mina egna räkningar. :arghh:

Nu är då frågan hur man löser detta enklast?
Jag känner lite att oavsett hur jag gör så förlorar jag en del pengar på detta, så nu är det mer principen som är viktig för mig - att de alls betalar är viktigare än pengarna.
Så, ska man kontakta någon form av inkassobolag först? Eller skicka till fogden för indrivning direkt?
OM jag ska göra det senare så funderar jag på om man ska skicka en liten not till dem att pengarna ska finnas på mitt konto senast sista januari, annars överlämnas det till fogden utan dröjsmål. Då har jag ju ändå varit snäll...

Jag hade i första hand skickat ytterligare en påminnelse där jag upplyst om att det kommer gå till Kf om dom inte har betalat innan förfallodatumet. Jag hade utan tvekan tagit det via Kf direkt, inkasso brukar vara både krångligare och dyrare.

/Camilla
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Värt att tänka på är att om man går till Kf så får man betala avgift på 800 - 1200 (kommer inte ihåg, faktiskt) den kommer sedan att läggas till ovan på skulden. Men man måste själv betala den innan Kf gör något åt skulden,
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Ring upp dem eller gör ett fysiskt besök för att få dina pengar.Det tycker folk är mkt jobbigare än att få ett brev i brevlådan.
Du ska inte skämmas för att du kräver vad du skall ha,finns tyvärr fräckt folk som utnyttjat alla sätt att slippa undan .
Denna tid just nu är väl också den tid folk har minst gott om pengar efter jul,men det är ju ingen ursäkt.
Stå på dig och ring upp dem och be dem förklara varför de inte kommit in några pengar!
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Ansökningsavgiften är 300 kr, det kan det vara väl värt att lämna det vidare till KFM.

I TS skor hade jag skrivit och berättat att jag den 25/1 lämnar ärendet vidare till KFM för vidare indrivning. Detta kommer att innebära merkostnad för hästägaren, och risk för betalningsanmärkning. Det brukar ta skruv, och annars är det bara att lämna ansökan om betalningsföreläggande hos KFM.

Skit i inkasso, det är en dyr omväg.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Har ägaren beställt att fölet ska chipsmärkas eller har det skett på ditt initiativ? Om du gjort det utan beställning kan ägaren hävda att denne inte önskade tjänsten.
Svar ja, det är beställt av ägaren för att fölen ska kunna registreras hos ST. Det står också i pappren de får ut från ST att det är hästägaren som ska betala för det, men de hade uppenbarligen inte läst så långt.
Har du gått ST's kurs för att få chipmärka föl? Inte ens min egen stuteriveterinär, som får chippa alla andra raser, är godkänd för travfölen.
Ja, jag har gått den kursen och är fullt behörig att chippa travare också.
Ansökningsavgiften är 300 kr, det kan det vara väl värt att lämna det vidare till KFM.

I TS skor hade jag skrivit och berättat att jag den 25/1 lämnar ärendet vidare till KFM för vidare indrivning. Detta kommer att innebära merkostnad för hästägaren, och risk för betalningsanmärkning. Det brukar ta skruv, och annars är det bara att lämna ansökan om betalningsföreläggande hos KFM.

Skit i inkasso, det är en dyr omväg.
Det var typ precis så jag tänkte men funderade på om det var bästa vägen att gå.

För övrigt har detta fall fått mig att skaffa Izettles kortläsare, så nu kan jag ta betalt med kort direkt ute på gårdarna om de inte har kontanter hemma.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Har du klara papper så är det bara att försöka driva in, tala med kfm först så det ens är vits, vissa har så pass stora skulder att det är mycket tveksam om man kommer att få en krona.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Du kan ringa till kf och kolla om personen ( bara att uppge personnr, då detta är offentliga uppgifter) har fler skulder där.
Finns fler skulder och kunden inte har tillgångar blir det iaf svårt att få in pengar. Saknar de betalningsanmärkningar sen tidigare är det lättare ( sannolikt bättre betalningsförmåga o större chans att de gör rätt för sig).
Inkasso är bara en dyrare omväg, speciellt om tillgångar saknas.

Det kostar 300kr att lämna ärendet till kf, varav du kan lägga på 180kr plus ränta på kundens skuld. Kunden har då att välja på att betala, ej betala eller höra av sig och bestrida faktuturan. Bestrids fakturan kan man dra ärendet till tingsrätt. Tidsödande och dyrt antagligen. Betalar de inte, får de en anmärkning och kf gör en översyn om det finns tillgångar. Finns inga tillgångar får man betala en årsavgift för att SAS köa för att nångång (?) få tillbaka sina pengar.
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Du kan lägga hela avgiften på den som är skyldig pengar, när det gäller ansökningsavgiften till KFM.
---
Att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr, som sökanden får en faktura på. Sökanden kan sedan kräva pengarna av den som ska betala skulden.
---
http://www.kronofogden.se/Avgifter.html
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Blandade nog ihop summan man kan lägga på, med motsvarande, när jag lämnade till inkasso :o
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Du pratar om 180 kr i inkassokostnad, som inkassobolaget försörjer sig på. Det är en kostnad för tjänsten. Visst betalas pengarna av den som är skyldig pengar, men det går till inkassobolaget. Utlägget för ansökan till KFM får man ju tillbaka när/om den skyldige betalar.

http://www.kronofogden.se/Inkassokostnader2.html
 
Sv: Enklaste sättet att driva in pengar?

Sådärja, då har jag fått mina pengar.
Trist att man ska behöva hota med kronofogden, men det var uppenbarligen det som behövdes för att få loss den tummen...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp