Enkel mobiltelefon - vad finns idag?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Snart är det ju jul, och jag ska köpa en ny mobiltelefon till mamma i år, har jag bestämt mig för.
Bara det att jag inte har den blekaste aning om vad det finns för "enkla" mobiltelefoner.
I dagsläget har hon en Nokia 2760 med ca. 10 år på nacken, som de senaste veckorna inte riktigt funkat som den en gång brukade...:cool:
Därför känner jag att hon är i behov av en ny. Vad finns det för "motsvarande" idag?
Hon är ju närmare 60 år gammal och tämligen teknikfientlig. Vill inte ha massa internet, appar och "sånt kraffs". Utan bara kunna ringa, svara på samtal och möjligen ta emot/skicka SMS på sin höjd.
Jag som givare ser också helst att den kostar max 2 500 kr.
Vad kan ni Bukemaffian rekommendera för användarvänligt utifrån detta? :up:

Snart är det ju jul, och jag ska köpa en ny mobiltelefon till mamma i år, har jag bestämt mig för.
Bara det att jag inte har den blekaste aning om vad det finns för "enkla" mobiltelefoner.
I dagsläget har hon en Nokia 2760 med ca. 10 år på nacken, som de senaste veckorna inte riktigt funkat som den en gång brukade...:cool:
Därför känner jag att hon är i behov av en ny. Vad finns det för "motsvarande" idag?
Hon är ju närmare 60 år gammal och tämligen teknikfientlig. Vill inte ha massa internet, appar och "sånt kraffs". Utan bara kunna ringa, svara på samtal och möjligen ta emot/skicka SMS på sin höjd.
Doro har knapptelefon och är tydlig och enkel.

Även min mamma har en Doro. För henne är det just stora knappar som behövs. Inte pga synen utan pga att hon liksom inte får till finmotoriken när det kommer till att trycka på mobiler. Vilket känns lite märkligt eftersom det inte är ngt som märks i andra sammanhang. Men hon är väldigt nöjd med sin tel. Den har hållit i rätt mga år nu.

Det har kommit en gammal mobil i ky utgivning nyss. Sett den i reklam för elgiganten. Den kan ringa, sms o tror den har kamera? Doro har " senior" mobiler mamma har sån vik modell men de går sönder efter 1-2 år. Hon har velat ha vikmodellen och har inte provat de andra modellerna.

Jag har en Nokia 3310 den nya versionen som back up-telefon. Den kostade ca 700 och man behöver ladda den en gång i månaden! Min klarar bara 2G, men jag köpte den som sagt mest för att ha någonstans dit jag kan lägga kontakter etc. Det funkar bra att överföra via Bluetooth. Jag har aldrig ringt på den, men stoppade i det kort som följde med och det verkar vara bra mottagning. Telefonen har plats för två sim-kort.

Nu har det kommit en 3G-version och det öppnar ju för fler möjligheter.

Såhär ser den ut:
nokia-3310-3g-5.jpg

Min smådementa mormor har en iphone. Fördelen är att vi alla vet hur den funkar och hon använder siri hela tiden.

Min bakåtsträvande sambo har en Nokia 206 sedan 5 år tillbaka. Den funkar ypperligt till samtal och sms, lätt att förstå sig på och smidig. Behöver aldrig laddas känns det som. När vi är ute och vandrar använder jag en Nokia Asha 301. Typ samma telefon som sambon har fast med 3G, är läget akut går det faktiskt att komma ut på internet på den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka