Eniro, Ratsit och liknande

Det märkligaste för mig är att svenskar liksom tycker att det är så självklart att alla människor ska gå att hitta, man har rätt att veta exakt var alla bor :confused:. Har inte stött på det med någon annan nationalitet, det är bara här det är så himla självklart.

Sen vill jag också flika in att det i Sverige kan vara svårt att få skyddad identitet, vilket gör det här "öppna" samhället än värre för vissa. Människor som lever under hot om våld ska tvingas att varje år ha ont i magen över att sekretessmarkering tas bort, och om den gör det är deras bostadsadress bara ett klick bort för förövarna.

Som sagt, jag anser det här vara vansinne.
Att det är en rätt svensk grej, betyder ju varken att det är bra eller dåligt så sett. Är det inte för övrigt ungefär likadant i de övriga nordiska länderna?
 
Att det är en rätt svensk grej, betyder ju varken att det är bra eller dåligt så sett.
Nej men det visar ändå på något tycker jag. Här betyder öppet samhälle = allas adresser ska vara lättåtkomliga för vem som helst. Men i SÅ många andra demokratiska, öppna samhällen så har man inte alls den synen.

Hur det ser ut i resten av Skandinavien har jag ingen aning om. Jag menar bara vad jag stött på, har inte gjort någon stor studie eller nåt för att jämföra lagstiftning.
 
Min sambo, som alltså inte är svensk, tycker att det är helt galet att man i Sverige kan ta reda på var vem som helst (nåja, med vissa undantag) bor genom en enkel sökning på Internet. Det systemet finns inte här. Jag har försökt att försvara det med att det är väldigt smidigt när man vill ha tag på folk, och att "men varför skulle någon vilja lilla mig/dig något", men känner att argumenten bleknar även i mina egna öron... Det verkar ju rätt läskigt ändå, med tanke på alla knäppgökar som finns där ute. Möjligtvis färgas min åsikt av att jag ser mycket kriminalserier på TV :angel:

Är det här något ni funderar på? Har ni valt att inte synas på dylika sidor? För visst kan man väl välja det? Där tycker min sambo för övrigt att det är helt galet att det är en sak man måste välja att inte vara med i, alltså att standarden är att man automatiskt är med.

Jag har inte stenkoll på hur det här funkar förresten, så har jag gjort några felaktiga antaganden här så får ni gärna korrigera mig!
Tycker att det är ganska normalt att man kan hitta adresser osv och det känns inte underligt.

Men jag irriterar mig på att de lägger till uppgifter om vad huset antagligen kostade (inte vårt då), vad folk tjänar i området, när personen fyller år osv. Det står hur många % som har fler än ett barn i området och exakta kvadratmeter på vår tomt (eller iofs är det felaktigt de har slagit ihop en bunt men ändå). Det står vad kvarteret röstar på, och att senaste bilen köpt av någon i området var en Mercedes och att folk gillar att åka utförsåkning.
 
Nu är ju det här med allas kontaktuppgifter öppet tillgängliga på nätet en betydligt yngre uppfinning än vad offentlighetsprincipen är. Offentlighetsprincipen betyder inte att allt måste ligga omedelbart framför allas ögon hela tiden.

Men i vilken mån ser vi problem med det här, förutom att personer från andra länder tycker att det är konstigt? Det är ju knappast så att Sverige är ett mycket farligare land än andra länder därför att knäppgökar lätt kan hitta våra adresser, tex. Mig bekant blir svenskar inte mördade och rånade i sina hem i särskilt hög grad, internationellt sett?
 
Jag håller med @Petruska mfl. Jag ser få problem med att det går att ta reda på var jag bor. Då ser jag istället de enorma fördelarna som offentlighetsprincipen för med sig. Dvs möjligheten att för vem som helst kunna granska vad myndigheterna sysslar med. Jag jämför gärna med ett par länder på balkan som jag jobbat i och med. Där saknar medborgarna en grundläggande rätt att få veta vad som händer i myndigheterna. Om priset är att min adress också är offentlig så är det högst rimligt.
 
Min sambo, som alltså inte är svensk, tycker att det är helt galet att man i Sverige kan ta reda på var vem som helst (nåja, med vissa undantag) bor genom en enkel sökning på Internet. Det systemet finns inte här. Jag har försökt att försvara det med att det är väldigt smidigt när man vill ha tag på folk, och att "men varför skulle någon vilja lilla mig/dig något", men känner att argumenten bleknar även i mina egna öron... Det verkar ju rätt läskigt ändå, med tanke på alla knäppgökar som finns där ute. Möjligtvis färgas min åsikt av att jag ser mycket kriminalserier på TV :angel:

Är det här något ni funderar på? Har ni valt att inte synas på dylika sidor? För visst kan man väl välja det? Där tycker min sambo för övrigt att det är helt galet att det är en sak man måste välja att inte vara med i, alltså att standarden är att man automatiskt är med.

Jag har inte stenkoll på hur det här funkar förresten, så har jag gjort några felaktiga antaganden här så får ni gärna korrigera mig!
Tycker det är smidigt och det är bra att det är så enkelt att hitta folk.
 
Att det är en rätt svensk grej, betyder ju varken att det är bra eller dåligt så sett. Är det inte för övrigt ungefär likadant i de övriga nordiska länderna?
Jag vet inte hur de är i Norge, Danmark och island men i Finland är det betydligt svårare att hitta folk på nätet. Vart faktiskt förvånad då jag upptäckte det och högst irriterad.
 
Men det har väl alltid gått att hitta adresser och telefonnr till folk i de allra flesta länder? Telefonkatalog hette det förr och jag har sett en hel del (gamla) utländska filmer där en person hoppar in i en telefonkiosk, letar upp sidan med rätt namn och skriver av adresser alternativt rycker ut hela sidan och tar med sig.
 
Men det har väl alltid gått att hitta adresser och telefonnr till folk i de allra flesta länder? Telefonkatalog hette det förr och jag har sett en hel del (gamla) utländska filmer där en person hoppar in i en telefonkiosk, letar upp sidan med rätt namn och skriver av adresser alternativt rycker ut hela sidan och tar med sig.

Hur det är med telefonkataloger internationellt vet jag inte, men sajter som Eniro finns inte alls i tex Tyskland. Jag vet att jag försökt googla fram tyska telefonnummer och inte hittat något öht. Nu ligger just Tyskland 10 år efter Sverige när det kommer till internetanvändning generellt (jag har vänner i 30 års åldern som fortfarande betalade räkningar över disk för 5-6 år sedan).

Jag är naiv i många av dessa frågor men har inget problem med offentlig adress/telefon i sig. Däremot kan jag tycka att det bör vara tydligare hur man tar bort informationen från Eniro och motsvarande. Alt att man vänder på det och kräver samtycke innan publicering på nätet.
 
Men det har väl alltid gått att hitta adresser och telefonnr till folk i de allra flesta länder? Telefonkatalog hette det förr och jag har sett en hel del (gamla) utländska filmer där en person hoppar in i en telefonkiosk, letar upp sidan med rätt namn och skriver av adresser alternativt rycker ut hela sidan och tar med sig.
I Kanada och USA vet jag att det finns möjlighet att ha sitt nummer "unlisted".

Sen måste jag säga "de allra flesta länder", really? Du tror verkligen att det i en majoritet av världens länder alltid gått att hitta adresser och telefonnummer? Eller menar du i typ västvärlden?
 
Mig veterligen ökar problemet med att människor inte vill vittna, och det gäller alltså inte endast närstående i brottmål utan även utomstående personer. När jag själv i mitt arbete möter vittnen så är det absolut vanligaste att de säger att de känner sig otrygga med att vittna eftersom gärningspersonerna så lätt kan få tag i deras personliga uppgifter genom exempelvis Hitta eller Ratsit. Så i ett så pass tryggt land som Sverige blir den här öppenheten ett skäl till att man inte törs samarbeta i polistutredningar.

Jag är helt övertygad om att det i en svensk kontext vid de tillfällena hade varit långt lättare om folk lättare kunde styra över var exakt deras adress och telefonnummer figurerar.
 
Tycker personligen att offentlighetsprincipen är en bra sak, just för att det skapar en transparens som motverkar korruption och skapar förutsättning för en välfungerande demokrati.

Däremot ser jag inte riktigt hur just folkbokföringsregistret fyller en sådan funktion, ett alternativ till att göra det så lättillgängligt som det är idag vore att avgiftsbelägga en eventuell slagning, alternativt logga den (som kreditupplysning) och att den som blivit kollad faktiskt meddelas detta. Det stora problemet med systemet idag är att man anonymt kan kolla upp hemadresser och släktingar lite hur som helst. Lever man då under hot eller tillhör en utsatt yrkesgrupp är det alldeles för lätt att bli utsatt för hembesök.
 
I Kanada och USA vet jag att det finns möjlighet att ha sitt nummer "unlisted".

Sen måste jag säga "de allra flesta länder", really? Du tror verkligen att det i en majoritet av världens länder alltid gått att hitta adresser och telefonnummer? Eller menar du i typ västvärlden?

Ja, hemligt nummer går ju att ha även i Sverige, gick att ha även på den tiden man hade telefonkataloger, tex hovslagarna häromkring brukade ha det för de hade så mycket kunder så de ville inte ha fler...

Jag vet inte helt säkert vilka länder som har/har haft telefonkataloger, men jag vet ju att det brukades dras upp lite roligt "onödigt vetande" kring just telefonkataloger (innan internet fanns alltså), tex att Island är det enda landet där det var sorterat på förnamn och inte efternamn, att det var någon liten ö (i Västindien eller något) där telefonkatalogen bara var fyra sidor osv. Så det fanns ju i alla fall en del länder att jämföra med. England och USA hade definitivt telefonkataloger och jag är ganska säker på att Spanien hade det också.

Men det jag framförallt ville peka på är det här att folk blir upprörda över saker som de tror är något helt nytt fenomen, när det egentligen har funnits väldigt långt tid, bara på ett annat sätt. Och, ja, det är såklart enklare att ta fram Eniro i telefonen än att gå till biblioteket, leta rätt på telefonkatalogen för rätt stad (om det nu inte är samma stad man befinner sig i, för då kunde man ju som sagt gå till närmsta telefonkiosk), och slå upp namnet. I telefonkatalogerna stod det ju heller inte ålder eller annan information, utan var just namn, adress och telefonnummer, så letade man efter Karl Svensson, så var det ju ganska många adresser att kontrollera.
 
Men det jag framförallt ville peka på är det här att folk blir upprörda över saker som de tror är något helt nytt fenomen
Men varför förutsätter du att folk är helt dumma i huvudet och på fullaste allvar inte känner till telefonkatalogen? :confused:

Saker som tidigare inte varit ett stort bekymmer kan faktiskt BLI ett stort bekymmer pga ny teknologi och pga att saker och ting blir mer lättillgängligt. Bara för att något fungerat tidigare behöver inte det betyda att det alltid är en bra grej och kommer att funka. Som när bilder på människors mördade barn och släktingar blir spridda på nätet för att FUP:arna är helt offentliga och laddas upp på Flashback. Då kan det hända att man måste tänka om och se över lagstiftning etc, man behöver då väga för och emot.

Med internet skapar du en lättillgänglighet som vi inte haft tidigare, det går liksom inte att komma ifrån.
 
Mig veterligen ökar problemet med att människor inte vill vittna, och det gäller alltså inte endast närstående i brottmål utan även utomstående personer. När jag själv i mitt arbete möter vittnen så är det absolut vanligaste att de säger att de känner sig otrygga med att vittna eftersom gärningspersonerna så lätt kan få tag i deras personliga uppgifter genom exempelvis Hitta eller Ratsit. Så i ett så pass tryggt land som Sverige blir den här öppenheten ett skäl till att man inte törs samarbeta i polistutredningar.

Jag är helt övertygad om att det i en svensk kontext vid de tillfällena hade varit långt lättare om folk lättare kunde styra över var exakt deras adress och telefonnummer figurerar.
Fast det här är väl ett problem världen över? Jag känner inte att det nödvändigtvis har med att uppgifterna finns på Internet - även om det för individen känns så såklart.
 
Men i vilken mån ser vi problem med det här, förutom att personer från andra länder tycker att det är konstigt? Det är ju knappast så att Sverige är ett mycket farligare land än andra länder därför att knäppgökar lätt kan hitta våra adresser, tex. Mig bekant blir svenskar inte mördade och rånade i sina hem i särskilt hög grad, internationellt sett?
Även om man inte blir rånad eller mördad tycker jag inte det är så skoj att nån snubbe letat upp ens adress och kommer och knackar på bara för att man inte svarar i telefon. Eller ens talar om att "det är ju lätt att ta reda på var du bor". Jag gillade inte telefonkatalogen heller. Jag tycker det är värdelöst att det är så lätt att ta reda på var folk bor.
 
Jag som är ensam i hela världen med min kombination av för- och efternamn samt har ett utsatt yrke har sett väldigt lite av knäppskallar som letat upp mig. Två gånger på 20 år har gränslösa män ringt på min privata telefon när de sökt mig i tjänsten (och inte förstått att de gjort fel) så jag känner mig inte särskilt orolig över att öppenheten med sådana uppgifter skulle leda till negativa konsekvenser för mig.

Mitt arbete skulle bli mycket svårare om jag inte enkelt kunde kolla upp var folk bor, deras telefonnummer eller vilka som är folkbokförda på en viss fastighet.
 
Fast det här är väl ett problem världen över? Jag känner inte att det nödvändigtvis har med att uppgifterna finns på Internet - även om det för individen känns så såklart.
Du menar att det är ett problem världen över att man inte vill vittna eller problem världen över att man inte vittna pga att det tar en halv sekund att hitta ens hemadress?

Jag skrev "svensk kontext" just för att det var specifikt det jag diskuterade. I Sverige, ett förhållandevis väldigt tryggt land, känner man sig otrygg i att vittna. Det här är ett ökande problem, som givetvis beror på många faktorer. En av dem, enligt vittnena själva, är det att det är så otroligt lätt att hitta deras personuppgifter. Det här ser jag som ett bekymmer eftersom vårt rättssystem hänger på att vittnen vågar träda fram och vågar samarbeta.

Att jämföra med andra länder är svårt, även om det är det man alltid vill göra. Det är oerhört många olika faktorer att ta hänsyn till, något som jag knappast tror att du eller jag kan sitta och göra här på Buke utan att noggrant studera ett urval länder. Så jag avstår helst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp