Enhandsfattning

S

Svanhild

Undrar lite hur ni upplevde att rida på en hand för första gången o hur reagerade hästen? Var o tittade på en kompis som var på AR kurs i helgen o det hela var en lektion full i gapskratt o svängar hittan o dittan innan de kom på hur det skulle göras.

Jag själv har aldrig ridit för nån AR tränare men tyckte hon såg så kul ut o la över tyglarna i en hand när jag kom hem på min ena unghäst o upptäckte att det vart mycket lättare att nå exakt det resultat jag ville! Nån mer som tycker det är lättare på en hand än med två?

Varför vart det lättare? Det blir ju inga ledande tygeltag men hon svängde o lyssnade massa bättre på enhandsfattning än på ledande tygeltag!...

Sv: Enhandsfattning

Att det blir enklare kan bero på att man inte joxar så mycket med handen då man rider enhändigt. Man blir mer medveten om varje rörelse.

Jag fick rida enhändigt en period då jag joxade ör mycket med handen. Jag småtjatade och gjorde hästen lite "döv" genom det. När jag red enhändigt så blev jag medveten om hur mycket jag joxade och gav signaler hela tiden.

Jag har ridit ganska lite enhändigt, för jag har aldrig lyckats utbilda någon av mina hästar så att det har funkat rikigt bra i alla lägen. (Kass ryttare, skador, ingen utrustning, och sedan dog hästen, typ... Nuvarande häst är bara 3 år.:angel:)

De gånger jag har provat dock, så har jag precis som tuaphua säger upplevt att hästen söker sig bättre fram till bettet när jag blir stadigare i handen.
Däremot så har efter en stund tappat böjningen och precisionen i styrningen...

Hoppas att jag får chansen att komma längre med min bebis, när hon blivit frisk och kan ridas in ordentligt.;)

Jag håller med tuaphua om att man ofta joxar med händerna när man rider med tvåhandsfattning.
Själv började jag rida enhändigt i somras, och tack vare det har jag nu äntligen fått rätt på högergaloppfattningen - nu sitter jag stilla, handen är stilla och jag ger inte sjuttielva olika signaler samtidigt.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 701
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte mitt sto Barka för ungefär ett år sen. Då hade jag redan ridit henne under flera år och var väl bekant med att hon haft...
Svar
16
· Visningar
2 938
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka