Twihard
Trådstartare
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp av någon som är bra på engelska hästtermer. Jag skriver en engelsk historia där de nu i ett kapitel besöker en ranch. Insåg då att jag är ju väldigt kass på engelska hästtermer och trots att jag googlar har jag svårt att hitta alla. På det har jag dyslexi som kan krångla till det. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med det? Och om där finns specifika termer inom Western jag bör känna till (som specifika fållor osv). Här nedan följer det jag behöver ord på (och det jag gissar vad det heter):
*Gnägga
*"Skriar" (högt kallande gnägg och inte bara muttrandet om ni fattar) - Neigh?
*Hårrem
*Mankam
*Bocka
*Hornet på westernsadeln, har den eget namn?
*Rundkorall
*Långritt (om det finns ett visst ord för det)
*Träns - Bridle?
*Tyglar - reins?
*Grimma & grimskaft
*Valack
*Hovslagare - farrier?
*Vad säger man om en häst med mycket blod i sig?
*Läromästare
*schabrak/filt under westernsadeln
*Stigbyglar - stirrpus, men är det samma på westernsadel?
*Finns det ett namn på när man med hästarna vallar boskap?
*Vad heter det när man från hästryggen kastar lasso kring en ko?
Vet att det kan verka fånigt att jag inte kommer ihåg alla dessa ord, vi tragglade engelska termer i gymnasiet (gick häst), men är trots allt 10 år sedan jag tog studenten. Det utspelar sig på en ranch i Texas, där de även vallar boskap och tanken är att de ska ridas ut på en längre ritt tillsammans en dag med övernattning och camping. Ranchen ägs av en karaktärs släkting.
*Gnägga
*"Skriar" (högt kallande gnägg och inte bara muttrandet om ni fattar) - Neigh?
*Hårrem
*Mankam
*Bocka
*Hornet på westernsadeln, har den eget namn?
*Rundkorall
*Långritt (om det finns ett visst ord för det)
*Träns - Bridle?
*Tyglar - reins?
*Grimma & grimskaft
*Valack
*Hovslagare - farrier?
*Vad säger man om en häst med mycket blod i sig?
*Läromästare
*schabrak/filt under westernsadeln
*Stigbyglar - stirrpus, men är det samma på westernsadel?
*Finns det ett namn på när man med hästarna vallar boskap?
*Vad heter det när man från hästryggen kastar lasso kring en ko?
Vet att det kan verka fånigt att jag inte kommer ihåg alla dessa ord, vi tragglade engelska termer i gymnasiet (gick häst), men är trots allt 10 år sedan jag tog studenten. Det utspelar sig på en ranch i Texas, där de även vallar boskap och tanken är att de ska ridas ut på en längre ritt tillsammans en dag med övernattning och camping. Ranchen ägs av en karaktärs släkting.