Engångsplast förbjuds i EU från 2021

VLMF

Trådstartare
Igår godkände EU-parlamentet en ny lag som innebär att från år 2021 är engångsartiklar i plast förbjudna inom EU. Det berör bestick, tallrikar, bomullspinnar, snabbmatsförpackningar med mera. Superbra tycker jag! Det är precis sådant skräp jag ser på stränderna och badplatserna i Malmö på sommaren, och i parkerna där folk har picknick. Skräp som sedan blir mikroplaster som sprids okontrollerat. Samtidigt har vi också en lagstiftning mot nedskräpning, men personer som begår överträdelser måste tas på bar gärning och då blir det väldigt svårt för polisen att ge böter. Vad tycker ni? Det enda jag funderar över är vad man ska peta öronen med nu! :D
 
Bra och rätt men vad gör vi med länderna som gör så här?
Bilden är från Amazonfloden.
32487DF200000578-0-image-m-80_1458219670968.jpg


10 floder står för 93% av plasten i haven*. Vore det inte bra/bättre att börja med att investera i enorma reningsverk vid utloppen av dessa floder?
Det borde väl vara ett utmärkt FN-projekt. SKulle ju skapas väldigt många arbetstillfällen i dessa länder dessutom?

* Enligt Environmental Science & Technology
 
Har heeelt missat topsen med trä/papperspinnar :o Finns inte på mitt ändå stora Hemköp..
 
Bra och rätt men vad gör vi med länderna som gör så här?
Bilden är från Amazonfloden.
32487DF200000578-0-image-m-80_1458219670968.jpg


10 floder står för 93% av plasten i haven*. Vore det inte bra/bättre att börja med att investera i enorma reningsverk vid utloppen av dessa floder?
Det borde väl vara ett utmärkt FN-projekt. SKulle ju skapas väldigt många arbetstillfällen i dessa länder dessutom?

* Enligt Environmental Science & Technology
Man börjar städa runt sig själv - och kan man göra saker på andra ställen också är det en bra grej.

Tyvärr är det så att de problem man inte rår på eller äger själv ofta blir en ursäkt att inte göra något.
 
Hur bra som helst! Dock får vi helt enkelt se vad produkterna ersätts med. Jag tror inte att det mest naturvänliga valet ligger högst på listan för många företag tyvärr. Det blir nog "billigast vinner"!

Jag såg en artikel om ett företag där man kunde få sin lunchsallad i en medhavd matlåda! Det är ju toppen istället för engångslådor man ofta får take away i.
 
Jag såg en artikel om ett företag där man kunde få sin lunchsallad i en medhavd matlåda! Det är ju toppen istället för engångslådor man ofta får take away i.
Det är helt rätt väg att gå! Jag tycker att man får absurda mängder plast varenda gång man köper med sig mat. Jag är ju noga att sortera, men vad jag förstått så är det inte speciellt många som sorterar plast hemma. Enbart 40% av förpackningsplasten i Sverige når en återvinningsstation. Och vi kan bara återvinna cirka 40% av det..
 
Igår godkände EU-parlamentet en ny lag som innebär att från år 2021 är engångsartiklar i plast förbjudna inom EU. Det berör bestick, tallrikar, bomullspinnar, snabbmatsförpackningar med mera. Superbra tycker jag! Det är precis sådant skräp jag ser på stränderna och badplatserna i Malmö på sommaren, och i parkerna där folk har picknick. Skräp som sedan blir mikroplaster som sprids okontrollerat. Samtidigt har vi också en lagstiftning mot nedskräpning, men personer som begår överträdelser måste tas på bar gärning och då blir det väldigt svårt för polisen att ge böter. Vad tycker ni? Det enda jag funderar över är vad man ska peta öronen med nu! :D
Jag tycker det är skitbra - ur flera aspekter.

Dels så slipper vi den där jäkla onödiga och så vanliga skiten.
Dels så är det en påtaglig och enkel signal till enskilda människor. Om bara någon enstaka procent tänker till lite extra inför plast, så är mycket vunnet.
 
Jag tror att man kan påverka mer än man tror. Genom att mejla föreningar, myndigheter, politiker, organisationer osv? :)

Det kan man såklart! Men jag tror också att EUs lagstiftning nu påverkar andra länder. Det är viktigt att vara föregångare för att andra ska kunna se de goda exemplen, och att det faktiskt är genomförbart. Var det inte ett afrikanskt land som var först med att förbjuda plastpåsar?
 
Bra och rätt men vad gör vi med länderna som gör så här?
Bilden är från Amazonfloden.
32487DF200000578-0-image-m-80_1458219670968.jpg


10 floder står för 93% av plasten i haven*. Vore det inte bra/bättre att börja med att investera i enorma reningsverk vid utloppen av dessa floder?
Det borde väl vara ett utmärkt FN-projekt. SKulle ju skapas väldigt många arbetstillfällen i dessa länder dessutom?

* Enligt Environmental Science & Technology

Absolut utmärkt FN-projekt, men nu rörde ju tråden ett beslut som tagits inom EU? Någonstans får man ju börja.
 
Åtminstone här i Stockholm tycker jag att många take away-ställen gått över till behållare i kartong eller papper redan nu, vilket jag uppskattar. Men självklart går det att göra mer!
Ska också kika på tops i papper/trä, aldrig sett faktiskt.
Men är inte dessa papptallrikar och muggar klädda med plast i någon form på insidan? Jag tänker att den plasten på själva takeaway-muggen inte är så mycket att orda om i sammanhanget engångsartiklar helt i plast, men jag tänker produktion av tetraförpackningar och alla dessa pappersprodukter med ett ytskikt som då inte är absorberande - är inte det plast och jag tänker ren kemikaliehantering i produktionsledet? Nån som vet?
 
Men är inte dessa papptallrikar och muggar klädda med plast i någon form på insidan? Jag tänker att den plasten på själva takeaway-muggen inte är så mycket att orda om i sammanhanget engångsartiklar helt i plast, men jag tänker produktion av tetraförpackningar och alla dessa pappersprodukter med ett ytskikt som då inte är absorberande - är inte det plast och jag tänker ren kemikaliehantering i produktionsledet? Nån som vet?

De som är gjorda i kartong kan vara behandlade men det vet jag inget om. De som är gjorda i papper har definitivt inget ytskikt alls, och fungerar inte till något väldigt såsigt/vattnigt men bra till typ sallad, bowls och liknande.
 
De som är gjorda i kartong kan vara behandlade men det vet jag inget om. De som är gjorda i papper har definitivt inget ytskikt alls, och fungerar inte till något väldigt såsigt/vattnigt men bra till typ sallad, bowls och liknande.
Jag hittade lite av ett svar gällande tetraförpackningar på tetra-paks hemsida. Tetraförpackningar kläs med plast både på in och utsida.
https://www.tetrapak.com/se/sustainability/fragor-och
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp