Energirikt foder med rel. bra kvot?

psychogrrl

Trådstartare
Pålle har varit trött/sömnig senaste veckan. Jag gissar på regnet/kylan och pälsbyte. De har gott om bete kvar (flyttar imorgon till lösdriften med nytt oslaget gräs) och de andra hästarna uppvisar inte alls samma trötthet (tvärtom är de pigga till tusen och busar hela tiden). Därför tror jag inte att det är pga för lite näring i gräset. De stödutfodras alltså inte ännu.

Jag funderar på vilket foder man ska ge pålle för att hjälpa honom? Något med en del energi i, men ändå med ganska hög kvot. Vitaminer, vilka?!

B-vitamin sägs ju hjälpa vid pälsbyte, men jag har aldrig sett några vetenskapliga bevis på det. Däremot har jag hört att det var två andra vitaminer de behövde, men kommer inte ihåg vilka.

Han är fin i hullet, något stor fortf (revbenen täcks av ett [fast] lager muskler/fett).

/Karin
 
Sv: Energirikt foder med rel. bra kvot?

Havre?

Eller menar du ett färdigfoder? Hur pass hög kvot vill du ha?
 
Sv: Energirikt foder med rel. bra kvot?

Vad är kvoten på havre vanligtvis?

Hmm, hur hög kvot. Runt 7-8 kanske?

Nu vet jag inte kvoten på hösilaget de kommer börja få så småningom, och analysen ger nog inte mycket svar heller. De slår varje år 1500 balar och folket i stallet tar analys på 3-4 balar... Stallägarna är bra på att slå och brukar få bra kvot, men låg näring/kg (perfekt för fri tillgång alltså). Förra året hade hösilaget 64 smpg/kg torrsubstans och 9.7 MJ/kg torrsubstans och en torrsubstans på 43 %, vad blir kvoten? 7 ungefär. Det höll han hullet bra på, på fri tillgång, inget kraftfoder. Då reds han dock inte. Han är nu 4 ½ år.

Så något foder jag kan fortsätta med i vinter också när jag börjar rida mer.
 
Sv: Energirikt foder med rel. bra kvot?

Havre har en kvot på ungefär 9.

Bland fullfodren kan du ju välja ganska fritt om hösilaget är bra. Föredrar du pellets eller müsli?
 
Sv: Energirikt foder med rel. bra kvot?

Ingen aning vad han föredrar, mig spelar det ingen roll ;) I stallet tror jag det finns havre och korn att välja på, om jag inte vill köpa in eget.

Om ensilaget är bra, behöver jag väl egentligen inte ge något kraftfoder? Om jag inte vill tillsätta extra protein till muskelbyggandet; vad rekomenderar du då?

Nu är det mest för att få honom lite piggare, men är det energi eller vitaminer som behövs?

Som du märker är jag ganska borta på kraftfoder :D Trodde nästan inte det skulle behövas nu heller, men så trött som han är nu så vill jag hjälpa honom.
 
Sv: Energirikt foder med rel. bra kvot?

Ta du havre eller korn om det nu är "gratis"! Det beror förstås på vad analysen visar, men det vet du ju.

Annars "gillar" jag hippo alfa som proteintillskott, och tycker att müsli ser gott ut. Min häst som får fibergi går det inte att rubba från krubban förrän han har ätit upp, så han hälsar att det är smaskigt. Jag har stenkoll som du märker! :p Havre är bra kraftfoder, och billigt också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp