Energiöverskott och kvoter... Hjälp hitåt

Noteca

Trådstartare
Jag fick min höanalys idag och räknade lite på den foderstat hästen har just nu, innan analysen. Hennes behov är täckta men hon har ett energiöverskott som gör att den totala kvoten smrp/MJ hamnar på 4,6. Hon ligger totalt på 17,7Mj för mkt och på 2,8 smrp för mkt.

Jag vet att denna kvot "bör" ligga runt 6, men en liten fundering, GÖR det något att den ligger där den är då hennes behov är täckta och alla andra kvoter ligger innom ramarna?
Vad kan hända? Hon borde ju inte falla ur i muskelmassa då proteinet är täckt, det enda jag kan komma på är väl att hon kan bli lite rund om magen? (vilket inte gör så mkt då hon kan vara tunn ibland, och svår att hålla hullet rent fettmässigt)

Är jag fel ute i mina funderingar? *har tänkt för länge nu*

Sv: Energiöverskott och kvoter... Hjälp hitåt

Nja, jag tycker ändå du ska försöka få en kvot på ca 6 i foderstaten.

Vad och hur mycket får hon nu?

Det är väl det att hon inte kan tillgodogöra sig ämnena om det inte är rätt kvot, oavsett om behoven är täckta eller ej.

Jag får väl gnugga geniknölarna igen då och mixtra om lite. Höet har lite lågt smrp-värde, därav den låga kvoten.

Hon får idag: (Den foderstat hon haft hela tiden innan analysen)
9kg hö
240g betfor (osvälld vikt)
550g havre
4dl lusern
(vet att jag ska ange i vikt, men ja, jag har inte vägt lusernet och har gett det mest utifall att höet hade dåligt smrp och för att jag hade det hemma. Nån som vet vad 1liter lusern väger?)

Höet har följande värden: (g/kg foder)
smrp 27g
energi 7,1 MJ
Ca 1,5g
P 1,4g
Ka 11,8g
Mg 0,7g

Hästen är en nätt arabkorsning som kräver fullblodstillägg, 450kg och rids 3-4ggr i veckan 30-60min varierat arbete ibland bara skritt eller lufs, ibland kan längre ritter förekomma, då uteritt

Just ja, B och E-vitaminer och en liten skvätt max 5g mineraler.

Senast ändrad:

Jag skulle då minska betforgivan och öka luserngivan.

Med 9kg hö, 1kg lusern, 100gram betfor, 0,5kg havre blir kvoten bara 5.0 iaf. Du måste lägga till SOJA eller b-jäst för att komma upp i kvoten.
200gram soja krävs utöver ovanstående för att komma upp i kvot över 6.0.

Ja, jag måste fixa mera protein och soja kan ju vara ett bra tillskott till lusernet. Tack för att du orkat tänka åt mig en stund... ;)

Teoretiskt sett så skulle det inte spela så stor roll om alla behov är täckta, men i praktiken är jag tveksam om en häst skulle hamna på en "trivselkvot" som är så låg. Om proteinet är lågt i höet så är ju lusern bra att komplettera med. I detta fallet verkar det dock inte räck till med enbart lusern. Kanske bör du även komplettera med nåt mer proteinrikt som t ex soja.

Noteca skrev:
Ja, jag måste fixa mera protein och soja kan ju vara ett bra tillskott till lusernet. Tack för att du orkat tänka åt mig en stund... ;)

Tål din häst soja så kan du ge upp till 400gram till den och det kan då ersätta en del av lusernet. Då räcker nog max 0,5kg lusern istället (och 350-400gram soja). Tror att det blir billigare så, om det spelar roll för dig...

"Jag skulle då minska betforgivan och öka luserngivan.

Med 9kg hö, 1kg lusern, 100gram betfor, 0,5kg havre blir kvoten bara 5.0 iaf. Du måste lägga till SOJA eller b-jäst för att komma upp i kvoten.
200gram soja krävs utöver ovanstående för att komma upp i kvot över 6.0."

Såg att du visst redan skrivit vad jag tänkte.. ;)

Hur gör jag med ponnyn jag har, han har fångtendenser och jag vill inte ge för mkt protein till honom.

Kan han ha följande tro?
8,5kg hö (samma värden som ovan)
250g kli
100g betfor
440g havre
100g soja
500g lusern
Han hamnar på en kvot av 5,3

Denna häst rids lite lättare än den andra (3-4ggr men lättare arbete, samma tid) 450kg han också, inget fullblodsanlag

Jag har mixat lite nu i min dator, och kommit fram till följande:
(Till stoet jag nämnde först)

9kg hö
250g kli
100g betfor
500g havre
300g soja
500g lusern

Kvoten blir då ganska prick 6
Vad tros om det? Hon hamnar ju 130 över på smrp, men det är ändå inte så väldans mkt

Fånghäst elelr inte, oavsett ras och lättfödd eller svårfödd, så ska kvoten ligga runt 6.0.

Fång orsakas inte av protein utan av överkonsumtion av lättjästa kolhydrater/störning i magen.

Det du ska göra är att va väldigt, väldigt försiktig vid alla foderförändringar!

Ja, ok, jag är totalt novis vad gäller fång, har ingen erfarenhet av det och har aldrig satt mig in i det heller, har inte haft denna ponny så länge heller. Bara sen i sept.

Jag har kommit fram till att kvoten blir bättre om jag sänker höet. För tuggandets skull tänkte jag byta ut mot halm. Visst det innehåller ochså en del grejer, främst energi, men det blir ändå ett bättre värde.

Nej, jag byter 1kg åt ponnyn och 1,5 åt stoet. Samma kraftfodergiva som jag nämnt annars, fast jag ökar till 150g soja åt ponnyn.

Tack igen för att du orkar titta vad jag flamsar runt med i huvudet! ;)

Då får väl jag gå emot alla andra och säga att jag tror att det fungerar fint med en kvot på 4,6, förutsatt att du "vet" (veta kan man ju aldrig...) att hennes proteinbehov är täckt så hon inte tappar muskler.

Ja, jag har ju haft henne på denna foderstat hela vintern och hon har inte tappat vad jag kan se, och jag har kollat henne så gott det går, svårt när man ser dem varje dag. Sen kan man ju aldrig vara stupsäker heller... :crazy:
Hon är dessutom ingen muskelknutte så utan hon är mera seg och senig eller hur man ska beskriva henne, ingen biff.

cattis_01.jpg

http://www.subaru-online.se/ursjotorp/images_hastar/cattis_01.jpg
Så här ser hon ut ungefär nu med, dålig bild kanske, men man ser kanske vad hon är för typ.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 076
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar