Bukefalos 28 år!

Energigivande mat

Araminta

Trådstartare
För andra vintern i rad så har mörkret lyckats klubba mig ordentligt. December har inte varit rolig och den efterlängtade julledigheten har inte givit den push jag hoppades på. Nedstämd, glädjelös, ångest, rastlöshet, trötthet och ett minst sagt kontraproduktivt tankemönster som jag inte lyckas bryta.

Tänkte att jag skulle försöka börja ta tag i det hela och inte bara deppa ihop i en hög under täcket. Första punkt blir maten. Någon som har koll på vad för sorts mat man bör äta för att få upp energin igen? Jag tänker spontant mycket frukt och grönt men har svårt att omvandla det i konkreta maträtter. Så alla tips och recept tas tacksamt emot :) Vad bör man äta? Vad kan man laga utav det? Något som ska undvikas?
 
Sv: Energigivande mat

Kokta ägg till frukost. Avokado med räkor och en klick majonäs(kanske) till förrätt. Fet fisk. Undvik socker förutom att du unnar dig ett dagens lyx typ en mörk chokladpralin eller fruktsallad med en liten klick glass.
Knäckebröd framför annat bröd.
Mycket kryddor.
Vatten som måltidsdryck, eventuellt med pressad citron eller lime.
Tror jag kan vara bra mat mot trötthet.
 
Sv: Energigivande mat

Fast jag kanske är fel person att svara som håller på att blekna bort helt då mitt "Svarta" ju är alldeles nedtonat framfört med andra skribenters namn. O_o:rage:
 
Sv: Energigivande mat

Ät varm mat, även till frukost, det kostar energi att värma upp kall mat. Frukter och grönsaker ska helst också ätas varma (utmärkt ursäkt för desserter vad gäller frukterna). Drick inte kylskåpskallt vatten utan helst rumstempererat. Kanel, chili, ingefära och liknande kryddor har en värmande och uppiggande effekt för vissa. Stirra dig inte blind på att allt måste vara färskt och att tallriken ska svämma över med frukt och grönt, att botanisera i frysdisken och slänga ner frysta grönsaker i dina vanliga rätter funkar utmärkt.

Se till att komma ut när det är ljust ute och gör någon pulshöjande aktivitet en sisådär tre gånger i veckan. Behöver inte vara idiotträning men varm ska du bli.

Jag har personligen fått en del hjälp med den enorma vintertröttheten genom att investera i en wake up-light (soluppgångssimulator). Lite kännbar engångskostnad, min kostade runt 1100 kr, men så jävla värt det. Vaknar oftast innan den har tänts helt och i princip alltid innan radion/larmet går igång. Den är helt underbar!
 
Sv: Energigivande mat

Det är ju inte helt fel med råvaror fulla med nyttigheter nu! Jag tänker kanske framförallt spenat (soppa med kokt ägg och gott bröd eller stuvat till tex fisk), broccoli (lättkokat, wokat, stuvat, i ugn), har även för mig olika sorters kål är mycket bra. Där kan man tex göra sallad med kål. Blåbär är ju ett riktigt nyttigt bär, släng dem på flingorna, glassen eller i en smoothie!

Blev bjuden på nypressad juice hos en vän i veckan och det var verkligen en kick! Det var clementiner och lime, vilket jag härmade och la även till apelsin. Med en lime i juicen blev det en syrlig kick jämfört med vanlig juice! Innehållsmässigt kanske inte mer nyttigt än bara apelsinjuice men syrligheten är så himla fin såhär års!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp