Energiformeln...

Mustang

Trådstartare
Den ÄR inte matematiskt korrekt...
Hur använder ni den?

0.5*(hästens vikt i kilo upphöjt i 0.75)

Mig veterligt kan man inte upphöja något om det inte är i heltal..

Om jag räknar formeln som den står, får jag svaret 225 (där jag VILL ha 70) om exempelhästen väger 600 kg... Då blir det en fet häst... ;)

Så, har tryckfelsnisse varit framme, eller är den korrekt?

Kan jag få utskrivet hur ni räknar?

Sv: Energiformeln...

Det är alldeles rätt, och man kan höja upp i decimaltal också. Det ska vara 0,5*(600)^(0.75)

vart sätter du paranteserna där då? rött = svar, ej med i uppställningen

0,5 * ( 600 ^ 0,75 ) (=60,61)
eller
( 0,5 * 600 ) ^ 0,75 (=72,08)

?
sätter du paranteser runt bara ett av talen eller separat runt två (eller alla tre) blir det precis som räknaren räknar, det första med det andra och summan av det med det tredje..

nu blev jag konfunderad.. vilket är Rätt???

hur katten får du ut 225????

edit:
ahaaaaa! du tar inte "upphöjt i" utan tar det "gånger"

600^0,75 = 121 *0,5 = 60,5
600*0,75 = 450 *0,5 = 225

min miniräknare kan inte upphöjt till..hittar inte den stora miniräknaren..
finns de något fusk? om man inte har den knappen?
skall kvoten bli 70?

hmm nja, jag vettefan hur den räknar..

men på datorns kalkylator trycker du på "visa" och "avancerad"
så trycker du in "600" och knappen "x^y" och "0,75" och slår ut så får du fram 121..

Senast ändrad av en moderator:

Alt. nr 2 vet jag är rätt..

Men hur räknar du då?
hmm vet inte, har det inlagt i ett program sedan 3 år tillbaka så jag brukar inte kolla speciellt ofta.. orkade inte kolla nu heller :o men där blir det alltid rätt iallafall.. skulle ha märkt om underhållsbehovet alltid blev nästan exakt 10% av vikten :) (har öga för sånt)

Alt. nr 2 vet jag är rätt..

Men hur räknar du då?

För enkelhetens skull :
Ta upp miniräknaren på datorn, gå in på visa-menyn och välj avancerat.
Slå in hästens vikt (600) och sedan knappen x^y. Skriv sedan 0,75 och =. Då får du fram 600 ^0.75 vilket blir 121 någonting. Det tar du sedan gånger 0,5 och voila, det blir rätt.

Du måste räkna 0,5* (600 ^0.75), INTE (0.5*600)^0.75.

Fråga gärna om något är oklart.

Jag räknar så...det är korrekt.

Till TS; varför skulle man inte kunna upphöja med ett decimaltal? Eller menar du att det man upphöjer inte får vara i decimaltal? Det är det ju i regel inte i detta fall i allfall eftersom man sällan mäter hästvikt så noga... Formeln beror på förhållandet mellan kroppsvikt och energiomsättning och är uppmätt i en rad studier.

Senast ändrad:

ahaaa.. så var det ja..

men ^0,75 finns det knappt nån logisk förklaring till.. eller?

0,75 är ett empiriskt samband mellan vikt o ämnesomsättning, rent logiskt kanske det skulle vara 0,67 vilket är sambandet mellan vikt o kroppsyta.
PL

okai.. tror jag blev lite smartare :idea: tack för förklaringen! :bow:

Mitt problem låg i att jag inte hade "upphöjt i" i huvudet, så jag räknade helt enkelt 0.5*(600*450) (Alltså 75% utav 600), men det gick bevisligen inte bra...

När jag sedan ringde min bror som hade den knappen på räknaren, stämde det ju faktiskt..

Så det var handhavande fel...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: elle12
·
Foder & Strö Jo om man ska räkna ut en hästs MJ och går efter formeln 0.5 gånger hästens vikt upphöjt 0.75, blir ju ett 600 kg kallblods...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: Mitten
·
J
Foder & Strö Hej hej, Nu har jag fått analysvärden på vårt hö.......hmmmm kan det vara FÖR :angel: bra? Per kg foder: råprotein: 105 smrp...
Svar
8
· Visningar
1 326
Senast: Jacky
·
A
Foder & Strö hur räknar man ut hur mycket mj en ponny behöver??? det här behöver man veta för att kunna göra det. Hästens vikt svar: ca 400 kg vet...
Svar
2
· Visningar
757
Senast: Bucus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka