Energibehov unghäst

O

Opi

Vilket underhållsbehov MJ får ni fram på en unghäst 34 månader (3 år), kommer väl bli 165-168 ca 650 kg. Skulle behöva gå upp lite redan. Går i hage dagligen men den är inte så springvänlig så det blir nog inte så mycket spring.
Vill veta underhållsbehovet.
Samt vilket träningstillägg man skall ha i % om hästen sedan longeras/prommenaras 3-4 gr i vecka.

Longering och promenader ska hästen klara på underhållsbehovet! Däremot behöver en treåring tillägg för sin tillväxt, enligt tabellerna fram tom 36 månader, men det varierar naturligtvis i verkligheten. Energibehovet borde väl landa någonstans runt 70 MJ, uppåt 75 om h*n är svårfödd.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama