J

J3O

Liten fråga som jag inte har hel koll på..

Vilka foder ær dær mest alternativ minst energi i?
Jag har en korsning nordsvensk travare/arab/fullblod och han ær het som en arab men stor som en nordsvensk 1.72 med luftiga steg.. Han ær 11 år.. Ibland ær han så full av enegi att jag inte vet vad jag ska ta mig till.. Han æter 3kg ensilage på morgonen med 1 skopa havre, 2 skopor och 2 skopor betfor.
På kvællen 5kg ensilage 1 skopa havre, 2 skopor och 2 skopor betfor.
(1 skopa ca ½ liter)

Inte mycket før en sån stor hæst då.. Det ær bra ensilage måste jag lægga till..
Iallafall så ær jag tacksam før svar. :bump:
 
Låter som väligt lite grovfoder, vilket kan göra hästar nerviga. Hade det varit hö du gav honom skulle han behövt runt 10 kg per dag och är det silage behöver han mer beroende på att det innehåller mer vätska.

Skriv ned värdena på grovfodret och vad du ger hästen i kg per dag.

Skriv också ned beräknad vikt.

mvh Jessica
 
Jag vet att høsilaget han får ær rikligt och att han inte behøver mer æn så.. Det ær jag helt sæker på.. Vi ær en del hæstar i stallet.. och de som ær i rambos storlek och blir ridna som rambo æter lika mycket/ 1kg mindre æn honom.. Jag vet inte vikten på maten och lite svårt att ta reda på det.. Rambo ær just nu i "perfekt" form och kanske har lite før mycket "hull" næstintill.. Jæmført med andra hæstar i stallet så ær Rambo den hæst som før sin storlek æter minst foder. Jag skrev hær mest før att min fråga var som sagt; vilket foder ær det mest/minst enegi i och dær emellan.. Jag vill inte att Rambo ska æta førlite och kraft går det inte att ge honom før då blir han tokig (vet ej varfør).. Ælskar min polle som ælskar mat och vill att han ska bli glad och æta mycket. kan lægga till att han æter oxå ca 2 kg morøtter om dagen och får nån godis (køpt på høøks) då o då nær han varit riktigt duktig. :rofl:

(upptækte nu att nær jag læst igenom det att det læt lite hårt men det ær inte så det ær meningen att det ska låta.. sorry :confused:)
 
Okej, men jag anser fortfarande att 8 kg silage är för lite stråfoder för en såpass stor häst, som antagligen väger åtminstone 650 kg, eller?

En häst behöver 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt och med hö skulle det innebära 7,7 kg och är det ett torrt silage (70 % ts) behövs det ca 9 kg. Ett "normalt" silage (60 % ts) behöver du ge MINST 11 kg av och ett blött (40 % ts) ca 16 kg.

Rekommendationen är 1,2 kg TS per 100 kg kroppsvikt och då blir siffrorna istället 9 kg, 11 kg, 13 kg resp 20 kg.

Som du märker av ovanstående beräkningar så räcker inte 8 kg grovfoder särskilt långt och det är ju bara beklagligt att du är den som ger mest grovfoder.

Mitt fasta råd är att du ger din häst mer att tugga på, passar inte det rådet så är det bara vänta och se om någon annan kanske vill hjälpa till.

mvh Jessica
 
Jag håller med Jessica...
Det är på tok för lite grovfoder till en så stor häst. Jag skulle dra ner på kraftfodret och testa att ge mera grovfoder (ca 11-13kg) det borde också få hästen att lugna ner sig. Nordsvenska och araber brukar vara ganska lättfödda hästar (givet vis finns det undantag) så att "basera" foderstaten på nästan bara grovfoder borde inte vara ett problem om det är grovfoder av bra kvalitet.
Jag har ägt en renrasig kallblods travare Han hadde fritillgång på hö (åt ca 17-18kg/dag). Det kraftfoder han fick var 2dl havre och 2dl betfor + krafft miner röd morgon och kväll och han startades på travet.

Det viktigaste i hästens foderstat är grovfodret... Jag vet minst 3hästar som har fått magsår pga att deras ägare gett förlite hö och istället valt att ge havre mm.
Många fritidshästar skulle klara sig jätte bra på en foderstat med bara grovfoder (om det är av bra kvalitet) och kanske mineraler för att täcka alla behov.
 
Tack Tjejer.. Jag ska testa det men det ær så att jag ær rædd att han ska gå upp før mycket i vikt. Han ær redan lite rund om magen och han va en riktig tjockis i vintras. Men jag ska då testa att ge honom 3 kg på morgon och 7 på kvællen. Och sen høja om det visar sig att han inte går upp. Då ska jag børja sænka på kraften mer.. d.v.s. 5 dl havre och 5 dl kross samt 5 dl betfor på morgon och samma satts om kvællen. Verkar det vara en bra ide? :bow:
 
Japp, öka grovfodret! Håller med Jessica. En häst i vårat stall fick för lite grovfoder och det gjorde att han blev sur o istadig. Efter rekomendationer ökade tjejen grovfodret (hö) rejält och vips en glad och trevlig häst igen :p . Good Luck!
 
:eek:Men GUD!! Nu blir jag lite rædd.. Min hæst va en rolig o glad kille hela sommaren.. (då jag precis hade køpt honom) och sen till høsten så vænde humøret tvært.. (om ni tittar på min annons "surpuppa till hæst" så førstår ni vad jag menar) kan det var det? Har jag gett min pålle fel med mat? Jag ska åka till stallet direkt efter jobb och ændra.. Tack før allt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 185
Senast: MonteRose
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 512
Senast: Korven
·
O
Foder & Strö Hur får jag till en bra foderstat utan hö/silage som bas? Det jag har tillgång till är hackad halm (havre).. Bor i Israel och pga...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp