Energi utan socker?

Dressyr_flicka

Trådstartare
Har en eksemhäst som är lite slö och behöver få i sig mycket energi genom fodret.
Prövade med havre förra året men eksemet blev mkt värre av det (havre= stärkelse= socker)
Just nu får hon Krafft groov, lucern, minrelaler, b-vit och sojaolja.
Finns det något fodermedel som innehåller mycket energi men inget socker?

Sv: Energi utan socker?

Linfrökaka, linfröolja och rapsolja är bra fodermedel för allergiska hästar då de innehåller nyttiga fetter som kan lindra den allergiska reaktionen. HH

Ahh, skulle kanske förklara lite bättre.
Hon har knott allergi som blir sämre av sockret, inte allergi av havren.

Ja, jag skrev ju vilka fodermedel som var särskilt bra för allergiska hästar. HH

Men tänk på att du måste anpassa energimängden i första hand efter hullet, inte på hur pigg den är vid ridning. För mycket energi gör hästen fet och därmed slö. Är hästen lite latare av naturen går det kanske att påverka lite genom att ge lite havre eller betfor (inte just till din häst då som har exem) om man nu har en häst som överhuvudtaget påverkas av det, men ofta har det bara motsatt effekt, då är det snarare lite mer träning som ger en piggare häst. Bara en kommentar, det kanske du är fullt medveten om redan men svarar bara på det du skrivit i första inlägget. :) Hoppas du hittar något som passar!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 774
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 050
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka