Energi/protein i detta hö (hjälp)

Sporthorse

Trådstartare
Råprotein: 7.1%
Råaska: 4.90
Råfett: 1.30%
Växttråd: 34.2%
Smältbar Energi MJ/KG: 7.4

Vad kan ni kunniga säga om detta hö?
Har ingen mineralanalys då detta är färdigförpackat, inplastat hö som vi har med på tävlingarna.
Gäller halvblod av hopphästtyp. Alla är valacker i varierande KG, men som är i full kondition.

I analysen finns det alltid med smältb.protein
Kanske har jag översatt fel? Det står på tyska (bor utomlands).
Jag har tagit bild på analysen, men vet inte hur jag lägger upp bild.
Det står såhär:
Rohprotein: 7.1%
Rohfaser: 34.2%
Rohfett: 1.30%
Rohasche: 4.90%
Verdauliche Energie MJ/kg: 7.4

Kanske har jag översatt fel? Det står på tyska (bor utomlands).
Jag har tagit bild på analysen, men vet inte hur jag lägger upp bild.
Det står såhär:
Rohprotein: 7.1%
Rohfaser: 34.2%
Rohfett: 1.30%
Rohasche: 4.90%
Verdauliche Energie MJ/kg: 7.4

Vi räknar på smrp i Sverige och det är svårt att översätta från "utländsk" analys.

Går det inte att räkna ut med den information som fanns med i analysen?

Jo det gör det. Då räknar man Smb Rp = 0.939 x RP – 31.3 = 0.939 x 71 – 31.3 = 35,369 g/kg Ts. Jag vet dock inte om Tyskland har samma beräkningssätt och analyssätt som Sverige? Har de inte det så blir uträkningen också fel. Jag är tveksam på om det räknas/analyseras på samma sätt för kvoten på detta blir isåfall 35,369/7,4=4,78 och det är ingen jättebra kvot. Kvoten bör ju vara minst 6. Dvs. det fattas endel protein i det här grovfodret. Är det ett foder som säljs som grovfoder till tävlingshästar så borde kvoten vara betydligt bättre. Energin är också ganska låg så en häst i tävlingskondition behöver äta ganska stora mängder av detta beroende på dess individuella behov givetvis. En energihalt på 7,4 är bra för lättfödda men sämre till svårfödda. Till svårfödda behöver energin vara högre om hästen inte får i sig stora mängder grovfoder.

Ger du det bara under tävlingar och har bättre proteininnehåll i det grovfoder hästarna får hemma så borde det inte spela så stor roll att det fattas protein en helg då och då. Du kan ju ändå inte räkna på mineralerna och de är viktigare än energi och protein. En mineralbrist syns ju inte förren det är försent och hästen har blivit påverkad av bristen på ett negativt sätt medans energibrist gör att hästen tappar hull och proteinbrist gör att hästen tappar muskler/inte sätter muskler som förväntat utifrån dess arbete och det är synligt för blotta ögat och enklare att rätta till. En mineralbrist kan ju göra att hästen blir allvarligt sjuk för den syns inte förren blodprov tas.

Tyskland verkar nyligen ha antagit ett nytt system för att bestämma mängden smältbart råprotein i foder till hästar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4463936/

“the German Committee for Requirement Standards of the Society of Nutrition Physiology decided to use the method as a future protein evaluation system in Germany.”

Det tyska systemet verkar ge samma resultat som den ekvation som används i Frankrike. I Sverige används en ekvation som gäller för idisslare och som ger för höga värden eftersom smältbarheten av protein är lägre för hästar.

Man måste dock bestämma sig för vilka regler/rekommendationer man ska använda. Följer man SLU:s rekommendationer för proteinbehov ska man också använda deras rekommendation för utvärdering av SmRp. Då blir SmRp = 35 g/kg enligt ovan.

När det gäller energi så använder vi inte smältbar energi i Sverige utan vi använder omsättbar energi. Om detta är ett grovfoder kan du räkna med att omsättbar energi är ca. 84% av den smältbara energin, dvs. ME = 6,2 MJ/kg.

Proteinkvoten blir 35/6,2 = 5,6 vilket är lite lågt men om du bara använder detta foder tillfälligt är det OK. Ge hästen ett protein- och stärkelserikt foder omedelbart efter tävling så fylls protein- och glykogenförråden i musklerna på och hästen återhämtar sig snabbare.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Hästarna får fri tillgång på detta hö under tävling samt perfekt muscle, havre eller pellets och müslisport från Pavo samt mineraler. Det sällan folk här borta fodrar med analys utan man kör på känslan utefter hästens prestation. Men det håller vi på att ändra på. Jag kanske ber om hjälp fler gånger framöver.
Tyskland verkar nyligen ha antagit ett nytt system för att bestämma mängden smältbart råprotein i foder till hästar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4463936/

“the German Committee for Requirement Standards of the Society of Nutrition Physiology decided to use the method as a future protein evaluation system in Germany.”

Det tyska systemet verkar ge samma resultat som den ekvation som används i Frankrike. I Sverige används en ekvation som gäller för idisslare och som ger för höga värden eftersom smältbarheten av protein är lägre för hästar.

Man måste dock bestämma sig för vilka regler/rekommendationer man ska använda. Följer man SLU:s rekommendationer för proteinbehov ska man också använda deras rekommendation för utvärdering av SmRp. Då blir SmRp = 35 g/kg enligt ovan.

När det gäller energi så använder vi inte smältbar energi i Sverige utan vi använder omsättbar energi. Om detta är ett grovfoder kan du räkna med att omsättbar energi är ca. 84% av den smältbara energin, dvs. ME = 6,2 MJ/kg.

Proteinkvoten blir 35/6,2 = 5,6 vilket är lite lågt men om du bara använder detta foder tillfälligt är det OK. Ge hästen ett protein- och stärkelserikt foder omedelbart efter tävling så fylls protein- och glykogenförråden i musklerna på och hästen återhämtar sig snabbare.

Förresten, en utav våra 2 GP hästar vart väldigt orkeslös på söndagen, kan det ha att göra med just proteinunderskott? Han hoppar svår nivå, CSI4* 150 och på GP var han verkligen trött och orkade inte hoppa ordentligt längre, trots att han verkligen gjorde sitt bästa. Vi vart lite frågade hur man kunde boosta upp honom, havre tål han inte, så är det mer protein som gäller direkt efter hoppning eller kan man ge före också?

Förresten, en utav våra 2 GP hästar vart väldigt orkeslös på söndagen, kan det ha att göra med just proteinunderskott? Han hoppar svår nivå, CSI4* 150 och på GP var han verkligen trött och orkade inte hoppa ordentligt längre, trots att han verkligen gjorde sitt bästa. Vi vart lite frågade hur man kunde boosta upp honom, havre tål han inte, så är det mer protein som gäller direkt efter hoppning eller kan man ge före också?

Man behöver ha god kunskap i hästens fysiologi och näringslära för att utfodra högpresterande hästar på rätt sätt.

Det går inte att säga vad problemet är utan att veta den exakta foderstaten. Om jag ska gissa på något så är det nog brist på glukos i foderstaten.

När hästen arbetar anaerobt, dvs. nära sin maximala prestationsförmåga, kan i princip endast glukos användas som energikälla. Energibidraget från aerob metabolism är mycket litet när hästen arbetar nära sin maxgräns.

Musklerna kan ta upp glukos från blodet och dessutom kan den omvandla det glykogen som finns lagrat i musklerna till glukos. Det är därför viktigt att en tävlingshäst har fyllt på glykogenförråden i musklerna (och levern) före en tävling. Tar glykogenförråden slut under en tävling måste hästen sakta ner farten och börja arbeta aerobt istället, dvs. under sin förmåga. Detta kan tolkas som att hästen är ”orkeslös”. Det är absolut inte hästens fel. Det är utfodringen som är fel. Det är som att försöka köra en bil när bensinen har tagit slut. Det går helt enkelt inte om man inte fyller på mer drivmedel.

Havre är ett utmärkt foder att ge dessa hästar efter en tävling eller hård träning. Ger man en kombination av havre och potatisprotein så fyller man på både glykogen- och leucinförråden i musklerna. Leucin är den aminosyra som är begränsande för högpresterande hästar. Tål hästen inte havre så får man ge något annat foder som innehåller mycket glukos (ett socker- och/eller stärkelserikt foder).

Man kan ge ett glukostillskott före tävling också, s.k. glycogen loading, men då gäller det att ge exakt i rätt tid om det ska ha någon positiv effekt. Gör man fel finns det risk att hästen presterar sämre.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har fått analys på hö. En med energi 8,6 MJ / kg foder och 27 smältbart protein (kvot på 3,1) En annan med energi 9 MJ / kg foder...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Fick hem foderanalysen härom dagen. Energi 7.5MJ Smb råprotein 26 g/kg Kalcium 2.1 Fosfor 1.2 Jag har ett 5årigt fullblodssto samt en...
Svar
1
· Visningar
638
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Övr. Djur Hej! Jag har yrat runt men nu tänkte jag sätta mig ner på en hästsida och fråga om det finns någon själ som förstår sig på det här med...
Svar
7
· Visningar
1 782
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama