Endast ridhus och ridbana??

T

tigerofswe

Hej!
Hur ser era träningsscheman ut? Jag har ett 15 årigt fullblod som både hoppar och går dressyr. På sommaren går han ca 3-4 månader på bete med ridning i skog o längs stränder osv. Nu står jag i ett stall det är i princip omöjligt att rida ut. Det finns en stor hoppbana, en dressyrbana och ett ridhus samt en fyrkant runt anläggningen att rida på. Hur skulle ni göra, blir hästarna inte slitna av att bara gå i ridhus och på ridbana? Är det ngn som har samma problem? Eller är det inget problem?? Jag själv älskar att träna och är inte så mycket för att rida ut egentligen men jag tänker på hästen....

Sv: Endast ridhus och ridbana??

Tror det skulle bli väldigt enformigt för hästen. Jag red min fjording NÄSTAN bara i ridhus och gräspaddock i 1½ år. Red ut någon gång ibland bara. Kändes inte så kul.

Det är ju bra om det finns NÅN liten stig du kan rida på ibland, eller bara en sväng på grusvägen eller så...

Jag rider mest på banan eftersom hästen inte är riktigt trafiksäker och utbudet av trafikfria vägar är begränsad, men jag har iaf
nån kilometer eller två som jag brukar skritta. Tar ofta en liten sväng som avskrittning också.
Så rider jag längre när någon kan följa med mig, vilket oftast bara är på helgerna.

Tycker inte han verkar uttråkad, där jag stod tidigare fanns det inte bana och bara skog/stigar, han tyckte det var tråkigare i längden..... :p

Du får ju tänka på att variera ridningen väldigt mkt, och även ha rena joggingpass där du inte kräver så mkt av form, så hästen kan koppla av lite. Och kör galoppintervaller på hoppbanan tex.

Du får ju tänka på att variera ridningen väldigt mkt, och även ha rena joggingpass där du inte kräver så mkt av form, så hästen kan koppla av lite. Och kör galoppintervaller på hoppbanan tex.

Jo precis. det beror ju helt på hur mkt stimulans hästen får av ridningen. Om träningen i sig är väldigt utvecklande och man inte bara tragglar runt och gör samma saker, så kan det räcka alldeles utmärkt. Framför allt om hästen har en bra hage med kompisar.

Jag varvar mycket med uteritter för min filosofi är att en häst som går på varierande underlag och i lite eländig skog sätter bra muskler och stärker alla ligament i benen och genom detta minskar risken för både förslitningsskador och traumatiska skador typ vrickningar. Sen tror jag psyket också behöver få omväxling. Kan du traila någon eller ett par gånger i veckan till ridvägar?

ja.. ska nog traila i morgon faktiskt ;) tycker att det är fantastiskt dåligt att det inte kan finnas remsor kvar runt åkrar osv för ridning och även för folk som vill cykla eller promenera, rasta hund osv. Det kan väl inte vara så dyrt att ge bönderna ersättning för vad de kan få ut av åkerkanten??

Om hästen blir härdad för det tror jag egentligen inte det är något problem. Men försök ändå variera underlaget om så bara mellan banorna. När du ändå har vilodag, eller före/efter passen kanske man kan skritta/leda hästen lite på vägen? Eller bara på gårdsplanen? Om man rider enformigt skulle jag också försöka lägga in lite fler vilopass eller ett par mycket mindre intensiva pass. Åtminstone 2 vilodagar i veckan. Då har hästen lättare för att återhämta sig.

Vi har heller inga vägar och ingen ridbana, min man har åkermark, men det är nästan omöjligt att få bönder att spara en bit av stubben så man tar sig nånstans. Och nu pratar jag ändå om min egen man:mad:

Jag har som regel att alltid försöka gå på minst två olika sorters underlag när jag rider. Skrittar oftast fram tex i skogen eller på en asfaltsväg runt vår stora ridbana, innan jag går in i ridhuset eller till utebanan. Vi har inte så stor möjlighet att rida ut, det är mest skrittstigar vi har, och våra hästar håller iaf. :D Min är aldrig gallig tex.

Inte min heller. Men jag tror det är extra viktigt at man verkligen har BRA underlag på sin bana/ridhus. Har man bara djupa och tunga sandbanor så kommer det inte fungera.

Ja precis! Men det tycker jag iof det ska vara oavsett! :)

om de sliter på hästen och så beror väl på hur man rider och hur underlaget ser ut, sen behöver de ju inte bli enformigt heller, man kan variera sej ganska så mycke i ridhus med.

Jag vet 2st hästar som har fått kotledsinflammation pga att de enbart var på ridbanan (den ena var en dressyrhäst och den andre longeras bara men ofta)

Jag personligen trivs inte alls på ridbanan så jag skulle inte klara att sysselsätta mig där i 1½år :angel:

Personligen skulle jag antingen flytta hästen eller överväga att sälja den då jag inte anser det rätt mot hästen att bara ridas i inhägnader (eller att det är roligt för mig). Men så kanske jag inte får svara eftersom jag är skogsmulleryttare :smirk:

Hur kan du säga att det var pga att dom reds på ridbanan??? Dom flesta hästar som får kotledsinflammationer får det pga dålig ridning och dåligt underlag, vare sig det är ett fält eller en bana man rider på....

Longering sliter ju sjukt mkt på hästen och är verkligen inget man ska hålla på med ofta!

Hur kan du säga att det var pga att dom reds på ridbanan??? Dom flesta hästar som får kotledsinflammationer får det pga dålig ridning och dåligt underlag, vare sig det är ett fält eller en bana man rider på....

Longering sliter ju sjukt mkt på hästen och är verkligen inget man ska hålla på med ofta!

:bow::bow:

Personligen skulle jag inte klara mig utan några ridvägar men i ett stal jag stod så var där också en äldre kvinna.

Hon red aldrig ut. Hästen fick varierande inomhusbana, ridhus, hoppning, dressyr, longering och annan aktivitet. Men han hade också stora hagar att röra sig i.
På frågan om inte hon och hästen tröttnade på att rida på banan svarade hon att Nej. -hästen vet ju inget annat.

Tilläggas ska att denna häst tävlades och mådde bra. Men sen valde hon ju enbart stallplats pga av hagarna okså :)

Både jag och min häst skulle"tvärdö" om vi bara skulle rida på fyrkantsspår jämnt.

Visst kan man variera ridningen där. Men jag tror att hästen behöver stimulansen av att komma ut och se sig omkring, byta miljö!

Både jag och min häst skulle"tvärdö" om vi bara skulle rida på fyrkantsspår jämnt.

Visst kan man variera ridningen där. Men jag tror att hästen behöver stimulansen av att komma ut och se sig omkring, byta miljö!

Och andra känner sig trygga av att vara i samma miljö :p
Jag rider MEST på ridbana/i ridhus eftersom jag halvtomhalvt vägrar rida ut själv och sällan lyckas få uterittssällskap. Försöker ändå ta en promenad ut i skogen eller på vägen då och då (1-2 gånger per vecka) just för att variera underlaget, sen har jag växlat mellan det tyngre underlaget ute och det lättare underlaget inne. Och tro´t eller ej, men kusen verkar ändå nyfiken och vilja titta på saker trots att man är på samma ställen "jämt och ständigt" känns det som :p sen hände det rent allmänt mycket runt omkring med transporter, nya hästar, mycket folk stundvis, nya hinder/hindermaterial på banan osv. Mycket att titta på! :)

Jag skulle personligen aldrig kunna ställa mig på ett stall utan ridvägar, varken för mig eller min hästs skull.
Att rida på banan varje dag med endast korta skritturer räcker inte för att täcka mina och hästens behov.
Mina krav på ridvägar är detsamma som på daglig utevistelse i hagen, ett MÅSTE!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 760
Ridning Hej! Sökt runt lite och har inte hittat speciellt många inlägg om övningar osv man kan göra när man ej har tillgång till ridbana/ridhus...
Svar
2
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka