Enbuskar - giftiga eller ej?

Glimfeather

Trådstartare
Hur är det med enbuskar? Är de giftiga för hästar och isåfall vilka symptom skulle de ge om hästen har ätit enbuskar? Mina hästar har tuggat på stammen på en enbuske men inte ätit barr eller bär vad jag vet.

Sv: Enbuskar - giftiga eller ej?

Vad jag fått lära mig är att de är väldigt giftiga.
Men sen i skolan när vi hade lektion om växter så sa läraren att (nu minns jag inte riktigt vad) nåt på enbuskar är väldigt giftigt om det var barren eller bären.
Måste ha varit barren eftersom man tex brukar ha enbär till vilt (men kanske giftet försvinner när man kokar dem?), men sen vet jag att när jag var liten blev jag lärd att absolut inte röra plocka de bären och äta för de var dödsgiftiga.. Så jag är helt osäkert. Men enligt min lärare var nåt på dessa buskar ätbart både för djur och människor och han demonstrerade själv och han lever än.

Dom är inte giftiga alls, så det är ingen fara. Man kan till och med fodra med enris utan risk. Så du kan vara helt lugn om det är en de har ätit på.
Det är idegran som är giftig och om de äter av den så dör de inom några timmar hur många är beroende på hur mycket de har ätit.
Masse med hästar, kor och får frigående i enefälader året runt.

Enbuskar har jag använt till både får och kaniner och det är ett utmärkt "pysselfoder".

Det var någon galning som slängde in idegran efter att klippt häcken till ett gäng stutar för några månader sedan, fem stutar döda...

Däremot är ek och ekollon inte bra för hästar. Vår häst fick mycket ont i magen av al och jag har senare hört flera med liknande erfarenhet av al.

Lite trådkap. (såg att den va gammal) :D

Skillnad utseende mässigt på idegran och enbuske...
jag har noll koll. oroar mig för att det är idegran i den nya sommarhagen. men om det är enbuskar är det väll okey att ha kvar dem.. :)

Så snälla hjälp mig reda ut detta. Så kan jag imorgon lägga ut bilder på mina "buskar" ännu utan namn :angel:

Har ni bilder får ni gärna lägga ut så jag kan se skillnader...

Tack!! :banana:

Här är lite bilder på enar och enris som tagit nu ikväll!
IMG_1444.jpg

IMG_1439.jpg

IMG_1443.jpg

å tack tack! :love:
Vilken lättnad det måste vara enbuskar ja har i hagen!!!
ska ut o ta kort iaf!! :D

de ofarliga men ack så irriterande enbuskarna sticks!!! det gör inte idegran... jag tycker inte de är ett dugg lika alls..
men jag avskyr dom båda.

Idegransbarr är platta. Det är inte enbärsbarr. Inte så lätt att ta fel på.

dom är inte ett dugg giftiga! vart har du hört det? enbär är tvärtom mkt nyttigt.

Min förra häst kastade sig över ekblad (inte ekollonen) när vi var ute och red. Han blev inte dålig av det. Har hört att det kan lindra hosta och han hade bronkit så han kanske kände att det var bra för honom

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 081
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 178
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka