Enbart markhantering som motion?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej!
Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red jag och mamma ut med dem regelbundet. Min mamma har dock ryggproblem och kan inte rida längre, och jag bor och jobbar i en annan stad och kan nu enbart komma på veckosluten (dock inte varje helg) och motionera hästarna. Hästarna har den senaste tiden ridits regelbundet av några yngre flickor, men nu kommer dessa flickor inte längre kunna fortsätta rida hos oss. Så nu står vi inför problemet hur vi ska få hästarna motionerade i fortsättningen. Mina föräldrar bor i en liten kommun med ett litet samhälle, och det är svårt att hitta nya ryttare. Vad gör det hela svårare är att stoet är krävande att rida och markhantera, och hon kan inte heller ridas ut ensam. Jag avskyr att erkänna att jag på sista tiden dessutom blivit lite rädd för att rida henne. Hon är ljuvlig i all annan hantering.
Vi har gjort en del markhantering med hästarna och vi har en egen ”round pen” på gården. Markhantering tycker både mamma och jag, och även hästarna, är roligt, och mamma kan göra det trots ryggproblemen. Men jag är rädd att det inte räcker som motion och blir för enformigt. Jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det här och känner mig stressad inför framtiden. Jag vet inte om någon här heller har några idéer, men finns det t.ex. någon som enbart håller på med markhantering med sin häst, och inte rider alls? Hur har det fungerat?
Synpunkter och idéer tas gärna emot :)
 
Jag har också haft svårt att rida till och från pga sjukdom/skador (kikar ofta efter ny medryttare, men bor off)
Så jag promenerar med mina hästar, ut i skogen och runt omkring.
Sen har de varandra i en stor hage, så extemt dåligt samvete har jag inte.
 
Finns väl många möjligheter att motionera en häst från marken. Tömkörning, longering, löshoppa (är medveten om att inte islandshästar inte hoppar så bra) o.s.v Tömkörning går ju även att göra i skog och mark om man inte har paddock. Bra sätt att hålla igång muskler i hästen. Sen såklart promenader och det går ju även att klättra med hästen från marken.
 
Jag rider väldigt sällan pga sjukdom. Hästen går i stor hage med kompis och motioneras från marken några gånger per vecka.
Jag älskar att tömköra så det gör jag oftast, både på bana och ut i skogen. Utöver det så blir det longering, jobb typ equibody balance, promeader i skogen över stock och sten, förbi läskiga saker osv och så rider min dotter i bland.
Min häst är nöjd med det. Han är sån som hellre vill stå och mysa och bli ompysslad än jobba om han får välja, men kan bli lite tittig och spänd om han inte gjort något på ett tag.
Den andra hästen är pensionär och går inte rida längre. Hon går bara i stor hage och är väldigt nöjd med det.
 
Tack för alla svar, tips och idéer! Det är en lättnad att höra att det kan räcka med markhantering, promenader, tömkörning osv :) hästarna går i en stor kuperad skogshage, och de är i bra hull, vilket vi håller noggrann koll på pga historia av fång hos stoet. De utfodras med slowfeedingnät fyra gånger om dagen. Vi har tyvärr ingen ridbana, endast en round pen.
Tömkörning och promenader är en bra idé för valacken. Med stoet är det lite mer problematiskt eftersom hon inte kan gå ut ensam (inte ens ledas), och det ställer lite till det. Jag har försökt vänja henne vid att gå ensam men redan några meter från stallet blir det kaos. Vi har jobbat mycket med många saker och kommit långt men att gå ensam klarar hon inte alls av. Annars är hon både tömkörd och inkörd så det skulle liksom annars fungera. :meh:
 
Tack för alla svar, tips och idéer! Det är en lättnad att höra att det kan räcka med markhantering, promenader, tömkörning osv :) hästarna går i en stor kuperad skogshage, och de är i bra hull, vilket vi håller noggrann koll på pga historia av fång hos stoet. De utfodras med slowfeedingnät fyra gånger om dagen. Vi har tyvärr ingen ridbana, endast en round pen.
Tömkörning och promenader är en bra idé för valacken. Med stoet är det lite mer problematiskt eftersom hon inte kan gå ut ensam (inte ens ledas), och det ställer lite till det. Jag har försökt vänja henne vid att gå ensam men redan några meter från stallet blir det kaos. Vi har jobbat mycket med många saker och kommit långt men att gå ensam klarar hon inte alls av. Annars är hon både tömkörd och inkörd så det skulle liksom annars fungera. :meh:
Går det köra henne och ha den andra hästen på släp bakom vagnen? Så som travfolket ofta gör?
 
Tack för alla svar, tips och idéer! Det är en lättnad att höra att det kan räcka med markhantering, promenader, tömkörning osv :) hästarna går i en stor kuperad skogshage, och de är i bra hull, vilket vi håller noggrann koll på pga historia av fång hos stoet. De utfodras med slowfeedingnät fyra gånger om dagen. Vi har tyvärr ingen ridbana, endast en round pen.
Tömkörning och promenader är en bra idé för valacken. Med stoet är det lite mer problematiskt eftersom hon inte kan gå ut ensam (inte ens ledas), och det ställer lite till det. Jag har försökt vänja henne vid att gå ensam men redan några meter från stallet blir det kaos. Vi har jobbat mycket med många saker och kommit långt men att gå ensam klarar hon inte alls av. Annars är hon både tömkörd och inkörd så det skulle liksom annars fungera. :meh:

Din mamma kanske kan hitta någon som kan gå med eller tömköra den andra hästen om den är lättare så kan hon leda eller tömköra den som är lite svårare? Iallafall ett par dagar i veckan.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 257
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 273
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 807
Senast: Mabuse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp