”En viskande revolution i TR”

Att nosgrimman nu blir frivillig i dressyr är inget annat än ett stort och modigt kliv framåt för sporten, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl. Men hon undrar samtidigt: Varför är det så tyst? Varför flyger inga champagnekorkar i luften?

Håller med till 100%
Jag har mött hästar som gillat korrekt spänd remontnosgrimma och engelsk nosgrimma, men ingen häst som trivs bättre med aachenremm än utan.
Min funkar bäst på aachennosgrimma. Engelsk är sådär, och remont ger en dålig känsla. Ingen nosgrimma alls gör hans mun väldigt orolig.

Han är väldigt fipplig med munnen. Har alltid varit och det var svårt att hitta bett han accepterade. Vill gärna greja med munnen och slicka sig med tungan. Försvinner när han är fokuserad. Han vill ha det så stabilt som möjligt. En lös aachennosgrimma är det han gillar bäst så det är det han får gå på

Och som tillägg, såhär hårt är min snokrem spänd

IMG_4511.webp

Och som tillägg, såhär hårt är min snokrem spänd

Visa bifogad fil 156639
Hur känner du att den inverkar om den är så löst spänd? Tänker i jämförelse med engelsk som du inte tyckte fungerade lika bra. Tänker om själva nosgrimman också är så löst spänd borde den ju inte göra så mycket skillnad jämfört med att ha utan, förutom att det tar stopp om hästen gapar så stort? Eller tänker jag helt knasigt (vilket jag villigt erkänner att jag kan göra här!).

Hur känner du att den inverkar om den är så löst spänd? Tänker i jämförelse med engelsk som du inte tyckte fungerade lika bra. Tänker om själva nosgrimman också är så löst spänd borde den ju inte göra så mycket skillnad jämfört med att ha utan, förutom att det tar stopp om hästen gapar så stort? Eller tänker jag helt knasigt (vilket jag villigt erkänner att jag kan göra här!).
Ja du, den borde inte inverka alls med tanke på hur den är spänd. Men han blir mer stilla i munnen och fipplar inte lika mkt med bettet och tungan. Får en lättare och trevligare kontakt. Inte logiskt men jag går på känslan han ger

Ja du, den borde inte inverka alls med tanke på hur den är spänd. Men han blir mer stilla i munnen och fipplar inte lika mkt med bettet och tungan. Får en lättare och trevligare kontakt. Inte logiskt men jag går på känslan han ger
Okej :) Ibland behöver det ju inte vara mer än så!

Det är kanske bara det att den ”finns där” som gör att han blir lugnare med munnen.

Det är kanske bara det att den ”finns där” som gör att han blir lugnare med munnen.
Ja, det där att en nosgrimma finns kan spela stor roll. Så jag skulle inte vilja se totalt förbud för nosgrimmor.

En tidigare häst fipplade nåt tokigt med munnen utan sin remontnosgrimma. Oavsett vad ryttarens hand gjorde, fipplade lika mkt på lång tygel som med mjuk kontakt. Med sin remontgrimma som satt löst nog att undre remmen kunde trilla förbi underläppen så var han lugn.

Har sett samma fenomen men engelsk nosgrimma också, nosgrimman så löst att de kan gapa & gäspa utan problem, men utan nosgrimman så är det mkt mer orolig mun, med och utan tygelkontakt.

Så mer valfrihet vill jag hellre se än förbud.

Ja, det där att en nosgrimma finns kan spela stor roll. Så jag skulle inte vilja se totalt förbud för nosgrimmor.

En tidigare häst fipplade nåt tokigt med munnen utan sin remontnosgrimma. Oavsett vad ryttarens hand gjorde, fipplade lika mkt på lång tygel som med mjuk kontakt. Med sin remontgrimma som satt löst nog att undre remmen kunde trilla förbi underläppen så var han lugn.

Har sett samma fenomen men engelsk nosgrimma också, nosgrimman så löst att de kan gapa & gäspa utan problem, men utan nosgrimman så är det mkt mer orolig mun, med och utan tygelkontakt.

Så mer valfrihet vill jag hellre se än förbud.
Sånthär är väldigt komplicerat tycker jag. Försöker hästen, när den inte har nosgrimma på, att säga att den inte gillar bett alls? Och med nosgrimma har denne lärt sig att det inte är någon idé att försöka? Hur vet vi helt säkert att det inte handlar om inlärd hjälplöshet?

Vad händer om vi sätter på ett bettlöst alternativ istället? Är den lika orolig då?

Och, givetvis, har den gamla skador i munnen som kan ha satt sig psykiskt hos hästen?

Jag har själv haft en häst som var väldigt knepig. Han gick och högg så det ekade i ridhuset när vi var själva. Oavsett bett/nosgrimma/bettlöst. Vi hittade så småningom att han hade ett bettfel och troligen haft ont länge, och han slutade aldrig hugga ihop tänderna ens när jag hade ridit flera år bettlöst.

Jag tror inte heller på förbud riktigt. Men jag vill heller inte säga tvärsäkert att hästarna skulle vara tryggare med nosgrimma bara för att det är så det ser ut.

Sånthär är väldigt komplicerat tycker jag. Försöker hästen, när den inte har nosgrimma på, att säga att den inte gillar bett alls? Och med nosgrimma har denne lärt sig att det inte är någon idé att försöka? Hur vet vi helt säkert att det inte handlar om inlärd hjälplöshet?

Vad händer om vi sätter på ett bettlöst alternativ istället? Är den lika orolig då?

Och, givetvis, har den gamla skador i munnen som kan ha satt sig psykiskt hos hästen?

Jag har själv haft en häst som var väldigt knepig. Han gick och högg så det ekade i ridhuset när vi var själva. Oavsett bett/nosgrimma/bettlöst. Vi hittade så småningom att han hade ett bettfel och troligen haft ont länge, och han slutade aldrig hugga ihop tänderna ens när jag hade ridit flera år bettlöst.

Jag tror inte heller på förbud riktigt. Men jag vill heller inte säga tvärsäkert att hästarna skulle vara tryggare med nosgrimma bara för att det är så det ser ut.
Jag tror vi underskattar väldigt den här inlärda hjälplösheten som många hästar har tror jag. Kan mycket väl tänka mig att hästarna ger upp när nosgrimma kommer på pga att dom kan inte göra någonting åt situationen ändå. Det är ingen ide för att agera på det. Alla är såklart inte sådana men jag tror inte det är ovanligt.

Bästa är väl egentligen att rida in hästarna från början utan utrustning som hindrar hästen från att utrycka sig, så det blir en tidigare kommunikation. Krasst sett så är ju den mesta utrustningen vi har för att maskera beteenden eller forma hästen utefter vad som passar oss, inte alltid för vad som är bäst för dom.

Sen är det svårt att förändra äldre hästar, då får man ju göra det bästa av det. Vissa beteenden sitter ju i oavsett vad man gör.

Sådär hade jag också på min som annars slog med underläppen som en guldfisk. Funkade bra när han kände att det fanns något under läppen liksom. Och ja, han slog med läppen även på bettlöst, det var snarare en avslappnings-/fokusgrej, men inget domarna gillade på tävling.
Vissa har ju sina grejer dom gör tänker jag, var i ett stall där en häst stod så i boxen när han tittade ut. Stod och lät som bara den. Antar att han lärt sig att det gav viss uppmärksamhet, han gjorde inte så när det var tomt i stallet och ingen såg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka