”En viskande revolution i TR”

Att nosgrimman nu blir frivillig i dressyr är inget annat än ett stort och modigt kliv framåt för sporten, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl. Men hon undrar samtidigt: Varför är det så tyst? Varför flyger inga champagnekorkar i luften?

Men är det verkligen en så revolutionerande reform? Jag tycker absolut att det är jättebra, men har svårt att se att det är en sån jordskredsgrej. Lättridningen är i så fall en större förändring, men inte det heller någon revolution. Det är snarare små steg åt rätt håll, välkommet, men - proportioner!

Det är väl superbra men vill man uppnå något så är det dags att förbjuda aachenremmen. Det är bara de som vet att de kan rida utan nosgrimma som kommer bruka detta övriga kommer fortsätta som förut
eller de som har hästar som trivs bättre utan nosgrimma? Jag är helt övertygad om att alla hästar inte trivs bäst utan, utan att det varierar kraftigt, precis som det gör med vilken typ av nosgrimma man använder

eller de som har hästar som trivs bättre utan nosgrimma? Jag är helt övertygad om att alla hästar inte trivs bäst utan, utan att det varierar kraftigt, precis som det gör med vilken typ av nosgrimma man använder
Givetvis men att man fortsätter att tillåta aachenremmen tar i mina ögon helt bort det man vinner med att göra nosgrimman valfri

Givetvis men att man fortsätter att tillåta aachenremmen tar i mina ögon helt bort det man vinner med att göra nosgrimman valfri
Det är väl två helt olika saker?
Frivillig nosgrimma handlar ju om att ta bort onödiga regler som inte fyller någon funktion och som öppnar upp för att kunna individanpassa utrustning.

Själv tycker jag inte man måste förbjuda aachenremmen utan att den kan få fortsätta tillåtas men att man hittar ett bättre sätt att säkerställa att den inte spänns för hårt. En bra sak i nya TR är att man nu specificerat att man ska kontrollera hur tight nosgrimman är på nosryggen, vilket kommer göra stor skillnad jämfört med tidigare när den ibland kontrolleras på sidan. Objektivt mått för att kontrollera nosgrimmor är också viktigt, likaså att se till att gränsen för en ok spänd nosgrimma är baserad på evidens och inte bara av tradition.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka