”En viskande revolution i TR”

Att nosgrimman nu blir frivillig i dressyr är inget annat än ett stort och modigt kliv framåt för sporten, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl. Men hon undrar samtidigt: Varför är det så tyst? Varför flyger inga champagnekorkar i luften?

Men är det verkligen en så revolutionerande reform? Jag tycker absolut att det är jättebra, men har svårt att se att det är en sån jordskredsgrej. Lättridningen är i så fall en större förändring, men inte det heller någon revolution. Det är snarare små steg åt rätt håll, välkommet, men - proportioner!

Det är väl superbra men vill man uppnå något så är det dags att förbjuda aachenremmen. Det är bara de som vet att de kan rida utan nosgrimma som kommer bruka detta övriga kommer fortsätta som förut
eller de som har hästar som trivs bättre utan nosgrimma? Jag är helt övertygad om att alla hästar inte trivs bäst utan, utan att det varierar kraftigt, precis som det gör med vilken typ av nosgrimma man använder

eller de som har hästar som trivs bättre utan nosgrimma? Jag är helt övertygad om att alla hästar inte trivs bäst utan, utan att det varierar kraftigt, precis som det gör med vilken typ av nosgrimma man använder
Givetvis men att man fortsätter att tillåta aachenremmen tar i mina ögon helt bort det man vinner med att göra nosgrimman valfri

Givetvis men att man fortsätter att tillåta aachenremmen tar i mina ögon helt bort det man vinner med att göra nosgrimman valfri
Det är väl två helt olika saker?
Frivillig nosgrimma handlar ju om att ta bort onödiga regler som inte fyller någon funktion och som öppnar upp för att kunna individanpassa utrustning.

Själv tycker jag inte man måste förbjuda aachenremmen utan att den kan få fortsätta tillåtas men att man hittar ett bättre sätt att säkerställa att den inte spänns för hårt. En bra sak i nya TR är att man nu specificerat att man ska kontrollera hur tight nosgrimman är på nosryggen, vilket kommer göra stor skillnad jämfört med tidigare när den ibland kontrolleras på sidan. Objektivt mått för att kontrollera nosgrimmor är också viktigt, likaså att se till att gränsen för en ok spänd nosgrimma är baserad på evidens och inte bara av tradition.

Detta kommer förändra 0. De som drar åt hårt kommer fortsätta dra åt hårt. 99.9% av de som tävlar använder nosgrimma och kommer inte rida utan. Det var väl någon tjej Michelle något vars häst inte trivs med nosgrimma så hon är nog glad iallafall.

Detta kommer förändra 0. De som drar åt hårt kommer fortsätta dra åt hårt. 99.9% av de som tävlar använder nosgrimma och kommer inte rida utan. Det var väl någon tjej Michelle något vars häst inte trivs med nosgrimma så hon är nog glad iallafall.
Hon bor väl i Portugal nu om det är hon som rider en skimmel?

Varför skulle det flyga champagne korkar i luften för att det blir valfritt om man vill snöra igen truten lr inte på hästen??

Missförstå mig rätt, det är ett steg i rätt riktning men ett litet sådant. De som kommer nyttja den nya regeln är ju knappast de som redan drar åt nosgrimman för hårt.

Regeländringen är bara ett spel för gallerierna för att slippa ta det riktigt jobbiga beslutet - att helt förbjuda nosgrimmor.

Debatten om kandarets varande, eller icke-varande, är likadan. Det är oändligt mycket lättare att diskutera om kandar ska vara frivilligt, eller inte, än att diskutera det stora problemet med ihopsnörda munnar och hårda händer.

Förbjud nosgrimmor och låt alla välja vilket bett de vill ha (eller som passar hästen bäst). Det kommer snart att visa sig att 99% av alla tävlingshästar (och andra hästar också, men de syns inte lika mycket i sociala medier) kommer att gapa hela tiden för att komma ifrån smärtan från skarpa bett och hårda händer….

Hon bor väl i Portugal nu om det är hon som rider en skimmel?
Ja MN har flyttat till Portugal och hon red nog på kandar utan nosgrimma?

Vi kommer (om vi blir friska) starta utan nosgrimma nästa säsong. Mirre har hellre bettet nu och kliar sig inte när jag tagit av tränset. Vi började ju utan nosgrimma för han hade olika sår (lekt med hagkompis) och jag tycker faktiskt att det är halvfult, men är det så här han vill ha det så.

Att nosgrimman nu blir frivillig i dressyr är inget annat än ett stort och modigt kliv framåt för sporten, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl. Men hon undrar samtidigt: Varför är det så tyst? Varför flyger inga champagnekorkar i luften?
Det är på ett sätt lite tragiskt att det räknas som ett "modigt kliv framåt". Dessutom påverkar det ju tyvärr inte dom som har problem med att rida utan nosgrimmor, dom kommer ju fortsätta ändå.

Det är på ett sätt lite tragiskt att det räknas som ett "modigt kliv framåt". Dessutom påverkar det ju tyvärr inte dom som har problem med att rida utan nosgrimmor, dom kommer ju fortsätta ändå.
Håller med. Det är inte verktygen (utrustningen) i sig som är problemet, det är de som använder den som är det. De som anser att man kan vinna framgång på hästens bekostnad kommer göra det oavsett tillåten utrustning

Tillägg: sedan tycker jag det är lite tråkigt att det ska anses vara ”bättre” att kunna rida utan nosgrimma.

Håller med. Det är inte verktygen (utrustningen) i sig som är problemet, det är de som använder den som är det. De som anser att man kan vinna framgång på hästens bekostnad kommer göra det oavsett tillåten utrustning

Tillägg: sedan tycker jag det är lite tråkigt att det ska anses vara ”bättre” att kunna rida utan nosgrimma.
Precis, risken lite nu blir ju att dom som rider med nosgrimma kan ses som folk som är sämre eller har något att dölja. Visst är det bra med valfrihet men det enda egentligen som det gör är att dom nu inkluderar dom som vill tävla men har hästar som inte trivs med nosgrimman, vilket ju är bra. Men för hästvälfärden i sej så är det ju inte ett så stort kliv framåt riktigt..det är som du skriver inte i utrustningen som det sitter.

Jag håller helt och hållet med dig.
Det är inte utrustningen (inom rimliga gränser) som är problemet.

Jag känner en som totalt vägrade använda nosgrimmor. Köpte en unghäst som var extremt svår i munnen. Undersökte den hos veterinär med utbildning inom tänder. Hittade ingen direkt orsak.
Köpte tillslut en remontnosgrimma. Spände den löst och hästen slutade helt flippa med munnen och blev jättelugn. Kunde efter något år ta bort nosgrimman igen.

Sen har jag också (tyvärr) mött många tränare och ridlärare som beskrivit hur aachenremmen gör att man ”kommer åt” hästen då den inte kan gapa. Tränarna menar att själva nosgrimman gör att hästen inte ”kommer undan” arbete och att man kan sätta mycket mer ”press” på den.

Aachenremmen i sig behöver inte vara dålig, men den får inte spännas för hårt såklart. Fram med bra mätverktyg och undersök alla starter.
Problemet är att jag hittills aldrig sett en korrekt spänd aachenrem. Man spänner nosgrimman korrekt och sen drar man åt aachenremmen viket förändrar hela situationen men man kollar aldrig slutspänningen. Det finns säkert någon som använder den rätt men som sagt jag har aldrig sett det.

Problemet är att jag hittills aldrig sett en korrekt spänd aachenrem. Man spänner nosgrimman korrekt och sen drar man åt aachenremmen viket förändrar hela situationen men man kollar aldrig slutspänningen. Det finns säkert någon som använder den rätt men som sagt jag har aldrig sett det.
Håller med till 100%
Jag har mött hästar som gillat korrekt spänd remontnosgrimma och engelsk nosgrimma, men ingen häst som trivs bättre med aachenremm än utan.

Jag tror inte heller regeländringen kommer ändra så mycket i praktiken MEN det är en jättebra förändring och ett steg åt rätt håll. Valfrihet vad gäller sporrar (kom för många år sedan, men förr var ju även sporrar obligatoriskt), kandar och nu nosgrimma. Lättridning tillåten.
Jag gissar att nästa valfria sak blir bett, finns ingen rimlig anledning till att inte bettlöst skulle gå att döma på samma sätt som de som rider med bett.

Det kommer inte ändra sporten i stort, förebygger inte felen som förekommer, men det är viktiga steg för att modernisera sporten.
Så hela SvRF! Detta är rätt väg att gå! Låt förändringar börja gå fortare med, testa nya saker och utvärdera effekten av att förändra regler. Vi behöver bli snabbare på att förändras för att kunna utvecklas

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka