En varm hov

M

moonlightjoy

Min ponny blev varm i en hov, höger bak och värmen sitter över kronranden och minskar ner mot tån. Då han fortfarande var varm efter några dagar, dock haltar han inte och reagerar inte för tryck. Jag ringde min hovslagare som kom ut och tog av skon, klämde med visitertång etc men hittade inget. Min ponny reagerade inte för tryck med visitertång. Så han fick tillbaka skon och jag väntade några dagar till men hoven är fortfarande varm. Tog ut veterinären som inte hade en aning om vad det kan vara för fel, han är inte halt och reagerade inte för tryck nu heller. Han har inte på hela tiden haft någon svullnad eller värme i benet. Han fick Metacam i 6 dagar men det har inte hjälp och nu har det gått en månad.

För snart ett år sedan gick vi omkull och han fick en skada i gaffelbandsstammen på höger fram. Därav har vi haft och håller på med rehab. Sedan september rider jag honom men bara på väg eller i skog, tar det lugnt. Skadan är i stort läkt, har gått fantastiskt bra, och vi ska på återbesök i maj. Jag ser iaf inget samband men...

Någon som har en aning om vad det är för fel??

Sv: En varm hov

ok, var hon aldrig varm i kotan då eller haltade?

Nja första tre dagarna var hon lite halt sen flyttades värmen ner mot hoven och hältan försvann..

Han har inte haltat eller varit varm i benet. Kunde veterinären komma fram till något på plats eller åkte du in på klinik direkt?

Givetvis åker jag in till klinik med honom om han är halt. Dock när han inte haltar eller har värme i benet utan enbart över kronranden och lite ner mot tån känner jag mig lite tveksam om jag ska åka in.

Vi har ju åkt flera gånger det senaste året pga gaffelstamsskadan och nu ska vi även flytta 20 mil nästa helg igen. Därav är jag lite tveksam och jag ska åka till klinik eller ej. Veterinären tyckte inte att det behövdes då han inte haltar eller visar några tecken på att ha ont.

Ingen annan som har varit med om något liknande???

Är den fortfarande varm i kronranden efter så många dar så gissar jag ändå på kotledsinflammation eller hovledsinflammation. Min haltade bara lite första dagarna sen såg ingen någon hälta.(var rätt många som tittade på henne...) Efter ett par veckor kändes hon fortfarande varm i hoven och hovleden så då åkte jag in...

Min häst har exakt samma grej.. en hov som är lite varm vid kronranden sen så ebbar det ut mot tån. Jag vet inte riktigt vad det kan vara för han är varken halt eller öm! det KAN bero på vrickning i hagen, underlaget har ju vart geggigt sen så fryser det och så fortsätter det så lite fram och tillbaka...

Har en kompis som hade samma grej med sin häst(fast den har varit halt och behandlad fram och tillbaka en tid), det visade sig att strålbenet på den hästen hade kalkats ur... :/ den går att rida på för då synts inget men enligt röntgen så ska den inte ridas..

Jag vill inte måla fan på väggen för det vore ju bara onödigt.. men om du är jätte orolig så kan man ju alltid röntga för säkerhets skull.. jag har röntgat min häst 2 ggr sen jag köpte den för 3 år sedan och det har inte varit ngr förändringar. Vet man hur benet inuti ser ut så har man iaf lite "kött på benen" iaf :)

Hoppas att allt löser sig

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 233
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka