En våg av hävstångsbett?

HeddaE

Trådstartare
Är det bara jag som märkt av att allt fler rider med diverse hävstångsbett, tex. jaktkandar, pelham och isländska stänger? Även orutinerade ryttare stoppar in dessa bett i munnen på hästen, och ofta beror det på att "tandläkaren har sagt" att hästen inte kan ha ett annat bett. Vad beror detta på?

Jag själv rider med isländsk stång ibland, då på hästar som verkligen svarar för hjälperna. Jag tycker det är ett mycket bra verktyg på en häst som är välriden. Annars använder jag i regel vanliga tränsbett. Är denna våg av hävstångsbett något jag bara inbillar mig, eller har fler märkt av det?

Jag själv är lite skeptisk till att det finns så många hästar som faktiskt inte klarar av vanliga tränsbett, jag har aldrig själv stött på en häst som får problem av bett utan hävstångseffekt, och då har jag ändå tränat otaliga hästar genom åren (som självklart kollats regelbundet i munnen av tandläkare). Är det inte snarare så att folk tar en genväg och använder hävstångsbetten, hästen lättar kanske i handen för stunden, men i det långa loppet gynnas man inte av detta? Har ni några tankar kring detta?

Sv: En våg av hävstångsbett?

jag tror att många skulle klara sig alldeles utmärkt på vanliga tränsbett om de bara tränade lite mer på dressyr så hästen lärde sig att lyssna.

Dock vet jag vissa hästar, men dom är inte många, vi har en sån och hon går verkligen inte att rida med annat än stång ute hur mkt man än tränar dressyr hon blir liksom så het så hon inte vet vart hon ska ta vägen, på stånget så lyssnar hon på pytte små hjälper och trivs mkt bättre.

Mn på henne får bara de som är duktiga rida såklart.

Jag har också en känsla av att det sker en våg av hävstångsbett. Titta bara på ex. Ponnyakuten...:crazy:

Jag testade rida min medryttarponny på pelham för ägaren tyckte att hon gick bra på det. Som du skriver så lättade hon ju i handen för stunden, men hon trivdes inte alls! Hon ville bara komma undan och gick mycket sämre! Jag vågade knappt heller ta i henne, kändes helt enkelt inte bra! Det var inte ärligt nånstans med pelham bettet.
Tycker många tar till skarpa bett alltför tidigt och oftast utan orsak.. Bara att hästen är stark..

Och jag blev förra helgen chockad över hur otroligt många som använde hissbett. Minst ett ekipade i varje start och vi var där i 6 timmar. Det var i alla fall var tredje ekipage som red med amerikansk halvstång. Har sett bettet några gånger tidigare men verkligen inget som hör till vardagen. Och med tanke på hur många som rasar mot pessoa-betten så blev jag minst sagt förånad över hur otroligt många som red runt med dessa hissbetten. :o

Jag har också en känsla av att det sker en våg av hävstångsbett. Titta bara på ex. Ponnyakuten...:crazy:

Tycker många tar till skarpa bett alltför tidigt och oftast utan orsak.. Bara att hästen är stark..

Kollar man på ponnyakuten så verkar det också som att allt fler små skitungar rider omkring med heta, nerviga och svåra hästar. Och det är något som jag tycker man ser här och där när man möter små hästtjejer annars också.

Vart tog de lata små russen vägen som på sin höjd tog ett bångsprång eller drog ner huvudet för att äta gräs? Nu verkar det som att alla ponnys far i luften och skiter på sig för att ungen snyter sig eller knäpper jackan.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför föräldrarna köper så svåra hästar till sina barn, visst hoppar den som en gud, men vad har ungen för glädje av en häst de inte klarar av? :confused:

Just deras unge är så duktig och måste ju kunna utvecklas och inte minst så måste de ju tävla - och helst vinna...

Jag är inne på samma linje som du. Lite lydnad skulle troligtvis lösa en del bettproblem!

Got2be: Ja, det som händer är ju ofta att man märker en positiv effekt direkt, men en häst som går emot ett tränsbett kommer även kunna lära sig att gå emot ett starkare bett. Och så blir det en ond cirkel där man behöver starkare bett och starkare hand hela tiden.

Elina8: Hissbetten har jag också sett komma allt mer. Kan det vara en stundande formfixering som gör att folk tar genvägar istället för att lära sig rida korrekt?

Tror ni att hästar som går i oärlig form på stången kan gynnas på tävlingar? Är alla domare verkligen rutinerade nog att se vad som är en ärlig form och vad som inte är det? Tycker mig ha sett många hästar som krullar ihop sig på tävling, och det verkar premieras, eller i alla fall nonchaleras. Nu vill jag ju självklart inte dra alla över samma kam, vet att det också finns duktiga domare som dömer ner på detta.

Just deras unge är så duktig och måste ju kunna utvecklas och inte minst så måste de ju tävla - och helst vinna...

Det brukar ju finnas ett rätt så konsekvent samband mellan de galna spring/bock/stegra hästarna och barnen som får skit för sin sits. Klart som korvspad att man aldrig hinner lära sig sitta ordentligt om man hela tiden måste klamra sig fast för glatta livet och kastas hit och dit hela tiden. Många av dem har ju grym balans och det ska de ha cred för, men jag tycker det är synd att föräldrarna inte kan prioritera vad barnen behöver lära sig. Varför så bråttom att hoppa så högt, lär er rida först.

Vet inte alls hur det ser ut på islandssidan, har inte sett så många islands-barn, de få jag sett har varit väldigt duktiga. Förhoppningsvis finns det lite bättre värderingar och attityder här.

Halvt KL
Går det att rida en häst i ärlig form på hissbett/pessoa?

Kollar man på ponnyakuten så verkar det också som att allt fler små skitungar rider omkring med heta, nerviga och svåra hästar. Och det är något som jag tycker man ser här och där när man möter små hästtjejer annars också.

Vart tog de lata små russen vägen som på sin höjd tog ett bångsprång eller drog ner huvudet för att äta gräs? Nu verkar det som att alla ponnys far i luften och skiter på sig för att ungen snyter sig eller knäpper jackan.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför föräldrarna köper så svåra hästar till sina barn, visst hoppar den som en gud, men vad har ungen för glädje av en häst de inte klarar av? :confused:

Jag grubblar också på varför föräldrarna köper så jäkla svåra ponnys till sina barn, men förmodligen så kan väl inte föräldrarna mer än ungarna :crazy:

Om jag hade ungar skulle jag köpa säkra ponnyer som barnen klarade av

Det är skitsynd, verkligen. Och det kan bli så helsikes fel när föräldrana inte hästkunniga :(

Jag tycker det är synd att folk ska haka upp sig på vilka bett man rider på och bara tjata om att man ska rida på "vanliga" tränsbett. Få har en faktisk kunskap om hur bettet egentligen inverkar på hästen. Många åker på sadelutprovning men funderar aldrig på hur individen ser ut i munnen och att till olika munnar passar olika bett.
Jag är av den åsikten att man helst av allt ska variera bett för att minska belastningen i munnen och rida med bett efter kunskap samt hur pass bra hästen trivs med det.
Min ena häst får sår av bett utan kedja, vilket är skit synd då han är hur känslig som helst för hjälperna. Det enda som har funkat någorlunda är rakt tränsbett, dock får han sår ibland i alla fall. Och detta sker även om han står med tränset i boxen. Vi har varit hos utbildad tändläkare på klinik som då rekomenderade att använda jaktkandar då det är ett milt bett som avlastar munnen samt håller bettet stilla i munnen. Jaktkandaret kan på samma sätt som pelham användas på olika sätt. Beroende på vart man har tygeln ger olika skarp effekt. Många rider pelham med delta vilket är värdelöst eftersom man då inte alls kan reglera samt få samma finlir.

Något jag absolut inte skulle vilja använda är dock hissbett, och egentligen fattar jag inte att islandsstången är så accepterad då den ockå snurrar runt i munnen på liknande sätt som hissbett. Allt för ofta ser man att skänklarna ligger helt horisontellt vilket tyder på att bettet har vridit sig helt i munnen samt skapar tryck på nacken, tycker inte jag ser alls trevligt ut.

Har också sett detta, det kan sända olika signaler, har sett ryttare använda bett på sin islänning som får en att nästan gråta när hästen kämpar för att göra sin ryttare till lags. Anledningen till att de som jag har sett är att de använder det för att "den kända ryttaren NN har ju det så då ska jag med ha det" "Hästen går ju jättebra med detta!"

Har alltid ridit mina isisar på 3 delat bett, dock fick jag problem med min unghäst, (inriden på island) testade 3 delat och rakt inget kändes bra, veterinären kollade och det var inget fel.
Han hängde sig i bettet och var jätte stark i munnen, testade silikonbett fungerade ganska bra men han var ändå motvilligt.

Jag skickade till slut mail till uppfödaren på island och fick reda på att han var inriden på ett isländskt stångbet!
Köpte ett och han svarade direkt, jag tycker det känns lite mycket för min annars snälla valack att ha detta i munnen MEN han trivs och jag behöver inte hänga i tygeln för att han ska svara och han irriterar sig inte på bettet längre utan tuggar bra på det.

Så blandade känslor om bett, tror man verkligen tänka sig vad man vill ha för häst, vilken ryttare man vill vara och inte lyssna för mycket på andra. I slutändad är det du och din häst som är teamet och inte de andra "bra tips" ryttarna.

Hitta ett bett och trivs man varför bråka med sig själv och häststackarn?

- Mina tankar;)

Så blandade känslor om bett, tror man verkligen tänka sig vad man vill ha för häst, vilken ryttare man vill vara och inte lyssna för mycket på andra. I slutändad är det du och din häst som är teamet och inte de andra "bra tips" ryttarna.

Hitta ett bett och trivs man varför bråka med sig själv och häststackarn?

- Mina tankar;)

Jo, jag håller på sätt och vis med dig. Men frågan är om alla som säger att "hästen trivs på det" verkligen har rätt? Det kanske snarare handlar om att hästen lättar i handen när den knäcker av i nacken. Allt känns lätt och fint, men egentligen arbetar hästen inte korrekt genom kroppen och är inte alls framme till bettet.

Självklart passar olika bett till olika munnar, men det finns också en uppsjö av tränsbett, så när jag säger att jag rider de flesta hästar på just tränsbett menar jag bett som ser olika utformade ut. Jag varierar också bett.

På vilket sätt avlastar jaktkandaret munnen?

*KL*

Om detta fenomen har ökat, ja då ska vi titta i de trådar som öppnas om bett och just denna typ av bett.

Vad skriver man, jo att man själv använder olika typer av bett, sedan dömer man ut andra som gör likadant. Varför?

Hur vet man att dessa ryttare är mer oerfarna?

Pelham, stång osv är bett som får användas först från öppen klass. Hur oerfaren är man när man tävlar där? När är man tillräckligt erfaren att använda exempelvis stångbett?

Personligen är jag av åsikten att kan man rida sin häst på vanligt tredelat bett, men väljer att på tävling använda isländs stång eller annn typ av bett så är det för mig helt ok.

Det som inte är ok i mina ögon, att använda dessa bett som någon form av nödbroms,

Nu är det ju så att världen är liten, och jag har faktiskt rätt bra koll på vad folk i min omgivning har för erfarenhet! Sen handlar det ju inte alltid om just erfarenhet heller, utan om vilken häst man sitter på! Tycker inte att det är rätt att en elitryttare sätter på ett hävstångsbett på en häst som går emot hjälperna med vanligt tränsbett.

Håller med angående nödbroms. Hur ofta hör man inte att folk använder olika bett för att hästen är så stark? Prova att träna lite lydnad liksom :grin:

Jag är en av alla dessa som rider med stångbett för att tandläkaren har sagt det. Vår ena häst köptes med munproblem, två veckor efter köp hade vi tid hos tandläkaren och häststackarn hade två lösa kindtänder, kraftigt inflammerat tandkött (och till råga på allt mask som kröp mellan tänderna och orsakade blödningar!). Tandläkaren slipade ner tänderna och behandlade det som kunde behandlas. Ordern var att bara rida på pelhamstång alternativt sätta en rem över ett oledat bett som höll bettet borta från de främre kindtänderna. Hästen var så förstörd av sitt smärtminne att han knappt gick att bromsa. Sprang ifrån problemen, spände sig bara man tog i tygeln. Tänderna började läka fast och satt fast igen ett par månader senare.

Vi prövade året efter pelhamordinationen, mot tandläkarens inrådan att rida på vanligt oledat bett en vinter. Träningen gick framåt och det kändes bra, men han var inte mjuk i munnen direkt och hetsade fortfarande vid ridning o spände sig över tygeltagen. Så kom vi ner till tandläkaren igen... Och fick bassning! Inte för att vi sa att vi red med vanligt bett, utan hon såg det i hästens mun! Hans kindtänder var lösa igen. De tål inte belastningen från ett bett som åker bak i munnen. Efter det lovade vi hästen att aldrig göra det igen. Det är tre år sedan, nu har han landat, han har glömt sitt smärtminne som länge hängde kvar. Han spänner sig inte över tygeltag längre, han är superlätt att styra tempo och att sakta av. Han gick från djävul till ängel när det slutade göra ont och han lärde sig att det kommer inte göra ont.

Så säg vad man vill om skarpa bett, men på vår häst var det räddningen. Pelhamstången, kimblewicket och kandar är bett som verkar vridande framåt i munnen, det gör att de inte slår i kindtänderna och DÄRAV funkar så bra på hästar med munproblem. Det behöver inte alls ha med styrkan, skarpheten i bettet att göra. Det kan som i vårt fall ge hästen en möjlighet att slippa smärta och lära sig att lita på tygeltag igen. Jag vågar inte ens föreställa mig den smärta han känt förr när det tredelade bettet gled bak över inflammerat tandkött o slog i lösa tänder! Att han varit så tapper ändå och stått ut?

Jag kan säga oxå att när vi köpte honom så stod han hos försäljare. När hon fick honom gick han på vanligt tredelat. Hon berättade att hon insåg något var fel när ögonvitorna rullade vid tygeltag. Det var hon som på eget bevåg började rida med pelhamstång och fick en betydligt lugnare häst. Vi provred honom på pelhamstång och accepterade läget o bokade tandläkartiden så fort han blev vår. Flertalet som provridit innan oss ville inte ha en häst som man inte kunde rida på vanligt bett. Synd för dom säger jag! För han är :love:
jorsjutlt.jpg

Men då har du ju verkligen en anledning till att använda ett pelham! Jag reagerar bara på att var och varannan plötsligt på inrådan av tandläkare måste rida på dessa bett. Men det kanske är vanligare än jag tror med så pass dålig tandhälsa hos islandshästar ute i Sverige? Är jag bara lyckligt lottad som missat dessa hästar?

Nu är det ju så att världen är liten, och jag har faktiskt rätt bra koll på vad folk i min omgivning har för erfarenhet! Sen handlar det ju inte alltid om just erfarenhet heller, utan om vilken häst man sitter på! Tycker inte att det är rätt att en elitryttare sätter på ett hävstångsbett på en häst som går emot hjälperna med vanligt tränsbett.

Håller med angående nödbroms. Hur ofta hör man inte att folk använder olika bett för att hästen är så stark? Prova att träna lite lydnad liksom :grin:

Jag tycker att det är en sak man får överlåta till den som rider hästen att avgöra, skulle bettet användas på ett felaktigt sätt eller att ryttaren är hård i handen så brukar det som oftast leda till varningar.

Liknande trådar

Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 980
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Equilina
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka