En ute en inne?

Pelin

Trådstartare
Familjen fick för några år sedan adoptera en Cornish Rex-hona på 3 år som varit både ute- och innekatt. Hon var van vid att vara ute mkt på sommaren och inne på vintern/när det är kallt och ruggigt.
Hon är nu 7 år och vi skaffade för 1 månad sen en kattunge av samma ras som nu är 4 månader. Än så länge har kattungen bara fått vara inne i huset (och ute i trädgården i sele och koppel) och det har funkat bra. Nu börjar hon dock vara VÄLDIGT nyfiken på utevärlden och vill smita ut mest hela tiden dörren öppnas.

Går det öht att ha en innekatt och en utekatt? Plutten känns så himla liten att släppa ut på egen tass nu men när och hur ska man börja låta den vara ute för att "vänja in" det?
Känns nästan "orättvist" att låta tanten gå som hon vill och stänga in lillan...

Tills kattungen var steriliserad hade jag haft den inomhus och gått ut med den i koppel så den vänjer sig att vara ute. Det är ju bara under en begränsad period och för kattens bästa, så tycker inte alls att de skulle vara orättvis. Om ni nu vill att den ska bli en utekatt?

Tills kattungen var steriliserad hade jag haft den inomhus och gått ut med den i koppel så den vänjer sig att vara ute. Det är ju bara under en begränsad period och för kattens bästa, så tycker inte alls att de skulle vara orättvis. Om ni nu vill att den ska bli en utekatt?

Hon var steriliserad redan vid köpet. Vaccinerad, chippad osv.
Vi vet inte riktigt, med gammelkatten så var hon ju redan van vid att vara ute när hon kom så hon fick fortsätta komma och gå som hon behagar (men spenderar alltid nätterna inomhus och kallare dagar) - med den här lilla har vi ju börjat från noll och hon är så himla pigg och nyfiken och snabb så jag är fundersam över skaderisker/att hon blir inlåst/fastnar osv.
Vi bor i hus med trädgård i ett lugnt område, på sommaren brukar altandörren oftast stå öppen...

När kan man se koppel-perioden som över och att det är OK att låta henne gå ut på egen hand?

Risken att dom blir inlåst eller skadad kommer man väl aldrig ifrån om man vill ha dom som utekatter. Vi hämtade våran katt i början på november, hon börja de gå ute själv på vårkanten när de blev lite varmare. Skulle tro hon var 4-5 månader ungefär. De går ju också att fortsätta som ni gör nu för vänta och se vad ni bestämmer er för ?:)

Beror ju helt på katten ifråga. Men jag har inte haft minsta problem med att ha utekatt och innekatt under samma tak - MEN då satt liksom hela succen i att innekatterna inte var särskilt pigga på att gå ut. De kunde ta en tur på gräsmattan om solen sken och fåglarna kvittrade men inte mer än så. Så de behövdes helt enkelt inte hållas inne, de valde att stanna inne.

En katt som vill ut, där är det nog kört att släppa ut en och inte en annan.

Är kattungen steriliserad eller kastrerad? OM den verkligen är steriliserad skulle jag kastrera den innan den fick gå ut koppellös.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 396
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar